Introducció

A la nostra societat, la major part de la informació –la qual ens arriba a través dels mitjans audiovisuals i les telecomunicacions– i del coneixement són en format digital, i es transmet per mitjà de plataformes virtuals, raó per la qual ens cal assolir la competència digital, aprendre a gestionar la informació i a tenir una actitud crítica que ens permeti valorar-la i seleccionar-la.

Les tecnologies de la informació i la comunicació, les TIC, ens permeten transformar, en la seva dimensió d’aprenentatge, la informació en coneixement, i això implica utilitzar les noves tecnologies per afavorir la construcció dels aprenentatges, les TAC o les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement, la qual cosa constitueix una oportunitat decisiva per dur a terme una renovació metodològica, la qual atorga el protagonisme al subjecte que aprèn i transforma el paper de l’educador, el qual no és ja un transmissor, sinó un dissenyador d’entorns d’aprenentatge que facilita els seus processos. És per això que la competència digital, i també la competència audiovisual, han estat integrades en el nostre sistema educatiu.

En la unitat formativa “La intervenció en el desenvolupament de la comunicació i l’expressió per mitjà de les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement (TAC), i l’avaluació”, es tracten les TAC i les TIC, els seus principals elements, la competència digital i altres conceptes, com ara el d’inclusió digital i el d’alfabetització digital. Si les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement, atès el seu caràcter transversal, són eines molt eficaces per a l’assoliment de les totes les competències bàsiques, no només de la competència digital, es pot, en canvi, entendre la pedagogia de les TAC com a facilitadora de l’expressió i la comunicació en els infants. No es tracta d’un llenguatge més, o d’una tecnologia més, sinó d’una tecnologia que permet “aprendre a aprendre”, globalitzar els aprenentatges de les diverses àrees i dels diversos llenguatges, documentar tot allò que fem i poder fixar-ho, analitzar-ho, donar-li sentit i significat. A més permeten enfortir la relació de col·laboració dels educadors amb les famílies, amb les quals comparteixen la tasca d’educar els més petits.

En l’apartat “Les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement (TAC)”, s’analitzen aquestes tecnologies i les seves característiques, i també la manera en què són recollides pel nostre sistema educatiu, tot fent èmfasi en la competència digital i l’audiovisual. En aquest context adquireix autèntic sentit la pedagogia de les TAC, facilitadora de l’expressió i la comunicació, les quals permeten als educadors i a les educadores cercar i trobar informació abundant i variada, crear continguts multimèdia adaptats a les seves necessitats i treballar de manera col·laborativa, en xarxa, amb altres professionals. Hi trobareu també un repàs de les eines de les TIC que podeu incorporar a la pràctica educativa, veureu quines són les més útils i de quina manera s’apliquen per tal de facilitar els aprenentatges; també hi trobareu algunes indicacions sobre la manera de fer una prevenció dels riscos més freqüents que comporta l’ús d’aquestes tecnologies.

En l’apartat “Les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement en l’educació infantil” s’analitzen els elements del currículum (capacitats, objectius de cicle, continguts) de l’etapa d’educació infantil i la seva relació amb les TAC, les quals, tot i el seu caràcter transversal, afavoreixen sobretot l’experimentació, la relació i la comunicació dels infants amb altres persones per mitjà de diferents llenguatges. Hi trobareu una proposta d’iniciació a les competències de les TIC, unes competències que es poden treballar amb infants des dels 0 fins als 6 anys en cadascun dels nivells d’edat, i trobareu també les orientacions metodològiques i recomanacions relatives a l’organització de l’espai i del temps, els equipaments que són necessaris, els agrupaments dels infants i el paper de l’educador i l’educadora.

L’apartat de “Les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement en l’educació infantil” tracta també del paper de les noves tecnologies pel que fa a la comunicació amb les famílies i dels recursos imprescindibles en l’atenció als infants que tenen necessitats educatives específiques, ja siguin derivades de discapacitats o de trastorns de conducta, o infants amb altes capacitats intel·lectuals, o bé que s’han incorporat de manera tardana al sistema educatiu. En aquest sentit les noves tecnologies permeten afavorir el màxim desenvolupament possible tant de les capacitats personals dels infants com dels objectius del currículum.

En l’apartat “Activitats amb les TAC amb infants de 0 a 6 anys, recursos i avaluació” trobareu propostes d’activitats que, utilitzant les TAC, es poden dur a terme amb els infants de 0 a 6 anys, tenint en compte els àmbits i les àrees que treballen i l’edat dels infants. Hi trobareu també una selecció de recursos que podeu emprar amb els nens i les nenes, ja sigui com a material didàctic o bé perquè els infants per ells mateixos creïn els seus materials propis, amb l’ajut o la col·laboració a més a més del seguiment per part de l’educador o l’educadora. També hi trobareu un recull de recursos adreçats als professionals de l’educació infantil, entre els quals figura una proposta de programari bàsic que cal saber utilitzar. En aquest sentit, dues estratègies que es consideren decisives en relació amb l’ús de les TAC en aquesta etapa educativa són el racó de l’ordinador o racó multimèdia, com a proposta didàctica globalitzadora, i l’activitat de col·laboració en la realització d’un bloc d’aula.

L’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge ha de permetre ajustar la vostra intervenció i, en aquest àmbit, hi tenen uns papers molt destacat tant l’observació dels infants com el fet de disposar d’indicadors d’avaluació clars i suficients de tots els elements de la intervenció (els objectius, les activitats, els recursos emprats, la intervenció de l’educador, etc.).

Tot i que a la unitat “La intervenció en el desenvolupament de la comunicació i l’expressió per mitjà de les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement (TAC) i l’avaluació” se centra en l’àmbit de la intervenció formal i, més en concret, en l’etapa d’educació infantil i en cadascun dels seus cicles, els continguts i les propostes d’intervenció en el desenvolupament de l’expressió i la comunicació dels infants de 0 a 6 anys per mitjà de les TAC són, tanmateix, aplicables també al treball amb infants de 0 a 6 anys en altres serveis d’atenció no formals.

Anar a la pàgina següent:
Resum