Annexos
Tipus de materials
Aquest annex mostra una classificació de materials segons les edats dels infants i les àrees que ajuden a desenvolupar. Amplia el que s’ha explicat en l’apartat “Els materials de l’escola infantil”.
Infants de 0 a 1 anys:
Àrea desenvolupada | Materials |
---|---|
Potenciació de les capacitats de desplaçaments | Coixins, roba, cilindre per rodar, catifes, matalàs, material específic de desenvolupament motriu |
Potenciació de l’estimulació perceptiva | Sonalls, mòbils, llibres d’imatges grans, jocs de colors, de música i de sons… |
Potenciació de les capacitats motrius | Pilotes, ninots, torres, cubs, anelles, peces de fusta, objectes de la natura (panera dels tresors) |
Potenciació deñes capacitats de representació i llenguatge | Fotografies, miralls… |
Potenciació de les relaciones interpersonals | Ninos, encaixos, construccions, telèfons, gronxadors, jocs d’imatges, llibres… |
Desenvolupament de la sensibilitat musical i el ritme | Instruments, objectes de percussió, CDs… |
Infants d’1 a 3 anys:
Àrea desenvolupada | Materials |
---|---|
Potenciació de les capacitats motrius | Arrossegadors, tricicles, torres, encaixos, materials per al joc heurístic i inespecífics (per a infants de 2 a 3 anys): rajoles petites, pinces per classificar, agrupar… |
Potenciació de la capacitat de representació, joc simbòlic i llenguatge | Fotografies, contes, làmines, nines, disfresses, cavallets de pintura, cuineta, mirall… |
Potenciació de la capacitat d’experimentació | Aigua, hort, productes naturals… |
Potenciació e les relacions interpersonals | Ninos, encaixos, construccions, telèfons, gronxadors, jocs d’imatges, llibres… |
Desenvolupament de les capacitats creatives amb materials reciclats | Revistes, cartrons, ampolles de plàstic, pots… |
Desenvolupament de les capacitats motrius | Bicicletes, patinets, material del sorral, tubs, material psicomotriu… |
Desenvolupament de la sensibilitat musical i el ritme | Instruments, objectes de percussió, CDs… |
Infants de 3 a 6 anys (parvulari):
Àrea desenvolupada | Materials |
---|---|
Joc simbòlic i llenguatge | Trens, cuineta, nines, perruqueria, contes, titelles, tenda d’indis, supermercat, garatge… |
Representació en l’espai | Dòminos, construccions, jocs, encaixos, puzles, jocs d’ombres… |
Motricitat fina i representació | Papers, llapis, tisores, pinzells, llanes, teixits, ceres, punxó, fang… |
Desenvolupament del llenguatge | Contes mab lletres, amb imatges, titelles, cartells, vídeos, CD-ROMs… |
Desenvolupament de les capacitats creatives amb materials reciclats | Revistes, cartrons, ampolles de plàstic, pots… |
Desenvolupament de les capacitats motrius | Bicicletes, patinets, material del sorral, tubs, material psicomotriu… |
Desenvolupament de la sensibilitat musical i el ritme | Instruments, objectes de percussió, CDs… |
Models organitzatius dels espais-aula del parvulari
En l’apartat “Organització i distribució de les aules al parvulari” s’han vist unes quantes propostes per organitzar les aules dels més petits. En aquest annex tenim dos models més.
w_1752_c2_ud4_03.swf
w_1752_c2_ud4_04.swf
Material inespecífic a l'escola bressol
Aquest annex us permetrá comprendre millor com es treballa a l’escola bressol amb el material inespecífic i, més concretament com s’utilitza aquest material per al treball de la lògica matemàtica.
Racons de l'escola infantil
En aquest annex s’exemplifiquen els espais que s’han detallat en el subapartat “L’organització dels espais-aula a l’escola bressol i al parvulari”.
Racó de l’ordinador
El racó de l’ordinador ens permet accedir, entre moltes altres coses, a programes en què treballem conceptes d’espai, lectoescriptura, discriminació de sons, seriacions, discriminació de formes, jocs d’atenció, de dibuix…, i fer-ho respectant el ritme individual de cada infant | ||
CEIP Parc del Guinardó, Barcelona | CEIP Parc del Guinardó, Barcelona | CEIP Parc del Guinardó, Barcelona |
Racó de l’experimentació
El racó o taller de l’experimentació ens permet acostar la natura a l’escola i treballar amb els infants des del segon any de vida: fer classificacions de pedres, observar les plantes, jugar amb l’aigua, amb la llum i les ombres… | ||
EBM L’Arboç, Barcelona | Racó de la Natura, aula de P3, CEIP Parc del Guinardó, Barcelona | Taller de Jardineria del CEIP Arc Iris, Barcelona |
Racó dels jocs que embruten
La sorra, com l’aigua, són dos materials bàsics per jugar. Cal planificar amb molta cura el racó de l’aigua, per tal de permetre als infants experimentar i poder fer-ho sense molestar, amb llibertat de moviments i respectant les normes d’us | ||
Racó de l’Aigua de l’EBM El Vent, Barcelona | Sorral dels espais exteriors de l’EBM Nenes i Nens, Barcelona | CEIP Parc del Guinardó, Barcelona |
Racó de les disfresses
El material bàsic per equipar bé el racó de les disfresses és, a més de la tauleta de tocador, les cadires i miralls, els penjadors i recipients (capses, baguls), molts trossos de roba ben vistosos i variats, vestits de tota mena, maquillatges i estris de perruqueria i tocador, sabates, braçalets, colars i altres complements (bigotis, perruques, barrets, mocadors, bosses…). | ||
CEIP Parc del Guinardó, Barcelona | EBM Montserrat, Barcelona | EBM Nenes i Nens, Barcelona |
Racó de biblioteca
Ha de ser un racó tranquil, agradable per treballar o llegir i per això està millor en un raconet de l’aula, una mica aïllat d’altres espais de joc, decorat amb formes i colors suaus i mobles de materials naturals, per tal d’estimular la relaxació, la lectura d’imatges; amb coixins i dibuixos o fotografies a l’alçada visual dels infants. Les prestatgeries, baixes i accessibles, que permetin col·locar el llibres decara i no de costat, per afavorir que els puguin elegir lliurement, l’autonomia i l’ordre. | ||
CEIP Parc del Guinardó, Barcelona | EBM Nenes i Nens, Barcelona | EBM Montserrat, Barcelona |
Anem a veure escoles!
Aquest anex està format per petits àlbums de fotografies que mostren diferents espais d’escoles bressol i parvularis on podem veure les dependències, les distribucions dels espais, els equipaments i materials, etc. treballats al llarg de tota la unitat “Organització del centre d’educació infantil”.