Annexos

Tipus de materials

Aquest annex mostra una classificació de materials segons les edats dels infants i les àrees que ajuden a desenvolupar. Amplia el que s’ha explicat en l’apartat “Els materials de l’escola infantil”.

Infants de 0 a 1 anys:

Àrea desenvolupada Materials
Potenciació de les capacitats de desplaçaments Coixins, roba, cilindre per rodar, catifes, matalàs, material específic de desenvolupament motriu
Potenciació de l’estimulació perceptiva Sonalls, mòbils, llibres d’imatges grans, jocs de colors, de música i de sons…
Potenciació de les capacitats motrius Pilotes, ninots, torres, cubs, anelles, peces de fusta, objectes de la natura (panera dels tresors)
Potenciació deñes capacitats de representació i llenguatge Fotografies, miralls…
Potenciació de les relaciones interpersonals Ninos, encaixos, construccions, telèfons, gronxadors, jocs d’imatges, llibres…
Desenvolupament de la sensibilitat musical i el ritme Instruments, objectes de percussió, CDs…

Infants d’1 a 3 anys:

Àrea desenvolupada Materials
Potenciació de les capacitats motrius Arrossegadors, tricicles, torres, encaixos, materials per al joc heurístic i inespecífics (per a infants de 2 a 3 anys): rajoles petites, pinces per classificar, agrupar…
Potenciació de la capacitat de representació, joc simbòlic i llenguatge Fotografies, contes, làmines, nines, disfresses, cavallets de pintura, cuineta, mirall…
Potenciació de la capacitat d’experimentació Aigua, hort, productes naturals…
Potenciació e les relacions interpersonals Ninos, encaixos, construccions, telèfons, gronxadors, jocs d’imatges, llibres…
Desenvolupament de les capacitats creatives amb materials reciclats Revistes, cartrons, ampolles de plàstic, pots…
Desenvolupament de les capacitats motrius Bicicletes, patinets, material del sorral, tubs, material psicomotriu…
Desenvolupament de la sensibilitat musical i el ritme Instruments, objectes de percussió, CDs…

Infants de 3 a 6 anys (parvulari):

Àrea desenvolupada Materials
Joc simbòlic i llenguatge Trens, cuineta, nines, perruqueria, contes, titelles, tenda d’indis, supermercat, garatge…
Representació en l’espai Dòminos, construccions, jocs, encaixos, puzles, jocs d’ombres…
Motricitat fina i representació Papers, llapis, tisores, pinzells, llanes, teixits, ceres, punxó, fang…
Desenvolupament del llenguatge Contes mab lletres, amb imatges, titelles, cartells, vídeos, CD-ROMs…
Desenvolupament de les capacitats creatives amb materials reciclats Revistes, cartrons, ampolles de plàstic, pots…
Desenvolupament de les capacitats motrius Bicicletes, patinets, material del sorral, tubs, material psicomotriu…
Desenvolupament de la sensibilitat musical i el ritme Instruments, objectes de percussió, CDs…

Models organitzatius dels espais-aula del parvulari

En l’apartat “Organització i distribució de les aules al parvulari” s’han vist unes quantes propostes per organitzar les aules dels més petits. En aquest annex tenim dos models més.

w_1752_c2_ud4_03.swf

w_1752_c2_ud4_04.swf

Material inespecífic a l'escola bressol

Aquest annex us permetrá comprendre millor com es treballa a l’escola bressol amb el material inespecífic i, més concretament com s’utilitza aquest material per al treball de la lògica matemàtica.

EBM Nenes i Nens, Barcelona

Racons de l'escola infantil

En aquest annex s’exemplifiquen els espais que s’han detallat en el subapartat “L’organització dels espais-aula a l’escola bressol i al parvulari”.

Racó de l’ordinador

El racó de l’ordinador ens permet accedir, entre moltes altres coses, a programes en què treballem conceptes d’espai, lectoescriptura, discriminació de sons, seriacions, discriminació de formes, jocs d’atenció, de dibuix…, i fer-ho respectant el ritme individual de cada infant

CEIP Parc del Guinardó, Barcelona

CEIP Parc del Guinardó, Barcelona

CEIP Parc del Guinardó, Barcelona

Racó de l’experimentació

El racó o taller de l’experimentació ens permet acostar la natura a l’escola i treballar amb els infants des del segon any de vida: fer classificacions de pedres, observar les plantes, jugar amb l’aigua, amb la llum i les ombres…

EBM L’Arboç, Barcelona

Racó de la Natura, aula de P3, CEIP Parc del Guinardó, Barcelona

Taller de Jardineria del CEIP Arc Iris, Barcelona

Racó dels jocs que embruten

La sorra, com l’aigua, són dos materials bàsics per jugar. Cal planificar amb molta cura el racó de l’aigua, per tal de permetre als infants experimentar i poder fer-ho sense molestar, amb llibertat de moviments i respectant les normes d’us

Racó de l’Aigua de l’EBM El Vent, Barcelona

Sorral dels espais exteriors de l’EBM Nenes i Nens, Barcelona

CEIP Parc del Guinardó, Barcelona

Racó de les disfresses

El material bàsic per equipar bé el racó de les disfresses és, a més de la tauleta de tocador, les cadires i miralls, els penjadors i recipients (capses, baguls), molts trossos de roba ben vistosos i variats, vestits de tota mena, maquillatges i estris de perruqueria i tocador, sabates, braçalets, colars i altres complements (bigotis, perruques, barrets, mocadors, bosses…).

CEIP Parc del Guinardó, Barcelona

EBM Montserrat, Barcelona

EBM Nenes i Nens, Barcelona

Racó de biblioteca

Ha de ser un racó tranquil, agradable per treballar o llegir i per això està millor en un raconet de l’aula, una mica aïllat d’altres espais de joc, decorat amb formes i colors suaus i mobles de materials naturals, per tal d’estimular la relaxació, la lectura d’imatges; amb coixins i dibuixos o fotografies a l’alçada visual dels infants. Les prestatgeries, baixes i accessibles, que permetin col·locar el llibres decara i no de costat, per afavorir que els puguin elegir lliurement, l’autonomia i l’ordre.

CEIP Parc del Guinardó, Barcelona

EBM Nenes i Nens, Barcelona

EBM Montserrat, Barcelona

Anem a veure escoles!

Aquest anex està format per petits àlbums de fotografies que mostren diferents espais d’escoles bressol i parvularis on podem veure les dependències, les distribucions dels espais, els equipaments i materials, etc. treballats al llarg de tota la unitat “Organització del centre d’educació infantil”.

EBM EL vent (Barcelona)

EBM L'Arboç (Barcelona)

EBM Montserrat (Barcelona)

EBM Nenes i Nens (Barcelona)

CEIP Arc Iris (Barcelona)

CEIP Parc del Guinardó (Barcelona)

Anar a la pàgina anterior:
Exercicis d'autoavaluació
Anar a la pàgina següent:
L'organització del temps