Introducció
Una de les qüestions inicials i fonamentals que ens hem de plantejar és com es poden assolir els objectius proposats per educar els infants a l’escola bressol i el parvulari. Per trobar-hi respostes, cal que ens referim a l’estructura organitzativa del centre educatiu i a la seva concreció. L’organització dels recursos de tota mena de l’escola, que ha de tenir en compte el marc normatiu, defineix un tipus o un altre d’estructura i dóna sentit a la nostra intervenció educativa. En concret parlem de l’organització de les persones (infants i adults, pares i mares o educadors i altre personal), de com s’agrupen, quines funcions desenvolupen i en quin ambient d’interacció se situen. Aquesta organització dels recursos humans es completa amb l’organització de l’espai i dels materials, però també amb un altre tipus de recursos que permeten relacionar les persones i les coses: els recursos funcionals, tercer gran pilar de l’estructura organitzativa d’una escola.
En l’apartat “Principis d’organització del centre d’educació infantil” farem un repàs dels diferents recursos organitzatius, però molt especialment dels recursos humans de l’escola bressol i el parvulari: en primer lloc, els infants (nombre total, tipus d’agrupaments i criteris d’agrupament, ràtio infants/educador), però també l’educador i l’equip educatiu com a òrgans pedagògics principals; en segon lloc, els òrgans de gestió i de govern de l’escola (direcció, consell escolar, etc.); i finalment, altres òrgans de participació de les famílies, professionals assessors, etc. Les seves funcions i relacions són bàsiques per assolir una organització escolar adequada. També farem esment en aquest apartat de la importància d’organitzar els recursos materials (edifici, dependències, equipaments, materials, etc.) i els recursos funcionals (horari, calendari, pressupost, organització de les tasques economicoadministratives, coordinació de l’escola amb l’exterior, etc.), encara que tractareu més a fons de l’organització de l’espai i del temps en els apartats “L’organització de l’espai i els materials” i “L’organització del temps” d’aquesta mateixa unitat. Les metodologies i les estratègies educatives han de guiar el procés d’organització de l’escola bressol i el parvulari. Lluny de tractar-se d’aspectes desvinculats, els principis metodològics (globalització, activitat, competència de l’infant, la significativitat i funcionalitat dels aprenentatges, etc.) i les propostes que fem als infants són la brúixola a l’hora de definir i planificar el temps, els espais, l’agrupament dels infants o qualsevol altre aspecte de la vida de l’escola.
La manera d’organitzar els espais condiciona la nostra intervenció educativa molt notablement, i es constitueix en una estructura d’oportunitats o de límits per a l’infant. En l’apartat “L’organització de l’espai i els materials” veureu com són de determinants aquests contextos i com cal que els utilitzem educativament.
Des de l’edifici i les seves característiques i disseny fins a la selecció acurada dels equipaments i materials de l’escola bressol i el parvulari esdevenen agents educatius autèntics. Conèixer el marc normatiu i disposar de criteris sòlids per organitzar l’espai són els objectius previstos. Es tracta que pugueu organitzar i planificar els espais i els recursos materials de l’escola infantil, tasca que requereix saber-los analitzar, veure si són o no adequats a les necessitats infantils, localitzar on es poden obtenir, classificar els materials atenent a diversos criteris (edat, característiques, funció, etc.) o definir els espais necessaris en un centre o en una aula d’educació infantil.
L’organització del temps és el tercer gran bloc de continguts del qual tractareu en aquesta unitat i, més en concret, en el seu tercer apartat, titulat d’aquesta manera. La reflexió sobre quina és la seva importància educativa, què entenem per temps dels infants, temps dels educadors i temps de les famílies, com podem organitzar les distribucions horàries per als diferents grups d’edats de 0 a 6 anys, i amb quins criteris ho farem, o com es planifiquen els calendaris de l’escola, són alguns dels aspectes cabdals de l’organització del temps.
Al llarg d’aquesta unitat cal que considerem també la interrelació entre els diversos elements de l’organització de l’escola, que no són una simple suma d’influències sinó una autèntica xarxa de relacions que es va teixint cada dia entre les persones, les coses, els espais i els temps d’interacció, una xarxa que fa possible el desenvolupament global i l’educació integral dels infants més petits en un marc de vida quotidiana ple de possibilitats.