Si tens un títol de Formació professional o d’Ensenyaments esportius i vols treballar de professor, els estudis de Formació pedagògica i didàctica t’ho posen a l’abast.

A l'IOC pots cursar la Formació pedagògica i didàctica per a l'exercici de la docència en els cossos de Professorat tècnic de Formació professional (algunes especialitats) i d’Ensenyaments esportius.

Dates del curs 2023-24

Inici de curs
setembre 2023
Fi de curs
juny 2024

Matrícula 2024-25

Alumnat nou

Preinscripció
4 al 13 de juny de 2024, fins a les 13 h
MATRÍCULA I PAGAMENT
27 de juny a 4 de juliol de 2024
PERÍODE EXTRAORDINARI (COBERTURA VACANTS)
del 5 al 9 de setembre de 2024 fins a les 13 h

Alumnat antic

SOL·LICITUD READMISSIÓ
26 de juny a 3 de juliol de 2024
MATRÍCULA i pagament
28 de juny a 5 de juliol de 2023

La Formació pedagògica i didàctica permet obtenir el certificat oficial que es demana com a requisit per a treballar com a professor tècnic de Formació professional (en algunes especialitats) o com a professor d'Ensenyaments esportius sempre que es tingui una de les titulacions declarades equivalents a efectes de docència i no es disposi d'un títol universitari que permeti accedir al Màster de formació del professorat d'educació secundaria.

 

 

Preinscripció i matrícula


Guia de preinscripció i matrícula per al curs 2024-25

La inscripció es fa en dos passos:

  1. Preinscripció (entrada de dades i presentació de la documentació digital)
  2. Matrícula (formalització del pagament)

Per poder fer la preinscripció com a estudiant nou cal donar-se d’alta al sistema, amb la qual cosa s’obté el nom d’usuari i la contrasenya que dona accés al Campus IOC.

Si ja heu cursat altres estudis a l’IOC, quan introduïu les vostres dades personals, el sistema detectarà que ja esteu donats d’alta al Campus IOC i només haureu de sol·licitar l’accés a la Secretaria FPD per poder fer la preinscripció.

VULL FER LA PREINSCRIPCIÓ

Quan us hàgiu donat d'alta al sistema podreu accedir al Campus IOC i tindreu accés a la secretaria virtual (Secretaria FPD) i a la tutoria prèvia a la matrícula.

 

TUTORIA PRÈVIA A LA MATRÍCULA

Des d'aquest espai podreu accedir al tauler amb les orientacions del tutor que resoldrà els vostres dubtes sobre els estudis, el model formatiu, el procés i terminis d'inscripció, la documentació que heu de presentar, etc.

 

ENTRADA DE DADES A LA SECRETARIA VIRTUAL

Per iniciar el procés de preinscripció heu d’accedir a la secretaria virtual (Secretaria FPD) i emplenar les dades següents:

  • Dades personals
  • Cos i especialitat docent a què voleu accedir
  • Titulació que us dona accés a la formació
  • Requisits que compliu per accedir-hi
  • Selecció de l’itinerari formatiu (un o dos anys)
  • Pujada de la documentació digitalitzada

A continuació, cal que:

  1. Imprimiu en format pdf el full de sol·licitud de matrícula a través de la secretaria virtual un cop s'han introduït les dades.
  2. Envieu un correu electrònic a ga.fpd@ioc.cat amb l'assumpte "Sol·licitud de matrícula + NOM i COGNOMS" i adjuntant el document de sol·licitud que heu obtingut a la secretaria virtual en format pdf (abans de finalitzar el termini de preinscripció).
  3. Presenteu la documentació en paper requerida (a partir de setembre) a la secretaria de l’IOC (Barcelona).

El tràmit de la preinscripció finalitza en el moment en què envieu la sol·licitud per correu electrònic, sempre que hàgiu aportat tota la documentació digital i hàgiu adquirit el compromís de presentar en paper, si s'escau, la documentació requerida a la secretaria de l'IOC en el termini establert. Queden excloses del procediment d'adjudicació de places les sol·licituds de persones que no hagin aportat la documentació digital a través de la secretaria virtual.

Si compliu tots els requisits i la documentació que heu presentat és correcta, participareu en el procés d’adjudicació de places.

Si obteniu una plaça, podreu formalitzar la matrícula en el termini establert i, si s'escau, haureu de presentar la documentació en paper en el termini establert, en cas contrari, s'anul·larà la matrícula.

 

DOCUMENTACIÓ QUE CAL PRESENTAR

La documentació digital que s’ha de presentar és:

  • Document identificatiu vigent: DNI, passaport, etc.
  • Targeta sanitària individual.
  • Titulació declarada equivalent a efectes de docència o bé resguard que acrediti que s’han liquidat les taxes per a la seva expedició.
  • Certificat de la qualificació mitjana final (numèrica) de la titulació que s'aporta per accedir a la formació.

  • Document acreditatiu del nivell B1 o superior d'una llengua estrangera (anglès, alemany, francès o italià).

A més a més, segons la situació de cada persona:

  • Si teniu experiència com a professor de l’especialitat a la qual voleu accedir: documentació acreditativa del temps de servei prestat en centres educatius sostinguts amb fons públics o bé número d'ordre a la borsa de personal docent del Departament d'Educació.
  • Si teniu dret a la bonificació o exempció del pagament de la matrícula: documentació que ho acredita.

 

COM ES PRESENTA LA DOCUMENTACIÓ

La documentació s’ha de presentar de dues formes:

  1. En format digital (amb signatura digital o codi segur de verificació, sempre que sigui possible), a la secretaria virtual. En el termini de preinscripció.
  2. En paper (tots els documents que no siguin verificables per signatura digital o codi segur de verificació), a la secretaria de l’IOC. A partir del setembre.

És imprescindible aportar la documentació en paper per poder validar la documentació digitalitzada.

La documentació en paper s’ha de presentar, dins del termini establert, d’alguna d’aquestes maneres:

  1. Personalment a la secretaria de l’IOC: la persona interessada o qualsevol altra persona sense que calgui cap tipus d’autorització. No es pot presentar la documentació a cap altre organisme públic perquè l’IOC no és un registre administratiu.
  2. A través del correu o servei de missatgeria: si s’opta pel correu postal certificat o per un servei de missatgeria, cal assegurar-se que la documentació hagi arribat a la secretaria de l’IOC no més tard de l’últim dia fixat per a la presentació de documentació.

 

COM ES COMPULSEN LES FOTOCÒPIES DE DOCUMENTS

La compulsa o l'autenticació és l’acreditació oficial que la fotocòpia d’un document coincideix amb l’original.

Poden compulsar les fotocòpies dels documents les notaries (pagant una taxa), l'organisme que ha expedit el document original o l'organisme que rep la fotocòpia d'un document, en aquest cas, la secretaria de l'IOC. Si presenteu la documentació personalment, podeu compulsar les fotocòpies a la secretaria de l'IOC. Aquest tràmit és gratuït però heu d'aportar el document original i la fotocòpia per a compulsar.

És important tenir en compte que les oficines de correus no compulsen fotocòpies i que no s'accepten fotocòpies compulsades per organismes que no hagin expedit el document original.

Els candidats que compleixin tots els requisits d'accés i hagin presentat correctament tota la documentació en paper participen en el procés d'adjudicació de places.

Les sol·licituds s'ordenen d'acord amb els criteris establerts a la normativa vigent que regula el procés de preinscripció i matrícula.

El resultat del procés d'adjudicació de places es fa públic en un llistat en el qual hi figuren les sol·licituds:

  • Admeses (candidats que han obtingut una plaça)
  • No admeses (candidats amb alguna incidència que poden resoldre durant el termini de presentació de reclamacions)
  • Excloses (candidats que no compleixen els requisits i/o no han aportat la documentació requerida)

 

PLACES QUE S'OFEREIXEN (Curs 2024-2025)

S'ofereixen 60 places per a estudiants nous, distribuïdes de la forma següent:

Modalitat Especialitats Total
Formació professional Ensenyaments esportius
1 curs 13 2 15
2 cursos 30 15 45
Total 43 17 60

 

Les places de la modalitat d’un curs són exclusivament per a candidats que puguin garantir una dedicació exclusiva als estudis.

En cas que hi hagi places vacants en la modalitat d'1 curs, s'acumularan a les places de la modalitat de 2 cursos, però no a la inversa. Per tant, el nombre màxim de places per a la modalitat d'1 curs és de 15.

En cas que hi hagi places vacants a qualsevol de les dues especialitats (Formació professional i Ensenyaments esportius), s'acumularan a les places de l'altra especialitat.

Les places que s'ofereixen en el termini extraordinari són les que han quedat vacants després de l'adjudicació de places del termini ordinari.

 

Per poder formalitzar la matrícula és imprescindible haver presentat la documentació digital (i si s'escau, en paper), que hagi estat validada i que s'hagi obtingut una de les places que s'ofereixen.

La matrícula es formalitza fent el pagament corresponent.

El pagament es pot a través d'internet, mitjançant una targeta bancària, o bé a les oficines de Catalunya Caixa mitjançant el full de pagament amb codi de barres que s'obté a la secretaria virtual.

 

La preinscripció i matrícula d'estudiants nous per al curs 2024-2025 es pot fer en els terminis següents:

TERMINI ORDINARI

1) Preinscripció

  • Presentació telemàtica de sol·licituds: del 4 al 13 de juny de 2024, fins a les 13.00 h
  • Sorteig públic per resoldre les situacions d'empat: 17 de juny de 2024, a les 12.00 h. El resultat del sorteig es farà públic al web el mateix dia.
  • Publicació de les llistes amb sol·licituds baremades: 19 de juny de 2024
  • Termini de reclamacions: del 19 al 25 de juny de 2024
  • Publicació de les llistes definitives baremades i persones admeses: 27 de juny de 2024

2) Matrícula

Formalització de la matrícula i pagament: del 27 de juny al 4 de juliol de 2024

Només en el cas que no s'adjudiquin totes les places i hi hagi vacants en el termini ordinari d'inscripció, s'obrirà un termini extraordinari per a la inscripció durant el mes de setembre.

 

TERMINI EXTRAORDINARI

1) Preinscripció

  • Presentació telemàtica de sol·licituds: del 5 al 9 de setembre de 2024, fins a les 13.00 h
  • Publicació de les llistes amb sol·licituds admeses i no admeses: 16 de setembre de 2024

2) Matrícula

Formalització de la matrícula i pagament: del 17 al 19 de setembre de 2024

 

ASSIGNACIÓ DE PLACES VACANTS

Si després dels dos terminis d'inscripció hi hagués alguna plaça vacant es podrà adjudicar als candidats que ho sol·licitin, fins al 25 de setembre de 2024, seguint l'ordre de presentació i validació de la documentació.

Després d'aquesta data ja no és possible iniciar la formació en el curs 2024-2025.

Permanència i readmissió als estudis alumnat antic


PERMANÈNCIA I READMISSIÓ ALS ESTUDIS

La permanència als estudis està subjecte al seguiment i superació de les assignatures, a la normativa que regula l'oferta de places així com els aspectes que vulneren les normes de comportament de l'Institut Obert de Catalunya.

La permanència en els estudis està subjecte al compliment de les condicions següents:

  • Mínim de crèdits superats

Per tenir reserva de plaça i poder-se matricular de nou de manera automàtica als estudis, cal haver superat durant el curs almenys 1/3 dels crèdits matriculats (mínim de 20 crèdits per als estudiants que cursen la modalitat 1 curs acadèmic i 10 crèdits per als estudiants que cursen la modalitat 2 cursos acadèmics).

En el cas de no tenir el mínim de crèdits superats, l'estudiant no es pot matricular de nou i ha de sol·licitar la readmissió als estudis.

  • No superació d'alguna de les assignatures del mòdul pràcticum

El certificat de Formació pedagògica i didàctica equivalent habilita per a la professió docent. Això vol dir que les competències d'aquesta formació s'han d'aplicar juntament amb les competències pròpies de l'especialitat docent. Per aquest motiu, l'IOC estableix que, en el cas de suspendre, no seguir o abandonar alguna de les assignatures del Mòdul Pràcticum (MP1 Pràctiques al centre educatiu i/o MP2 Treball final d'estudis) on s'evidencia la capacitat d'aplicar les competències pròpies del títol de l'especialitat docent juntament amb el domini de les competències didàctiques i comunicatives pròpies de la professió docent, cal sol·licitar la readmissió als estudis.

Això vol dir que en el cas d'haver suspès, no seguir o haver abandonat alguna de les assignatures del Mòdul Pràcticum, l'estudiant no pot matricular-se de nou de manera automàtica i ha de sol·licitar la readmissió als estudis.

No han de demanar la readmissió als estudis les persones que han seguit i lliurat el Treball final d'estudis, aquest ha estat admès per a la seva defensa però han hagut d'ajornar-la ja que tenen alguna altra assignatura suspesa. En aquest cas l'estudiant ha de matricular-se de nou de les assignatures suspeses i d'MP2 Treball final d'estudis en el període i seguint el procediment establert per als antics estudiants.

  • Vulneració de les normes de comportament, pràctiques deshonestes o incompliment del compromís acadèmic

L'estudiant està subjecte a les normes de comportament de l'Institut Obert de Catalunya, a cursar els estudis amb total honestedat acadèmica i al compliment de la totalitat dels aspectes detallats en el document de Compromís acadèmic que signa en el moment de formalitzar la matrícula. En el cas de vulnerar les normes de comportament, participar en pràctiques deshonestes o l'incompliment del compromís acadèmic, l'estudiant no pot formalitzar la matrícula com a antic estudiant de manera automàtica i ha de sol·licitar la readmissió als estudis.

 

SOL·LICITUD DE READMISSIÓ

Els estudiants antics que per poder-se matricular de nou al curs 2023-2024 han de ser readmesos, han de seguir el procediment descrit a continuació.

Per sol·licitar la readmissió als estudis l'estudiant ha d'emplenar el document de sol·licitud de readmissió, explicant de manera clara i concisa el que sol·licita i els motius que justifiquen la sol·licitud. Aquest document s'ha d'enviar al correu de la direcció d'estudis dins el termini establert.

La sol·licitud de readmissió serà valorada per la comissió acadèmica d'admissió i coordinació (CAAC) qui, amb el vist-i-plau de la direcció de l'IOC, emetrà una resolució que s'enviarà a l'estudiant dins el termini que marca el calendari del curs. La valoració de la readmissió pot comportar que la persona hagi de passar per un procés d'entrevista. En cas que la resolució sigui positiva, en aquesta mateixa resposta s'explicarà a l'estudiant del procediment que haurà de seguir per formalitzar la matrícula.

  • Correu on enviar la sol·licitud de readmissió: direccio.fpd@ioc.cat

 

CALENDARI READMISSIÓ 

La readmissió d'estudiants antics per al curs 2024-2025 és en els terminis següents:

  • Presentació de sol·licitud de readmissió: del 26 de juny al 4 de juliol de 2024
  • Resolucions de les sol·licituds de readmissió: 4 de juliol de 2024
 

Informació detallada