Activitats
Recerca d'informació secundària
L’objectiu d’aquesta activitat és valorar la utilitat de les fonts d’informació secundàries.
L’empresa Esports BCN, que es dedica a l’explotació de centres esportius a Catalunya, es planteja diversificar la seva oferta entrant en el mercat de les activitats i els esports d’aventura com a part de la seva estratègia d’expansió.
El desconeixement inicial que l’empresa té d’aquest mercat li ha fet plantejar-se la necessitat de portar a terme una investigació comercial que li permeti:
- Dissenyar una oferta concreta d’activitats que sigui suficientment atractiva.
- Conèixer quin i com és el mercat potencial que podria tenir aquesta oferta.
Responeu les preguntes següents:
- Considereu que és convenient buscar informació secundària interna i/o externa? Justifiqueu la vostra resposta.
- Quin tipus d’informació secundària considereu que podria formar part de la investigació comercial? Cerqueu un mínim de tres adreces d’internet que poden complementar l’estudi de mercat.
Investigació amb informació secundària interna i externa
L’objectiu d’aquesta activitat és valorar la utilitat de la informació secundària interna i externa per a la investigació d’un problema.
WKM és una empresa que opera en el sector del transport i de la missatgeria urgent. Està especialitzada en comerç electrònic, logística i distribució i ha estat líder en el mercat del sector durant més de deu anys.
L’empresa dóna servei d’àmbit nacional i internacional a més de 38.000 clients. Disposa d’una tecnologia que li permet saber en temps real l’estat de cada servei i on és cada paquet i gestiona els seus clients a través d’una base de dades.
Però, des de fa uns quants mesos, l’empresa ha anat perdent clients sense que hi hagi un motiu aparent i vol saber per què està passant. Per això es planteja portar a terme un estudi de mercat.
Quina informació penseu que hauria de cercar en primer lloc aquesta empresa per prendre una decisió immediata i fer front a aquesta situació?
Recerca d'informació secundària externa
L’objectiu d’aquesta activitat és buscar informació concreta a través de la xarxa i de fonts d’informació fiables.
Busqueu a través d’internet i en fonts de confiança informació relacionada amb:
- La població de la ciutat de l’Hospitalet de Llobregat, classificada per sexes, del 2015.
- El nombre de cotxes (turismes) a la ciutat de Barcelona durant l’any 2015.
- El nombre de naixements a l’Estat espanyol l’any 2014 de mares amb edats compreses entre els 35 i els 39 anys.
- Els hàbits de compra del consumidor espanyol durant els últims anys.
- L’evolució de l’ús d’internet a les llars espanyoles en els darrers 5 anys.
Ús d'informació secundària externa per exportar
L’objectiu d’aquesta activitat és descriure el procediment que cal seguir per analitzar informació secundària externa quan una empresa vol obrir mercats exteriors.
Sou el responsable del departament d’exportació d’una empresa que fabrica i comercialitza productes de cosmètica ecològics d’alta qualitat.
Dins del pla d’expansió de l’empresa, el director general us ha encarregat analitzar possibles països potencialment interessants per exportar-hi els vostres productes.
Enumereu les actuacions que seguiríeu per cercar la informació que us permetés determinar els països amb més potencial.
Obtenció d'informació secundària
L’objectiu d’aquesta activitat és familiaritzar-se amb les principals adreces web des d’on es pot extreure informació secundària bàsica, i veure els diferents formats en què es presenta aquest tipus d’informació.
Utilitzeu les fonts d’informació secundària disponibles a internet per buscar la informació següent:
- Previsió de creixement de la població espanyola.
- Distribució de la despesa del pressupost familiar a Espanya.
- Confiança del consumidor espanyol.
- Indicadors de la situació política i econòmica a Espanya.
- Sondejos electorals en els processos electorals espanyols.
- Actitud de la població espanyola davant algun aspecte social (la religió, el medi ambient, el culte al cos…).
- Ús de les TIC, d’Internet i l’equipament TIC a les llars a Catalunya.
- Ocupació en allotjaments turístics de Catalunya.