Principis d'organització del centre d'educació infantil
El principi fonamental d’un centre és fer realitat l’educació dels infants petits, donar-hi forma, i fer-ho de manera coherent amb les propostes teòriques que tenim sobre els infants, sobre l’educació infantil, etc. La tipologia organitzativa d’escola que definim és la clau per aconseguir-ho.
“Si […] l’escola bressol és un sistema de relacions […], un sistema de comunicacions, d’interaccions entre infants i infants, entre els educadors i els pares, però també entre aquests i altres pares; si aquestes relacions […] poden i han de ser qualificades, perquè si no, es podria trair la seguretat afectiva i l’estructuració social i cognitiva de l’infant, […] el subjecte de l’escola bressol ja no és l’infant sinó l’infant en relació. La quantitat i la qualitat d’aquestes relacions, l’espai on s’estructuren, el temps en què es realitzen, les (ràtios), determinen la qualitat i la identitat de la mateixa escola.”
C. Rinaldi (1990). “Programació a l’escola bressol”. In-fàn-cia (núm. 53, pàg. 16).
L'organització de l'escola i la planificació educativa
Una escola bressol o un parvulari és una organització que s’estructura d’una o altra manera en funció, principalment, dels objectius que es proposa. Poder-los assolir implica desenvolupar unes funcions, establir uns criteris, dur a terme unes determinades activitats, etc., és a dir, poder intervenir educativament en coherència amb allò que definim en el nostre projecte educatiu de centre (PEC).
Els objectius proposats en el PEC han de ser el referent en el procés d’organització del centre.
Els objectius del projecte educatiu de centre (PEC) poden ser d’àmbit pedagògic (per exemple, afavorir el desenvolupament integral dels infants en una època de la vida de gran repercussió posterior, mitjançant propostes educatives globalitzades, o desenvolupar vincles afectius intensos i estables entre l’infant i els adults i els altres infants); d’àmbit institucional (per exemple, participar activament en activitats culturals, esportives, recreatives o assistencials promogudes per les institucions i col·lectius de l’entorn, o promoure i elaborar el pla de formació permanent del personal de l’escola); d’àmbit administratiu (per exemple, assolir eficàcia i optimitzar els processos de gestió administrativa de l’escola); i d’àmbit humà i de serveis (per exemple, aconseguir un ambient acollidor, de respecte, positiu, de tolerància i confiança mútua entre les persones que integren la comunitat educativa).
Alguns dels objectius més directament relacionats amb l’estructura organitzativa del centre educatiu poden ser els següents:
- Organitzar adequadament els espais i els temps per atendre les necessitats dels infants i assolir la construcció dels aprenentatges.
- Proporcionar un ambient enriquidor que estimuli els infants i els aporti situacions d’interacció amb altres infants i adults.
- Aconseguir el desenvolupament dels hàbits d’autonomia personal i de relació i de convivència social.
- Proporcionar una atenció adaptada a les necessitats de cada infant, mitjançant el respecte i el suport al seu procés individual de desenvolupament, atenent la diversitat.
- Desenvolupar estratègies de treball cooperatiu entre els membres de la comunitat educativa.
- Desenvolupar i utilitzar instruments eficaços per a la comunicació interna i externa.
Pel que fa a la proposta pedagògica de centre (PPC), el seu objectiu és cercar intervencions que permetin aprenentatges significatius i, per això, l’equip educatiu ha de prendre decisions metodològiques sobre el següent: com s’ha de globalitzar, com ha de ser la intervenció de l’educador, quins criteris s’han de seguir per a agrupar els infants, com es durà a terme l’adaptació dels infants i de les seves famílies, amb quines estratègies es pot garantir un clima de seguretat i confiança, amb quins criteris es poden organitzar els espais, els temps i els materials; els criteris per a seleccionar materials, els criteris sobre la utilització dels espais i els materials comuns, o les formes de col·laboració de la família en el procés educatiu.
Els elements organitzatius de l’escola infantil formen part dels documents de planificació educativa del centre.
En la unitat “La documentació del centre educatiu” podeu veure els documents de planificació educativa: PEC, PPC, RRI, PGA o MAC.
L’organització dels espais, dels temps, dels materials o dels grups d’infants es decideix en les reunions d’equip educatiu, de la mateixa manera que es discuteix i es prenen acords sobre l’organització de l’equip (com es coordinarà, quan i on es reunirà), o la seqüenciació dels continguts dintre del cicle (llar d’infants o parvulari). Són exemples que ens permeten entendre el segon nivell de concreció, és a dir, com es pot adequar la intervenció educativa a la realitat concreta dels nostres infants, del barri o del poble en el qual treballem.
Aquestes decisions es prenen abans de començar un curs escolar i també al llarg del curs: a mesura que es desenvolupa la programació, també es formulen acords sobre els recursos, el temps i l’espai en l’àmbit d’equip, però també en l’àmbit de curs, o de cada aula (és a dir, de la coordinació entre els educadors d’un mateix nivell d’edat, i de cada educador).
El tipus de centre i les seves característiques també condicionen l’estructura organitzativa de l’escola. Així doncs, hi pot haver diverses formes d’organització en funció dels models diversos d’escola infantil.
En el reglament de règim intern (RRI) de l’escola, inclòs en l’actualitat en el document anomenat Normes d’organització i funcionament del centre (NOFC) es recullen molts dels aspectes que defineixen l’estructura organitzativa de l’escola, com ara la participació i els sistemes de gestió i govern del centre, o les relacions amb l’entorn, els canals d’informació i comunicació o l’organització dels recursos i dels materials didàctics.
Com ja sabeu, podem trobar una gran diversitat de centres: escoles infantils de 0 a 6 anys (poc freqüents a Catalunya); escoles bressol o llar d’infants que acullen infants de 0 a 3 anys; parvularis que imparteixen el segon cicle d’educació infantil, de 3 a 6 anys; o bé parvularis integrats en una escola d’educació infantil i primària. D’altra banda, poden ser centres públics, centres privats (sostinguts o no amb fons públics), centres de titularitat pública i gestió privada, etc.
Cal que les dimensions de l’escola, la seva grandària, els espais i l’ús que se’n faci o l’organització del temps responguin al projecte educatiu de centre i a les necessitats dels infants més petits i de les seves famílies.
Dins d’aquesta varietat de models, pel que fa al cicle de 0-3 anys (en el cicle de 3-6 anys, la situació més estesa és el parvulari integrat en una escola de primària, que acull els infants una jornada lectiva mitjana de vuit hores diàries, inclòs el temps de migdia, d’alimentació, descans i oci), alguns experts han parlat de tres tipus:
- Escola bressol d’horari extens, fins a deu hores diàries, tot i que en molts casos s’aconsella una permanència de l’infant que no superi les vuit hores.
- Escola bressol d’horari curt, de com a màxim sis hores diàries.
- Escola bressol de com a màxim sis hores setmanals.
Estructura organitzativa d'un centre educatiu
L’organització escolar ens permet ajustar la nostra intervenció educativa. Cal organitzar l’acció educativa, i això té a veure amb els agrupaments que fem dels alumnes, amb l’atenció a la diversitat, amb la distribució que en fem dels recursos, etc.
Per aconseguir els objectius proposats, cal que ens dotem d’una estructura organitzativa pròpia, que exigeix la distribució de tasques i el naixement d’estructures que donin estabilitat a la institució. Com a escola, les estructures es relacionen amb l’ordenació de les persones (recursos humans) i dels espais (recursos materials), però també amb els mecanismes que relacionen ambdós tipus d’elements (recursos funcionals).
El marc normatiu legal és el primer condicionant de l’estructura organitzativa de l’escola que cal considerar. Ja coneixeu les lleis i normes educatives d’àmbit general que regulen l’educació infantil i el nostre sistema educatiu. El desplegament d’aquesta legislació en decrets i altres normes més específiques ens concreta aquest marc normatiu a l’hora d’organitzar el centre educatiu.
La distribució del temps i de l’espai, l’emplaçament dels edificis i les seves característiques, el tipus d’equipament material i l’ús que se’n fa, la distribució del temps i la seva adequació a les edats i possibilitats dels infants són elements d’importància cabdal en l’organització del centre, juntament amb les activitats, la regularitat i l’estabilitat de la vida que s’hi desenvolupa, els objectes proposats i els models d’actuació dels adults, elements tots ells que cal incloure en els processos d’avaluació de l’organització de l’escola.
La llei concreta, per exemple, el nombre d’infants que hi ha d’haver com a màxim en cada grup, la ràtio o proporció d’infants per educador, els metres quadrats mínims que ha de tenir el pati o jardí, etc.
L’establiment d’uns requisits mínims que han de complir els centres d’educació infantil ha oscil·lat, en les darreres dècades, des de la inexistència de regulacions estatals (situació que acaba l’any 1991 amb la publicació del Decret 1004/1991, posterior a la LOGSE, de 1990) i la publicació d’unes ordres del Departament d’Ensenyament i el de Sanitat de la Generalitat l’any 1983, molt avançades per a la seva època, fins a la situació actual (agost de 2010), en la qual ja disposem de dos decrets importants que es despleguen a partir de la LOE (Llei orgànica d’educació, de 2006), quan ja tenim també la Llei d’educació de Catalunya (2009). Val a dir que els requisits mínims establerts en les ordres de 1984 van ser rebaixats pel Decret 1004/1991, però encara van ser més retallats en el Decret 353/2000 del Departament d’Ensenyament.
Totes aquestes normes són actualment derogades i avui tenim com a marc normatiu específic que estableix els requisits mínims dels centres d’educació infantil els dos decrets esmentats abans: el Decret 282/2006, que regula els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments de primer cicle, d’àmbit autonòmic, i el Reial decret 132/2010, d’àmbit estatal, que estableix els requisits mínims dels centres que imparteixen els ensenyaments de segon cicle d’educació infantil però també de l’educació primària i de l’educació secundària, un marc normatiu que manté aquests requisits en nivells molt similars als establerts fa dues dècades al nostre país.
Sobre l’establiment de requisits mínims que han de complir els centres d’educació infantil vegeu també l’apartat “L’organització dels espais i els materials”.
Si analitzem les condicions materials de l’organització de l’escola bressol o del parvulari, a més de l’organització dels recursos humans (infants, educadors, famílies, etc.) podem destacar, juntament amb la dimensió educativa de l’espai i del temps, els recursos materials i els recursos funcionals (vegeu la figura).
Organització dels recursos humans de l'escola infantil
Els infants, educadors, pares, mares i altres familiars, així com els altres professionals que treballen a l’escola o que col·laboren en la nostra tasca configuren els recursos humans de l’escola infantil. Les persones són un element clau en l’engranatge del centre educatiu, per la qual cosa cal analitzar els aspectes més rellevants per a la seva concreció en l’organització de l’escola bressol i el parvulari.
Els infants
Els infants són l’element humà que dóna sentit a la nostra intervenció educativa. Com a característiques de la seva concreció i definició en l’estructura, trobem, entre altres aspectes:
- el nombre total d’infants i dels agrupaments,
- la ràtio o proporció infants/educador i
- els criteris d’agrupament dels alumnes a l’escola infantil.
Nombre total d'infants i agrupaments
No hi ha un nombre d’infants ideal per a una escola bressol o un parvulari, però, per afavorir un ambient familiar i acollidor i fer possible que la major part de les activitats estiguin globalitzades a escala de tot el centre, la grandària de les escoles d’educació infantil ha de permetre tenir un nombre reduït d’infants.
“L’escola petita és un àmbit que té la possibilitat de fer partícips les persones del seu propi projecte. És una escola en la qual ningú no se sent estrany. Una escola amable és una petita comunitat educativa, un sistema d’elements interdependents, en el qual totes les persones participen del mateix projecte educatiu.”
I. Cabanellas; C. Eslava (coord.) (2005). Territorios de la infancia. Diálogos entre arquitectura y pedagogía (pàg. 161). Barcelona: Graó.
Les escoles bressol o llars d’infants solen tenir de quaranta a setanta nens i entre vuit i quinze adults perquè els infants es puguin conèixer entre ells, i amb tots els adults. Així, un grup reduït de nens i nenes i els seus educadors conviuen i comparteixen un espai de dimensions abastables per als nens, i es defuig de la massificació. En el document del Grup de Treball d’Educació Infantil de Rosa Sensat Proposta de mínims actuals i futurs per a l’escola bressol de Catalunya (2004), es proposa un màxim de cinquanta-vuit infants. Les escoles bressol municipals de Barcelona solen tenir, la majoria, seixanta-tres places escolars i cinc grups, tot i que les més grans escolaritzen vuitanta-un infants (en set grups), noranta-tres (en vuit grups) i fins i tot n’hi trobem alguna amb una capacitat per a acollir cent vint-i-un infants (distribuïts en deu grups).
En el cas dels parvularis, el més aconsellable és que acullin entorn de setanta-cinc infants (és a dir, tres grups de vint-i-cinc infants cadascun, un de cada grup d’edat, es coneixen com a centres d’una línia), i més si tenim en compte que solen formar part d’una escola d’educació infantil i primària que, si té una sola línia, escolaritza aproximadament 225 alumnes.
Quan parlem d’un grup ens solem referir a un nombre estable de nens d’una determinada edat i a un o dos educadors que comparteixen un temps i uns espais.
El nombre màxim d’infants que admeten les escoles infantils de Reggio de l’Emília són seixanta-sis als Asilo nido (0-3 anys), i setanta-vuit a la Scuola dell’infanzia, que equival al nostre parvulari.
A les escoles bressol hi sol haver entre tres i set grups en total, mentre que al parvulari la situació més habitual és la que hem esmentat abans (una línia, és a dir, un grup de cada nivell de parvulari), encara que en algunes escoles grans trobem dues o més línies (és a dir, dues o més classes de P3, de P4 i de P5).
En alguns casos trobem escoles més petites, com les escoles infantils rurals de la comunitat de Madrid, que tenen caràcter unitari i s’anomenen Casas de los niños.
Pel que fa a les denominacions...
… dels grups d’infants més petits, en moltes escoles ja no es fa servir lactant, sinó que s’utilitzen denominacions indicatives del seu moment evolutiu −gatejants, caminants, etc.− o simplement altres noms de representació del grup vinculats a elements que interessen els infants, com per exemple, els animals.
Escoles infantils rurals de la comunitat de Madrid
Tenen catorze infants com a màxim, d’edats compreses entre 1 i 4 anys, que solen estar agrupats en dues seccions: una acull els infants d’1 a 2 anys; i l’altra, infants dels 2 als 4 anys. Solen ser cases de tres aules, organitzades en racons de joc o activitat. Treballen segons una rutina que combina activitats més dirigides amb d’altres de més lliures, i ofereixen tres hores i mitja d’atenció directa als infants cada matí.
A l’escola bressol, els infants solen agrupar-se per edat homogènia i amb poca diferència de mesos entre el més petit i el més gran. Els agrupaments per edats es basen en criteris psicopedagògics en relació amb el nivell de desenvolupament infantil, i també en les necessitats reals de la demanda de places en cada curs. Els criteris d’agrupament dels infants segons el seu nivell de desenvolupament donen lloc en alguns centres a cinc grups d’edat de l’escola bressol (en començar el curs, el mes de setembre):
- Grup d’edat de 4 a 8 mesos
- Grup d’edat de 9 a 14 mesos
- Grup d’edat de 15 a 20 mesos
- Grup d’edat de 21 a 26 mesos
- Grup d’edat de 27 a 32 mesos
Els cinc grups d’edat de l’escola bressol també s’han classificat en tres grans grups:
- Lactants o petits, subdividit en els següents: a) De 0 a 8 mesos, i b) De 8 a 12 mesos.
- Mitjans, subdividit en els següents:
- De 12-15 a 18-20 mesos.
- De 18-20 a 24 mesos.
- Grans, de 24 a 36 mesos.
Diversos autors (1980). Psicopedagogia del nen de 0 a 36 mesos (pàg. 68). Barcelona: Rosa Sensat.
El fet de formar els grups de nens per edats i que en un grup hi pugui haver diferències de pocs mesos d’edat i tenir un nivell de competències similar fa que s’organitzin amb més facilitat les activitats de grup. Al parvulari, l’any determina la pertinença al grup en el nostre país (nascuts des del gener fins al desembre del mateix any).
Els grups d’infants solen ser estables al llarg dels tres anys de cada cicle, encara que la necessitat d’oferir més places a l’escola bressol fa que en alguns països i també en alguns serveis de casa nostra el grup no sigui estable i tingui una composició diferent al matí i a la tarda, o els diversos dies de la setmana, la qual cosa pot posar en perill la qualitat de l’atenció educativa. Cada grup és una entitat organitzada, però vinculada als altres grups del centre.
La composició del grup, segons M. Jubete, es caracteritza pel següent:
“[…] -en les seves variables determinades per l’edat, el sexe (grups mixtos o homogenis), el nombre, la disposició espacial, l’interès i la «proximitat» respecte a una problemàtica específica- constitueix un element estructurant per produir un intercanvi autènticament eficaç.”
M. Jubete (ed.) (2004). Espais i temps per al joc. Barcelona: Rosa Sensat (“Temes d’Infància”, núm. 47, pàg. 23).
Ràtio infants/educador
Cal que els grups siguin reduïts perquè es pugui fer una atenció individualitzada, perquè el nen pugui conèixer altres infants i l’adult i perquè no es trobi perdut en un espai massa gran per a ell. Si integrem infants amb dificultats físiques, psíquiques o motores, o que presentin altres necessitats educatives específiques (NEE), seria molt convenient reduir el nombre d’infants del grup, almenys en una proporció 1:2.
L’article 12.1 del Decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l’educació infantil i els requisits dels centres a Catalunya, estableix, pel que fa al nombre màxim d’infants per grup, el següent:
Ràtio nens/educadors
Pel que fa a la ràtio nens/educadors, com més petits són els infants, n’hi ha menys en cada grup perquè depenen més de l’adult; a mesura que els infants van creixent, es pot augmentar el nombre de nens/educador perquè van assolint més autonomia.
“Al primer cicle de l’educació infantil hi pot haver simultàniament, com a màxim, el següent nombre d’infants per grup:
- Grups d’infants menors d’un any: 8 infants.
- Grups d’infants d’un a dos anys: 13 infants.
- Grups d’infants de dos a tres anys: 20 infants.”
Decret 282/2006, de 4 de juliol.
En l’article 12.2 aquest decret disposa que:
“El centre estableix l’atenció als infants d’acord amb el seu projecte educatiu i amb la seva proposta organitzativa, amb la distribució de grups que en cada moment considera oportuna segons el nombre d’infants que atén i l’equip de professionals de què disposa, sense poder superar en cap grup el nombre màxim d’infants determinat a l’apartat anterior.”
Decret 282/2006, de 4 de juliol
Pel que fa al nombre de places totals de l’escola bressol o llar d’infants, el Decret 282/2006 recull el següent en l’article 12.3:
“La capacitat màxima simultània de cada centre es fixa en el corresponent conveni o disposició pel qual es crea o s’autoritza, tenint en compte el nombre màxim d’alumnes per grup que estableix l’apartat primer d’aquest article i les instal·lacions i condicions de cada centre.”
Decret 282/2006, de 4 de juliol
El Reial decret 132/2010, de 12 de febrer, pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen els ensenyaments de segon cicle de l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària al territori espanyol estableix en l’article 7 el següent:
Trobem resumides aquestes dades sobre el nombre màxim d’infants per grup en tota l’etapa d’educació infantil en la taula.
Nornativa catalana de 1983
La normativa catalana de 1983 proposava ràtios més baixes que les actuals (Decret 282/2006) de 0 a 3 anys (7 infants de 0 a 1 any; 10 infants d’1 a 2 anys, i 18 infants de 2 a 3 anys. El decret de l’any 2000, però, les augmentava (15/1 en infants de 0 a 3 anys), i fins i tot preveia que el Departament la podria modificar en cas que fos necessari.
Relació alumnes per unitat
Els centres docents que ofereixen el segon cicle d’educació infantil han de tenir, com a màxim, 25 alumnes per unitat escolar.
Edat | Ràtio infants/educador |
---|---|
De 0 a 1 any | 8 infants/educador |
D’1 a 2 anys | 13 infants/educador |
De 2 a 3 anys | 20 infants/educador |
De 3 a 6 anys | 25 infants/educador |
En el document del Grup de Treball d’Educació Infantil de Rosa Sensat Proposta de mínims actuals i futurs per a l’escola bressol de Catalunya (2004), es proposava el que veiem en la taula en relació amb el cicle 0-3 anys.
Edat | Ràtio infants/educador |
---|---|
De 0 a 1 any | 6 infants/educador |
D’1 a 2 anys | 8 infants/educador |
De 2 a 3 anys | 15 infants/educador |
Unitats que agrupin infants de 0-3 anys | 12 infants/educador |
El nombre d’infants per grup i el nombre d’infants per educador són una qüestió fonamental per garantir el tracte personal que necessiten els infants més petits. En relació amb això, el document Els objectius de qualitat proposats per la Xarxa d’Atenció a la Infància de la Comissió Europea (1996) plantejava les ràtios que es mostren en la taula com a objectius que s’havíen d’haver assolit l’any 2006 (objectiu núm. 21).
Encara estem una mica lluny d’assolir els objectius de qualitat pel que fa a la ràtio d’infants/educador en l’etapa de l’educació infantil.
Edat | Ràtio infants/educador |
---|---|
De 0 a 1 any | 4 infants/educador mínim |
D’1 a 2 anys | 6 infants/educador mínim |
De 2 a 3 anys | 8 infants/educador mínim |
De 3 a 6 anys | 15 Infants/educador mínim |
En alguns països del nostre entorn, l’escola bressol s’organitza en grups heterogenis de 0 a 3 anys amb les ràtios que observem en la taula.
Sobre les ràtios d’infants/educador per edats podeu consultar la secció “Annexos” d’aquest apartat en el material web.
EdatPaís | França | Itàlia | Regne Unit |
---|---|---|---|
De 0-1 any | 3 | 3 | 2 |
D’1 a 2 anys | 6 | 5 | 3 |
De 2 a 3 anys | 9 | 7 | 4 |
En altres serveis no formals d’atenció socioeducativa les ràtios infants/educador establertes són diferents de les dels serveis formals. Per exemple, en els centres oberts infantils, de la xarxa de serveis socials d’atenció primària, la ràtio educador social/usuari i monitor de temps lliure/usuari no és inferior a 0,2, és a dir, hi ha 2 professionals per cada 10 usuaris, i també podran disposar d’altres professionals col·laboradors.
En els centres d’acolliment, que són serveis residencials d’estada limitada que fan l’observació, el diagnòstic, la guarda i l’educació en l’atenció immediata i transitòria en les situacions d’urgència dels menors en alt risc social, a més dels altres professionals de l’equip que hi intervenen, cal que el personal educador d’atenció directa no tingui una ràtio inferior a 0,20, que s’incrementa fins a 0,33 en el cas d’infants de 0 a 3 anys.
En els centres residencials d’acció educativa, que són serveis residencials d’acolliment, per a la guarda i educació dels infants tutelats per l’Administració mentre no poden retornar amb la seva família o se’ls troba una família acollidora, si es tracta de centres per a nadons i primera infància (infants de 0 a 3 anys), la normativa estableix una ràtio educador/menor-resident no inferior a 0,25. Si es tracta de centres per a infants i preadolescents (que atenen menors de 4 a 12 anys), cal que disposin d’una ràtio educador/menor-resident no inferior a 0,10.
En el cas de les activitats d’educació en el lleure per a infants, com els casals de vacances o les colònies, la ràtio educador-responsable de l’activitat/infants és d’1 professional dirigent de l’activitat com a mínim per cada 10 infants, segons regula el Decret 137/2003. Per a les ludoteques, en cas que atenguin infants de 0 a 6 anys, la ràtio infants/ludotecari és de 12/1.
Persona de referència
Cada educador té assignat un grup d’edat, a banda de disposar d’altres recursos de personal que poden treballar amb el grup com l’educador de suport o l’educador especialista, per exemple. Com veurem més endavant, també hi pot haver altres formes puntuals d’agrupament (festes, tallers, activitats esporàdiques, etc.). És molt important que cada grup tingui el seu educador/a de referència, també anomenat tutor/a.
“La comunicació (del nen) amb els adults esdevé principalment per mitjà del cos i de la mateixa manera el coneixement de les persones que s’ocupen d’ell es fa mitjançant el cos d’aquesta persona (les mans, les olors, el contacte, la veu, la mirada, etc.).
Parlem d’una relació, d’una comunicació realment complexa, profunda i específica que es constitueix en la mesura que les dues persones s’hi troben sovint i amb continuïtat. En una escola bressol […] no és possible pensar en l’alternança i la variació de les figures que s’ocupen dels infants i de llurs famílies. La introducció d’una persona de referència per a cada nen i la seva família és un intent d’oferir, per mitjà de la creació d’un vincle particular, la possibilitat de disminuir l’estrès de separació i del notable esforç d’adequació que la vida a l’escola bressol imposa a l’infant.”
E. Goldschmied (1997). “La persona de referència”. In-fàn-cia (núm. 94, pàg.12-17).
En alguns models de serveis educatius trobem dos educadors per grup, fet que s’ha anomenat la parella educativa.
Continuïtat grup-educador
En el cas de les escoles bressol moltes vegades s’intenta que l’educador acompanyi el grup d’infants al llarg de tot el cicle per establir vincles afectius, de seguretat i de confiança. Quan es disposa de dos educadors, en algunes escoles bressol un d’ells garanteix la continuïtat al llarg de tot el primer cicle de l’educació infantil, amb l’objectiu de proporcionar estabilitat i permetre refermar la construcció de la identitat de l’infant. És per això que és molt important l’estabilitat laboral de l’equip educatiu de l’escola infantil.
“En la parella educativa, dues persones (amb la mateixa categoria professional, igual calendari, amb les mateixes funcions i sou idèntic) comparteixen, sense divisions nominals, un únic grup de nens i nenes durant la major part de la jornada laboral. Els dos professionals es reparteixen la responsabilitat de la relació amb les criatures i amb les famílies i tenen el mateix poder de decisió. La parella educativa trenca, culturalment, amb un model tradicional d’una mestra per grup de nens i nenes, o amb l’agregació de dues persones en la qual hi ha una mestra i un auxiliar amb categories diferents. […] Aporta una riquesa i complexitat més gran al grup: més models, més conflictes socio-cognitius, més idees. […] Si una persona té una idea i l’intercanvia amb una altra, cada una posseeix dues idees. La parella educativa augmenta les opinions, la creativitat, el cooperativisme, la solidaritat, la relativitat, etc., valors dels quals les persones adultes hem de donar exemple, abans de tot, als nens, que són molt sensibles a la manera com els grans ens relacionem.”
A. Hoyuelos (2004). “La parella educativa, un repte cultural?”. In-fàn-cia(núm. 141, pàg. 5-10).
Altres formes d'agrupament de l'alumnat
Com es recull en les Orientacions per a les llars d’infants (1997, pàg. 21-22), l’equip educatiu ha de decidir quins criteris orientaran l’agrupació dels infants (com distribuir-los durant el temps de permanència; com la de moments especials, o en diferents moments de la jornada). Generalment s’aplica a la llar d’infants el criteri d’homogeneïtat, tendint al fet que cada grup aculli nens i nenes d’edats tan similar com sigui possible en donar per suposat que d’aquesta manera les seves necessitats i interessos seran també homogenis. Però estudis recents avalen la conveniència d’afavorir situacions més similars a les que es poden produir en contextos informals, en les quals infants d’edats i nivells maduratius diferents tinguin l’oportunitat de jugar i relacionar-se.
Així, hi ha intervencions educatives en què s’agrupen els infants de grups diferents, que es barregen per realitzar determinades activitats. Tavernier (1984, pàg. 58) parla de descompartimentació i la defineix de la manera següent: “[…] una organització de l’escola, o d’una part de l’escola, en què el grup classe, vinculat al seu mestre, deixa de ser l’única unitat d’agrupació dels alumnes. Pot estar animada pel conjunt d’ensenyants de l’escola […], pel personal de servei o els animadors dels centres d’esbarjo […], pares d’alumnes, artesans locals.”
Per poder fer aquests agrupaments, cal resoldre algunes qüestions organitzatives d’espai i de temps com, per exemple, disposar d’espais propers a les aules. En la proposta de Tavernier hi ha dues sales de joc: una per als jocs més moguts, i l’altra, per fer activitats més tranquil·les. Pel que fa al temps, es reserven dos moments del dia −al final del matí i al principi de la tarda− i s’ofereix la possibilitat de triar, respectivament, entre conte o educació física, o entre educació física i jocs musicals.
Un exemple de descompartimentació...
… és l’activitat anomenada portes obertes: una sessió setmanal de joc lliure i/o organitzat per als alumnes de parvulari, que poden triar a quina aula de parvulari volen anar els divendres a la tarda. No es programa fins que l’equip de parvulari valora el procés d’adaptació del grup dels més petits (de P3), que els permet sortir del seu espai i acceptar l’entrada d’altres infants a l’estança pròpia. (Escola Arc Iris, Barcelona)
Així es poden fer més activitats i es treu profit de la interacció entre infants de grups i d’edats diferents. Es guanya en autonomia però cal ser prudents i respectar els temps d’adaptació: no fer barreges a principi de curs, ni en tot el primer trimestre quan parlem d’infants petits.
Si deixem llibertat per compartir espais i que l’infant es mogui lliurement per l’escola, trobem moltes formes espontànies de descompartimentació. Per exemple, tres nenes de grups diferents s’han trobat al vaixell que està situat a l’espai interior comú central de joc i xerren animadament; o quan fem activitats tots junts (una festa, un concert, etc.).
També hi ha experiències educatives amb grups d’edats barrejades permanentment: un exemple són les que van començar a aparèixer als Kindergarten del land alemany del Rin del Nord-Westfàlia als anys setanta. Els arguments favorables tenen a veure amb la idea que la diversitat de desenvolupaments estimula l’aprenentatge de tots els infants. A més, també ajuden a crear més places de nadons. En aquests centres hi ha un total de quinze infants d’edats barrejades de 0 a 6 anys, amb tres educadors/res: 2-3 lactants, 4 nens d’1 a 3 anys i 8 nens de 3 a 6 anys, amb equilibri nens-nenes. Es requereixen unes condicions d’espai que responguin a les necessitats de tots els infants: al voltant d’uns 70 m2 per grup, més una habitació per als nadons, el lavabo i una sala multiús per a cada dos grups.
“Els lactants i els nens més petits disposen de zones tranquil·les; els més grans poden fer les seves activitats en habitacions per a activitats manuals i d’acció. La distribució de l’espai depèn dels interessos i les necessitats dels nens: l’oferta va des de racons agradables i confortables amb matalassos, fins a àrees per a la representació de rols i per a fer construccions. Els materials per als entreteniments són de lliure accés per estimular l’elecció autònoma d’activitats. Les habitacions grans permeten l’estada conjunta de tots els nens durant el dia, per exemple a l’hora de menjar […]. El principi més important de la distribució és la connexió de totes les habitacions entre elles de manera que els nens poden decidir per si mateixos on volen estar i escollir entre diferents activitats […] excepte en alguns moments del dia en què es reuneixen tots els nens del grup i els educadors conjuntament.”
A. Dreier; I. Voigt-Buchholz (1992). “Cap nen no és com l’altre. Treball pedagògic amb grups d’edats barrejades”. In-fàn-cia (núm. 66, pàg. 12).
Tipus d'agrupaments dels infants en la realització de les activitats
L’equip educatiu també ha de prendre decisions en relació amb els tipus d’agrupacions que es proposen en les diverses situacions i activitats quotidianes en funció de la mida del grup, dels objectius, de les seves característiques i interessos, etc., com podeu veure a la figura. Encara que algunes activitats es poden fer amb la totalitat dels infants del grup per afavorir el reconeixement de tots els seus membres, celebrar una festa, conversar, etc., en l’etapa d’educació infantil la major part de les activitats s’organitzen en grups reduïts o individualment, ja que permeten una atenció individualitzada i una escolta més acurada dels infants per part de l’educador.
En l’agrupament individual l’infant tria l’activitat d’una manera lliure i individualitzada: decideix què vol fer, com ho vol fer i amb què ho fa. Per la seva banda, l’educador organitza l’entorn i facilita l’activitat del nen. L’activitat individual permet desenvolupar totes les potencialitats dels nens i nenes.
- Un entorn ordenat. En aquesta aula de l'Escola Bressol Municipal Nenes i Nens de Barcelona tot és polit i endreçat, l'ambient estimula i ajuda a estructurar l'acció dels infants.
Segons Lleixà (1992), l’activitat individual permet desenvolupar totes les potencialitats dels nens i nenes, i els ajuda en els aspectes següents:
- “A respectar el ritme individual i aprofitar les capacitats de cadascú.
- A evitar la por d’equivocar-se, ja que el treball individualitzat es basa en l’experimentació (assaig/error/encert).
- A refermar les estructures mentals, ja que estimula el raonament lògic i la deducció i a potenciar el treball de simbolització i representació.
- A trobar diferents solucions per resoldre una mateixa tasca.
- A obtenir més autonomia personal i més seguretat.
- A desenvolupar l’esperit d’investigació a partir de la manipulació i a experimentar amb noves coses.
- A augmentar la seva capacitat de concentració.
- A afavorir els processos maduratius.
- A poder usar els materials individualment i a responsabilitzar-se de la seva cura i conservació.
- A potenciar el treball autònom i a programar i organitzar la feina d’una manera més espontània.”
T. Lleixà (coord.) (1992). La educación infantil 0-6 años (vol. III, capítol 2, pàg. 72-73). Barcelona: Paidotribo.
Com a treball individual podem trobar aquelles activitats que parteixen de l’organització de diferents materials manipulatius que es troben a l’abast dels infants, principalment els anomenats jocs de taula o el treball en racons. En el primer cas, l’educador observa i ajuda l’infant o hi intervé si és requerit. En el cas del treball en racons −una manera d’organitzar l’espai aula d’una manera dinàmica i flexible que permet respondre a les necessitats lúdiques dels nens−, el paper de l’educador és molt important a l’hora d’organitzar-los, ja que pot ser que motivin i estimulin l’activitat, o no.
Ordre als racons
Cal que els racons de joc estiguin ben endreçats. Per exemple, un racó de nines que dormen als bressols, amb tots els elements endreçats i els armaris de robeta preparats, o un paquet de macarrons als prestatges de la cuineta, ben equipada, neta i amb tots els estris al seu lloc, conviden a jugar.
En les formes d’agrupament col·lectiu se solen proposar al grup estable d’infants activitats conjuntes que faciliten la interacció amb els altres, o es porten a terme projectes plantejats pels mateixos infants. Altres activitats es realitzen en petit grup. L’activitat col·lectiva permet desenvolupar altres relacions socials, conviure, comunicar-se i expressar-se amb els altres. El joc lliure, el joc organitzat, el treball de les unitats didàctiques o centres d’interès, etc. poden ser exemples d’activitats col·lectives, encara que dependrà, en molts casos, de com es plantegin, de quines consignes doni l’educador. També els tallers, que poden ser fets pel grup classe, pel grup petit o per grups diferents (intertallers), formen part d’aquesta forma d’agrupament. En algunes ocasions podem considerar tot el cicle com una forma d’agrupament, com quan celebrem junts la festa de final de curs de l’escola bressol, o organitzem una sortida al bosc a collir castanyes tots els grups del parvulari en arribar la tardor.
La durada de les activitats col·lectives...
… es va ampliant al llarg del cicle de parvulari, encara que les característiques de cada grup i la seva capacitat d’atenció i concentració ens faran ajustar-ne la temporització. Per exemple, de vegades les activitats col·lectives duren aproximadament mitja hora a P3, fins a arribar a una hora i mitja a P5.
A l’escola bressol predominen les activitats individuals i en petit grup, mentre que en el cicle de parvulari es va afermant el treball en petit grup i col·lectiu.
Els professionals de l’escola i la seva organització
Les funcions dels educadors de les llars d’infants dependents del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, que fan la tasca educativa amb infants en el primer cicle de l’educació infantil, són les següents:
- Atenen directament els infants, i són els responsables del grup assignat, del seu desenvolupament de la personalitat individual i social, tant en el camp físic com psíquic i social, i de la seva neteja personal, roba i alimentació. També atenen la vigilància i custòdia dels infants en el cas de sortides programades pel centre.
- Formen part de l’equip educatiu i participen a elaborar, executar i avaluar els projectes que s’estableixin en el pla general de funcionament del centre.
- Programen, desenvolupen i avaluen els processos educatius i d’atenció als infants.
- Mantenen una relació periòdica amb els familiars dels infants, i els proporcionen orientació i suport, i també amb altres professionals i serveis educatius relacionats amb l’educació i el desenvolupament dels infants.
- Supervisen i avaluen el personal en pràctiques adscrit a l’aula.
Resolució de 29 de maig de 2009 relativa a l’organització i el funcionament de les llars d’infants públiques dependents del Departament d’Educació per al curs 2009-2010.
- Funcions de l'educador. L'atenció directa als infants ocupa la major part de la jornada laboral dels professionals de l'educació infantil.
Pel que fa als requisits de titulació que ha de tenir el professorat d’educació infantil, la Llei orgànica d’educació (LOE) estableix, en l’article 92, el següent:
- L’atenció educativa directa als nens del primer cicle d’educació infantil és a càrrec de professionals que tinguin el títol de mestre amb l’especialització en educació infantil o el títol de grau equivalent i, si s’escau, d’altre personal amb la deguda titulació per atendre les nenes i els nens d’aquesta edat. En tot cas, l’elaboració i el seguiment de la proposta pedagògica a què fa referencia l’apartat 2 de l’article 14 han d’estar sota la responsabilitat d’un professional amb el títol de mestre d’educació infantil o títol de grau equivalent.
- El segon cicle d’educació infantil l’imparteixen professors amb el títol de mestre i l’especialitat en educació infantil o el títol de grau equivalent i poden ser ajudats, en la seva tasca docent, per mestres d’altres especialitats quan els ensenyaments impartits ho requereixin.“
Correspon a l’administració educativa catalana regular, entre altres aspectes (com els continguts educatius o els requisits que han de complir els centres), el nombre i la qualificació dels professionals que imparteixen el primer cicle d’educació infantil. El Decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l’educació infantil i els requisits dels centres, estableix en l’article 11 el següent:
Nombre i qualificació dels professionals
Els professionals que imparteixen el primer cicle de l’educació infantil han d’estar en possessió del títol de mestre especialista en educació infantil o del títol de grau equivalent, o del de tècnic superior en educació infantil, o de qualsevol altre títol declarat equivalent, acadèmicament i professional, a algun dels anteriors.
El nombre mínim de professionals en presència simultània ha de ser igual al nombre de grups en funcionament simultani més un, incrementat en un de més per cada 3 grups.
Per cada tres grups, o fracció, almenys un dels professionals ha de tenir el títol de mestre amb l’especialitat en educació infantil o el de grau equivalent.
L’atenció educativa als infants ha d’anar a càrrec, en tot moment, del personal qualificat a què es fa esment en aquest apartat.
Cada grup estable d’alumnes ha de tenir un professional dels previstos en aquest article que fa les tasques d’educador-tutor i és el referent, fins i tot per a la relació amb les famílies.
Educadors de suport, tècnics especialistes en educació infantil i altres professionals de suport socioeducatiu
Els educadors de suport permeten individualitzar millor l’atenció als infants en determinats moments (dinar, migdiada), dur a terme activitats en col·laboració amb els educadors d’aula i els grups d’infants i altres activitats de suport a les funcions docents, sobretot en les situacions que requereixen un nombre més elevat de personal (sortides, tallers, vigilància de l’estona de migdiada, substitució dels educadors a l’hora de dinar) o en cas d’imprevistos (absències, emergències, etc.), segons el seu temps de permanència al centre.
A tall d’exemple, algunes de les tasques que fa aquest personal de suport a les escoles bressol són les següents:
- En les estones de l’acollida matinal: rebre els infants i les famílies, satisfer les necessitats de cura dels infants, proposar activitats de joc als infants, donar l’esmorzar si és el cas i recollir i registrar la informació rellevant respecte a l’infant i la família.
- En l’estona del dinar i del descans de migdia: donar suport al tutor de l’aula en l’activitat de dinar, atendre les necessitats de cura i higiene dels infants, posar-los a dormir, ajudar a preparar l’espai de descans, atendre els infants quan es van despertant, recollir l’espai i també comunicar al tutor les incidències produïdes en l’estona de descans, en la qual és quan solen tenir tota la responsabilitat del grup d’infants mentre l’educador no és a l’aula en els casos de jornada partida.
Des de fa uns anys s’incorporen a les aules del primer nivell de parvulari els tècnics en educació infantil, que formen part del personal de suport socioeducatiu dels centres públics d’educació infantil i primària. Les funcions i les tasques d’aquests professionals es descriuen en les instruccions de començament de curs que publica cada any el Departament d’Educació.
- Fisioterapeutes a l'escola. Exercici de fisioteràpia respiratòria. Escola d'EE Xaloc.
Funcions
El tècnics i tècniques especialistes en educació infantil col·laboren amb els mestres tutors del primer curs del segon cicle de l’educació infantil en el procés educatiu de l’alumnat, principalment en el desenvolupament d’hàbits d’autonomia i en l’atenció a les necessitats bàsiques dels infants.
Correspon al tècnic o tècnica especialista en educació infantil, en el marc del que estableix la disposició addicional onzena.3 de la Llei d’educació:
- Participar en la preparació i el desenvolupament d’activitats d’ensenyament i aprenentatge: organització de l’aula, elaboració de materials didàctics, suport al desenvolupament de les sessions.
- Col·laborar en la planificació i el desenvolupament d’activitats d’ensenyament i aprenentatge d’hàbits d’autonomia de l’alumnat.
- Dur a terme activitats específiques amb alumnes pautades pel mestre/a tutor/a.
- Col·laborar en les activitats d’atenció a les necessitats bàsiques dels infants.
- Participar en processos d’observació dels infants.
Els tècnics especialistes en educació infantil han de participar en les reunions de cicle i de nivell i en les activitats de formació que es facin relacionades amb les seves funcions i poden participar en les entrevistes amb les famílies, sempre amb la presència del tutor/a.
D’acord amb l’article 146.3 de la Llei d’educació, els tècnics especialistes d’educació infantil poden ser convocats a participar en les reunions del claustre, amb veu i sense vot, quan s’hi tractin qüestions relacionades amb les seves funcions. Així mateix, són electors i elegibles com a personal d’administració i serveis al consell escolar del centre.”
Document per a l’organització i el funcionament de les escoles i dels centres públics d’educació especial per al curs 2010-2011.
També formen part del personal de suport socioeducatiu o professionals d’atenció educativa dels centres d’educació infantil i primària públics els auxiliars d’educació especial, els educadors d’educació especial, els integradors socials i els fisioterapeutes. En aquests centres també hi imparteixen docència i presten atenció directa als infants de parvulari, a més dels mestres especialistes en educació infantil, que exerceixen de tutors, altres mestres especialistes (en educació física, educació especial, educació musical, etc.), tenint en compte, però, quan s’organitza l’atenció docent a l’alumnat en tota l’etapa d’educació infantil, el criteri de globalitat per sobre del de l’especialització.
L'equip educatiu
L’equip pedagògic és el responsable de la planificació, el desenvolupament i l’avaluació posterior de les estructures organitzatives i del currículum, i també dels recursos i les estratègies didàctiques. És un òrgan col·legiat (és a dir, format per més d’una persona), que garanteix la participació dels educadors a l’escola i està integrat per tot el personal docent. Pot tenir algun tipus d’assessorament psicopedagògic.
També la LEC, en l’article 104, determina que cal incorporar a la funció docent els valors de la col·laboració, la coordinació entre els docents i els professionals d’atenció educativa i del treball en equip.
Vegeu el treball en equip en la unitat “Principis bàsics d’intervenció en educació infantil”, en l’apartat “L’educador infantil”, i també de les funcions de l’equip educatiu, i per això ja sabeu que la coordinació ha de formar part de la manera de treballar dels educadors.
En el cas de les escoles bressol, l’equip educatiu coincideix amb el claustre del centre, però si parlem de parvularis integrats en una Escola, els educadors s’organitzen com a claustre juntament amb els mestres de l’etapa d’educació primària, i també poden formar un equip de parvulari en el qual moltes vegades un dels seus educadors fa de coordinador del cicle. Tant al parvulari com a l’escola bressol els educadors també poden formar comissions de treball: per exemple, la de preparació de festes, la de gestió del magatzem, etc.
Cal que considerem també el conjunt del personal (inclosos educadors, personal de cuina, de neteja, de jardineria, d’administració, si n’hi ha, etc.) com un equip, raó per la qual s’organitzaran algunes reunions conjuntes per fer possible l’intercanvi i l’adopció de criteris comuns a tots els membres de la comunitat educativa.
El treball en equip −a més d’ una distribució adequada de les tasques i un aclariment de les funcions de cadascun dels òrgans que componen els recursos humans de l’escola− resulta del tot imprescindible i enriqueix cadascun dels seus components, en aportar-los nous punts de vista i experiències. D’altra banda, és necessari per mantenir una coherència en l’educació dels nens i nenes i per aconseguir l’equilibri entre els objectius educatius que ens proposem com a escola i el dret de cada educador a exercir lliurement la seva professió. Per això, cal que els models adults que arribin als infants siguin consistents i coherents. El treball cooperatiu també fomenta una millora en la professionalitat d’aquells que el desenvolupen: la tasca col·lectiva de reflexió sobre la mateixa pràctica, l’intercanvi d’experiències i l’elaboració conjunta de propostes són un motor d’enriquiment. Tot l’equip ha d’avaluar els processos d’intervenció i introduir-hi les millores o modificacions necessàries.
La formació permanent dels educadors...
… també és una qüestió d’equip, que ha d’elaborar un pla col·lectiu que garanteixi uns àmbits de discussió i formació entorn de temes psicopedagògics i de coneixement de l’infant (per exemple, podem decidir treballar com a equip durant un curs sobre didàctica de l’expressió plàstica, amb un suport formatiu extern, durant dues hores cada tres setmanes), però que també ha d’assumir els plans personals de formació permanent dels seus membres.
Per coordinar-nos necessitem dedicar un quant temps a organitzar reunions, en les quals recollim informacions, informem els companys, intercanviem punts de vista, generem idees, decidim, arribem a acords, resolem conflictes, etc. Hi ha algunes tècniques que permeten millorar l’organització del temps, com deixar temps per descansar, no voler ser perfeccionistes, evitar les interrupcions o fer primer les tasques més desagradables.
El coordinador o moderador...
… de les reunions presenta l’ordre del dia, concreta les finalitats de la reunió, ajuda que els presents se centrin en els temes; aclareix, concentra la direcció de la reunió, controla que no es dispersi cap a uns altres temes, fomenta la relaxació en cas que es generin conflictes, o dinamitza la concentració quan la gent està massa relaxada, en fa un resum i el consigna en actes.
Cal que els objectius de les reunions estiguin clars, i per això cal preparar-les: fer un ordre del dia, assignar temps a cada punt de l’ordre del dia, disposar de la informació i, si és continuació d’una altra reunió, preparar un resum per partir dels punts acordats i no repetir-los.
Cal resumir els resultats i fer un seguiment de l’aplicació dels acords de la reunió, i també que els assistents sigui autodisciplinats, que no vulguin mostrar la seva superioritat, ni tinguin la voluntat d’imposar les seves idees amb intervencions massa llargues o repetitives.
Personal de serveis
El personal de serveis està format pel personal de cuina, de neteja, de jardineria, etc. El personal de cuina elabora el menjar dels nens i els educadors, endreça la cuina i, en alguns casos, també s’encarrega de la compra de les matèries primeres.
El personal de cuina...
… elabora menús variats que canvien segons l’època de l’any i que han estat revisats o dissenyats per personal especialitzat. D’altra banda, ha de reunir els requisits de qualificació per dur a terme les seves tasques: per exemple, tenir el carnet de manipulador d’aliments.
Cal que considerem aquest personal com a educador: qualsevol adult que estigui en contacte amb els nens i nenes els influeix i participa en el seu desenvolupament. En aquest sentit, han de conèixer el PEC per tal de poder contribuir a desenvolupar-lo mitjançant la seva tasca i les seves actituds i han de rebre informació sobre les característiques i possibilitats de desenvolupament dels infants, i també orientació per dur a terme les directrius del programa dietètic de l’escola. Des de la seva funció són un estímul més i poden ajudar i complementar l’educació de l’infant: caldrà posar-se d’acord en les actituds, normes, exigències i activitats, i crear hàbits de col·laboració entre tots els adults de l’escola.
El personal de neteja manté netes les instal·lacions, la roba, els espais exteriors i els equipaments i materials.
Podeu veure l’organització de les tasques administratives en l’apartat “Organització dels recursos funcionals de l’escola infantil”, d’aquesta unitat.
Algunes llars d’infants i les escoles (les quals imparteixen educació infantil de segon cicle o parvulari i educació primària) tenen també altres professionals que formen part del personal administratiu i de serveis: administratius, conserges, etc.
Els òrgans de govern, gestió i participació de l'escola
Tractarem de la direcció del centre educatiu, de l’equip directiu de l’escola (un òrgan característic de les escoles d’educació infantil de segon cicle i primària), del claustre i del consell escolar, específicament del consell escolar de les llars d’infants.
La direcció desenvolupa un conjunt molt ampli de funcions, que podeu consultar en la secció “Annexos” del material en web.
Direcció
La direcció és un òrgan de govern unipersonal i el màxim responsable de l’escola que realitza funcions directives, tasques administratives i de secretaria, i en alguns casos de coordinació. En alguns models anteriors de llars d’infants es parlava de la figura del secretari coordinador, però cada cop més s’ha anat imposant la de director/a, les tasques del qual van des d’atendre les visites, confegir i fer el seguiment dels pressupostos i preparar les reunions de l’equip educatiu fins a resoldre les situacions imprevistes o representar el centre.
Exemple de funcions de la direcció
A l’escola bressol municipal de les Masies de Voltregà, segons regula el seu Reglament de règim intern (Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, 27/12/2007), les funcions de la direcció són les següents:
- Vetllar pel bon funcionament de l’escola, tenint cura que es compleixi el projecte educatiu com a fonament bàsic a més d’altres aspectes.
- Potenciar la coordinació entre els òrgans de gestió i promoure el treball en equip entre els educadors.
- Representar oficialment l’escola bressol.
- Convocar i presidir els claustres, com també participar en altres reunions conjuntes amb els diferents serveis educatius del poble i en especial en el Consell Escolar Municipal.
- Informar, sempre que se li requereixi, la Regidoria d’Educació sobre el funcionament del centre.
- Vetllar pel compliment d’aquest reglament.
- Gestionar la dotació de recursos materials i personals de l’escola.
- Responsabilitzar-se dels elements materials necessaris per al bon funcionament del servei.
- Vetllar pel compliment de la programació general anual de l’escola, elaborada per l’equip d’educadors.
- Altres funcions relacionades amb les tasques pedagògiques que per disposició de l’Ajuntament o de l’equip d’educadors puguin recaure en la direcció.
La direcció del centre manté relacions amb tots els elements i les estructures dels recursos humans de l’escola i també amb les administracions educatives, autonòmica i municipal, i amb altres institucions i associacions públiques i privades de diferents àmbits, en especial amb aquelles relacionades amb la intervenció educativa i assistencial en la petita infància. Pot tenir assessorament psicopedagògic i en alguns casos d’escoles bressol privades o públiques amb gestió privada, també disposa d’una assessoria economicoadministrativa que orienta la direcció en els temes legals i econòmics.
A les escoles d’educació infantil de segon cicle i educació primària la direcció té un equip directiu que sol estar format per la direcció, el cap d’estudis i el secretari.
Claustre
El Claustre de professorat és l’òrgan de participació del professorat en el control i la gestió de l’acció educativa del centre. El presideix el director o directora i està integrat per tot el personal educatiu de l’escola bressol o llar d’infants. També hi poden assistir si són convocats altres professionals d’atenció educativa que treballin en el centre per realitzar funcions informatives. === Consell escolar ===
El Consell escolar, com el Claustre de professorat, és un òrgan col·legiat de participació de la comunitat escolar en el govern i la gestió dels centres educatius. Ambdós han d’existir, com a mínim, en tots els centres públics i privats sostinguts amb fons públics, segons que estableix l’article 26 del Decret 102/2010, d’autonomia dels centres educatius.
El Consell escolar té caràcter decisori i executiu, i en ell estan representats de manera democràtica tots els sectors de la comunitat educativa escolar (representants del personal educatiu, administratiu i de serveis, la direcció i altres membres de l’equip educatiu, i també el cap d’estudis o el secretari si parlem d’una Escola), els pares i les mares, l’administració educativa, etc.
Segons recull l’article 148 de la Llei d’educació de Catalunya, el Consell escolar té les funcions següents:
- Aprovar el projecte educatiu i les modificacions corresponents per una majoria de tres cinquenes parts dels membres.
- Aprovar la programació general anual del centre i avaluar-ne el desenvolupament i els resultats.
- Aprovar les propostes d’acords de coresponsabilitat, convenis i altres acords de col·laboració del centre amb entitats o institucions.
- Aprovar les normes d’organització i funcionament i les modificacions corresponents.
- Aprovar la carta de compromís educatiu.
- Aprovar el pressupost del centre i el rendiment de comptes.
- Intervenir en el procediment d’admissió d’alumnes.
- Participar en el procediment de selecció i en la proposta de cessament del director o directora.
- Intervenir en la resolució dels conflictes i, si escau, revisar les sancions als alumnes.
- Aprovar les directrius per a la programació d’activitats escolars complementàries i d’activitats extraescolars, i avaluar-ne el desenvolupament.
- Cartell de la campanya informativa de les eleccions als consells de 2008, Departament d'Educació
Encara que el Decret 282/2006 establia que l’òrgan de participació de la comunitat educativa en el govern dels centres públics i dels centres privats sufragats amb fons públics d’educació infantil de primer cicle es denominava consell de participació, posteriorment el Decret 102/2010 d’autonomia dels centres modifica aquesta denominació i estableix que aquest òrgan de participació s’anomena consell escolar.
El consell escolar de la llar d’infants pública de la Generalitat té la composició següent, segons que s’estableix en la disposició addicional desena del Decret 102/2010:
- El director o la directora de la llar d’infants, que el presideix.
- Dos representants del personal de la categoria professional d’educador de llar d’infants, elegits per i entre els que treballen a la llar d’infants.
- Dos representants del sector de mares i pares de la llar d’infants, elegits respectivament per ells i entre ells.
- Un o una representant de l’ajuntament del municipi on s’ubica la llar d’infants.
- Un o una representant dels treballadors d’altres categories professionals que treballen a la llar d’infants, elegits respectivament per ells i entre ells.
En el cas de les llars d’infants privades sufragades amb fons públics, la composició és la següent, en els casos d’una llar d’infants que tingui fins a tres grups:
- El director o la directora de la llar, que el presideix.
- Un representant de la titularitat.
- Un representant del personal educador elegit entre ells pel mateix personal educador.
- Un representant dels pares i de les mares dels infants elegit entre els pares i les mares pels mateixos pares i mares.
- Un representant del personal d’administració i serveis.
Actua de secretari o secretària del consell escolar de la llar d’infants el representant del personal educador.
Les llars d’infants, tant públiques com privades sufragades amb fons públics, de més de tres grups, afegeixen a la composició anterior un segon representant del personal educador i un segon representant dels pares i de les mares dels infants. En aquest cas actua de secretari del consell escolar de la llar d’infants el representant del personal educador que designi el mateix consell escolar de la llar d’infants per majoria dels seus membres. Si no hi ha acord, és designat el representant del personal educador d’incorporació més recent a la llar d’infants. Si subsisteix la situació d’empat es fa un sorteig.
En les llars d’infants rurals, que poden ser en diversos municipis o en diversos nuclis de població dins d’un o diversos municipis (amb una població de menys de 2.500 habitants en cadascun d’aquests municipis), que tenen una seu central i tantes extensions com edificis diferents de la seu central i que formen totes plegades un únic centre educatiu, amb una única direcció, el consell escolar té, a més dels establerts amb caràcter general, els membres següents:
- Un representant dels pares i de les mares de la seu central i un representant dels pares i de les mares de cadascuna de les extensions.
- Un representant del personal educador de la seu central i un representant del personal educador de cadascuna de les extensions.
- Un representant de cadascun dels municipis en què hi ha la seu central i les extensions.
Com que les competències que el Decret 282/2006 atribueix al Departament d’Educació i Universitats i als seus òrgans es poden delegar als ajuntaments que les vulguin assumir, a les llars d’infants públiques i a les llars d’infants privades sufragades amb fons públics ubicades en municipis en què l’ajuntament no té delegades aquestes competències es constitueix un consell escolar amb les competències i funcions que la normativa vigent assigna als consells escolars dels centres públics. Quan l’ajuntament tingui delegades les competències esmentades, ha de regular la participació de la comunitat educativa i de l’administració local en el control i la gestió de la llar d’infants. En el cas de les llars d’infants o escoles bressol delegades als Ajuntaments, aquests poden determinar la composició del consell escolar, que ha de garantir l’equilibri entre la representació del personal educador i la representació de mares i pares, i els procediments per renovar-lo. En el cas de les llars d’infants rurals no es poden delegar als ajuntaments les competències del Departament d’Educació si no són assumides per tots i cadascun dels ajuntaments.
El consell escolar de les llars d’infants és un òrgan que permet que tots els membres de la comunitat educativa s’integrin en el procés participatiu i de gestió de l’escola. Cal que aquest òrgan es relacioni de manera molt directa amb altres institucions o associacions de l’entorn i d’altres de vinculades a l’escola externament o internament com, per exemple, l’Associació de Mares i Pares (AMPA).
Els membres electes del consell escolar s’han d’escollir d’acord amb el procediment establert amb caràcter general per als consells escolars dels centres públics i la seva renovació es porta a cap dins els mateixos terminis que la renovació de membres dels consells escolars dels centres públics.
El nomenament dels representants del sector dels pares i de les mares dels infants és per dos anys. Quan hi ha vacants sense haver acabat el termini, s’aplica el que assenyala el reglament de règim interior de la llar o, si no ho preveu, la direcció de la llar ha de convocar eleccions per a proveir-ne.
La participació de les famílies en la gestió de l’escola és un dels indicadors de qualitat considerat com a fonamental en els sistemes d’avaluació.
Col·laboració d'altres professionals i assessoraments
És interessant que altres professionals −en especial del camp de l’expressió− hi puguin col·laborar en la vida de l’escola de manera permanent per enriquir el treball amb estímuls de l’entorn, de gran valor educatiu. Per exemple, poden venir a l’escola entre d’altres artistes plàstics o músics per realitzar tallers o participar en algunes de les activitats quotidianes (ens pot visitar un contacontes acompanyat d’un personatge que es convertirà en conegut per als infants, un músic que fa un concert, un fotògraf que treballa amb els educadors en la documentació de les activitats i en la preparació d’informacions gràfiques per penjar a l’escola, etc., veure figura), però també professionals d’altres àmbits (un forner, un metge, un fuster, etc.), ja que hem d’aprofitar els recursos que l’entorn ens pot oferir.
D’altra banda, aquesta és també una manera d’obrir l’escola a l’entorn i d’enriquir-se amb la col·laboració dels diferents professionals. En molts casos també s’aprofita aquesta interacció per a implicar a les famílies en la dinàmica de l’escola, i es pot comptar també amb les seves aportacions (la mare d’un infant, que és jardinera, ens ensenya a plantar flors; l’avi d’un altre infant ens explica com es condueix un autobús…).
Assessoria psicopedagògica
L’assessoria psicopedagògica pot desenvolupar tasques generals d’assessoria, suport, orientació i supervisió a instàncies de les demandes que sorgeixin i de les prioritzacions que faci l’escola (l’equip educatiu, qualsevol educador, l’equip directiu o la direcció, però també pot rebre les demandes del consell escolar o de l’AMPA). Podem tenir el suport de l’equip d’assessorament psicopedagògic (EAP) de la nostra zona, dependent del Departament d’Educació, sobretot si treballem en centres de la xarxa pública, o quan es tracta d’integrar un infant amb necessitats educatives especials. Alguns centres privats també disposen d’assessorament psicopedagògic privat a temps parcial.
En la unitat “Atenció a la diversitat”, podeu veure alguns serveis externs d’assessorament amb els quals ens relacionem, tant si són sanitaris, com psicpedagògics, com socials, etc.
Altres assessoraments
Els professionals del centre educatiu també es coordinen, a més de fer-ho amb l’EAP, amb altres professionals d’altres serveis educatius de zona, com són els centres de recursos pedagògics (CRP) i els equips d’assessorament en llengua i cohesió social (ELIC). En aquests serveis educatius hi treballen equips multiprofessionals que actuen de manera integrada per donar suport a l’elaboració efectiva del projecte educatiu dels centres i dels projectes educatius de zona i que s’adrecen al professorat i als centres d’ensenyament obligatori no universitari d’una zona geogràfica educativa determinada, encara que també donen suport als centres d’educació infantil, i de manera preferent, als que formen part de la xarxa pública.
Podeu consultar les funcions més habituals de l’assessoria psicopedagògica en la secció “Annexos” que recull el material web.
Els serveis educatius específics donen suport a l’activitat pedagògica dels centres en la seva actuació amb l’alumnat amb discapacitats específiques que interfereixen en el seu desenvolupament personal, social i curricular. A més a més, donen atenció directa i orientació a aquest alumnat i a les seves famílies. Són el CREDA per a l’alumnat amb trastorns greus d’audició, llenguatge o comunicació i el CREDV, en col·laboració amb l’ONCE, per a l’alumnat amb ceguesa o trastorns greus de la visió. Experimentalment, alguns serveis territorials disposen de serveis educatius específics per a l’alumnat amb trastorns motrius i d’accessibilitat greus (SEEM) i per a l’alumnat amb trastorns generalitzats del desenvolupament i la conducta (SEETDiC). Aquests serveis dirigeixen l’activitat a una àrea territorial més àmplia.
També cal que els professionals de l’escola es coordinin i rebin assessorament, en els casos en els quals sigui necessari, dels professionals dels equips tècnics dels serveis socials bàsics i dels serveis socials especialitzats en infància (a càrrec del Servei Especialitzat d’Atenció a la Infància i l’Adolescència o SEAIA). Es tracta de professionals de la psicologia, del treball social, de la pedagogia i de l’educació social.
Tanmateix s’estableixen mecanismes de coordinació i col·laboració amb els professionals dels serveis sanitaris d’atenció primària (pediatres i personal d’infermeria, etc.) i dels serveis sanitaris especialitzats, com per exemple els del CSMIJ (Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil), això és, psicòlegs, psiquiatres, etc., o amb els tècnics dels centres de desenvolupament i atenció precoç, destinats a atendre els infants de 0 a 6 anys que necessiten estimulació precoç a causa de malformacions, lesions cerebrals, defectes congènits, o que no mostren un nivell de desenvolupament adequat a la seva edat o aquells que no poden rebre l’atenció que necessiten en el medi familiar i social. En aquest cas, els educadors infantils disposen d’experts en els diversos àmbits d’intervenció (infància, família i entorn), entre d’altres especialistes en fisioteràpia, logopèdia, treball social, psicologia i neuropediatria.
Altres òrgans de participació: l'associació de mares i pares (AMPA)
L’AMPA és un òrgan col·legiat, associatiu i voluntari dels pares i mares de l’escola, que considerem imprescindible per crear xarxes d’informació, participació i cooperació que permetin integrar veritablement les famílies a la comunitat educativa. Ha de rebre informació completa, en especial del projecte educatiu i de les programacions concretes de cada grup o unitat.
Les AMPA moltes vegades organitzen activitats extraescolars. I també s’agrupen en federacions.
Hem d’intentar que aquest òrgan col·labori al màxim en tots els aspectes del funcionament del centre, i també fomentar la màxima fluïdesa de relació amb el consell d’escola i amb la direcció.
Per les famílies les associacions de mares i pares són una plataforma de reivindicació, però no tenen poder executiu sobre la gestió del centre.
Les AMPA són espais de participació grupal, als quals la normativa atorga el dret a participar en la gestió del centre i a donar suport i assistència als pares i mares en tot allò que faci referència a l’educació dels fills.“
R. M. Pérez (2004). Les relacions entre família i escola. Una anàlisi psicosocial (pàg. 89). Lleida: Pagès.
La LEC (Llei d’educació de Catalunya, 2009), en el títol III (“De la comunitat educativa”), capítol III (“Les famílies”), article 26, regula les associacions de mares i pares (AMPA):
- Les mares i els pares dels alumnes matriculats en un centre poden constituir associacions, que es regeixen per les lleis reguladores del dret a l’educació, per les normes reguladores del dret d’associació, per les disposicions establertes per aquesta llei i les normes de desplegament i pels estatuts de l’associació.
- Les associacions de mares i pares d’alumnes tenen per finalitat essencial facilitar la participació de les mares i els pares en les activitats del centre, a més de les establertes per la normativa vigent i les que determinin els estatuts de les dites associacions.
- El Govern ha d’establir el procediment per a la participació de les associacions de mares i pares d’alumnes més representatives en els òrgans col·legiats dels centres públics i dels centres privats sostinguts amb fons públics. En el cas dels centres privats no sostinguts amb fons públics, aquesta regulació correspon a les normes d’organització i funcionament de cada centre.
- Les associacions, federacions i confederacions de mares i pares d’alumnes que tenen la seu a Catalunya o hi desenvolupen majoritàriament l’activitat, si estan inscrites en el registre corresponent, poden ésser declarades d’utilitat pública.
- El Govern ha de potenciar i facilitar la representació institucional de les federacions i confederacions d’associacions de mares i pares d’alumnes.
La Llei d’educació de Catalunya també preveu que el Govern ha d’impulsar des de l’escola i des de les associacions de mares i pares d’alumnes (com també des dels ens locals i altres àmbits i institucions socials) programes de suport formatiu a les famílies, per a implicar-les en el procés educatiu dels seus fills, i també promoure l’intercanvi d’experiències sobre les estratègies amb què les families eduquen els infants.
Organigrama general
L’organigrama d’un centre educatiu expressa de manera gràfica l’estructura organitzativa dels recursos humans en les seves dimensions horitzontal (equips educatius, claustre, consell escolar, comissions, etc.) o vertical (direcció, equip directiu, etc.).
Podeu veure el model d’organigrama d’una escola bressol en la secció “Annexos” del material en web d’aquest apartat.
Organització dels recursos materials de l'escola infantil
Quan parlem de recursos materials de l’escola ens referim a l’edifici, a les seves dependències, tant interiors com exteriors, als equipaments, els materials i els recursos educatius de tota mena de què disposem. Però també als criteris amb els quals s’organitza i es planifica aquest espai per crear un medi de qualitat, adequat a les necessitats i interessos dels infants i ric en estímuls que afavoreixin la seva activitat i el seu desenvolupament.
“L’organització de l’espai i del temps, la selecció i distribució dels materials i l’organització d’infants i educadors/res estaran en funció de les intencions educatives de l’equip educatiu i de les necessitats i interessos de l’infant. Al marge de les limitacions que imposa de vegades l’arquitectura, cal tenir en compte totes les dependències de la llar d’infants, les persones que es mouran en elles, les seves necessitats, les conductes que desenvoluparan i els materials que faran servir. L’espai i els objectes no són neutres, sinó que influeixen notablement en les conductes i estats d’ànim dels éssers humans. L’ambient pot afavorir o obstaculitzar l’acollida, les relacions, l’activitat… Cal pensar en una organització que permeti la trobada i l’intercanvi regular i també els contactes ocasionals, entre infants de la mateixa edat i d’edat diversa; entre infants i adults, i entre persones adultes (pares, mares, educadors i educadores…). L’oferta d’un ampli ventall d’oportunitats d’elecció, donant als infants la possibilitat d’escollir què fer, on, quan i amb qui, són alguns requisits bàsics per desenvolupar l’autonomia. D’aquí la conveniència de distribuir els materials en «ambients d’aprenentatge», com per exemple els racons de joc, que facilitin l’activitat autònoma de l’infant i fomentin la relació i l’intercanvi.”
Departament d’Ensenyament (1997). Orientacions per a les llars d’infants (pàg. 23-24). Barcelona: Generalitat de Catalunya.
La distribució de l'espai de l'escola...
… ha d’afavorir el desenvolupament harmònic dels nens i la seva activitat i autonomia tenint en compte el caràcter global i integral del desenvolupament humà (físic, emocional i afectiu, cognitiu, social, etc.).
Com en el cas del temps, l’espai és un altre recurs important que utilitza l’escola per assolir els seus objectius.
Organització dels recursos funcionals de l'escola infantil
Els elements més importants que cal considerar com a recursos funcionals del centre educatiu són els que apareixen en la figura.
L’organització del temps és un recurs funcional de gran transcendència educativa, els elements principals del qual són l’horari i el calendari. Pel que fa a l’horari, cal que s’adeqüi a les demandes familiars i a les necessitats dels infants, però també a les dels educadors, que prevegi el període d’adaptació i sigui estable i flexible. Pel que fa al calendari, cal considerar el del personal, el calendari lectiu dels infants, el calendari d’activitats amb les famílies (abans de la intervenció educativa amb els infants, un cop ha començat aquesta activitat, o al llarg de tot el curs) i el calendari de les famílies.
Pel que fa a la coordinació i la relació de l’escola amb l’exterior, cal tenir en compte el següent:
Organització del temps
Quan parlem d’una organització del temps adequada, sobretot cal tenir molta cura del temps que necessiten els infants per dur a terme les activitats, i de l’organització de les activitats quotidianes al llarg de la jornada.
- La col·laboració amb altres institucions i entitats de l’entorn més proper.
- La coordinació amb altres serveis externs, principalment de la xarxa de serveis educatius (equips d’assessorament psicopedagògic o EAP; centres de recursos pedagògics o CRP, altres escoles bressol o escola d’educació infantil i primària, etc.), sanitaris (centres de salut mental infantil i juvenil o CSMIJ, centres d’atenció primària o CAP de la zona, etc.) o socials (serveis socials d’atenció primària o SSAP, Servei Especialitzat d’Atenció a la Infància i l’Adolescència o SEAIA; centres de desenvolupament i atenció precoç o CDIAP).
- La importància de conèixer i utilitzar els espais i els recursos culturals i naturals de l’entorn, de fer activitats amb altres entitats o grups de l’entorn (des de la visita a l’escola d’educació infantil i primària que fan els més grans de l’escola bressol, fins a sortides a museus, a parcs, excursions a la natura, un projecte intergeneracional amb la llar d’avis del barri, etc.).
“Objectiu núm. 35. Els serveis haurien de tenir lligams formals i informals amb la comunitat local.”
Rosa Sensat (2004). “Objectius de qualitat en els serveis infantils”. Infància a Eu-ro-pa (núm. 04.6, pàg. 18-19).
També cal definir l’organització de les tasques administratives: qui les fa, o com se centralitzen els documents de gestió econòmica de l’escola i la documentació referida als infants i al funcionament del centre, de quin suport informàtic es disposa, etc. En aquest sentit, es poden establir diferències segons si es tracta d’un parvulari integrat a una escola d’educació infantil i primària, que té un secretari i personal administratiu per realitzar aquestes funcions, o bé si és una escola bressol, on qui duu a terme aquestes tasques de gestió administrativa i econòmica és el/la director/a o coordinador/a.
Val a dir que el/s educador/s de cada grup d’infants gestionen la documentació de caire més pedagògic (diaris d’observacions, gràfics d’assistència, informes d’avaluació, escales de desenvolupament, calendari d’aniversaris, etc.), que es guardaran als arxius de la sala dels educadors i a les aules respectives.
Documents que fem servir a l'escola infantil
Els diversos calendaris, el full dietètic, el full que recull l’entrevista amb les famílies, el llibres de registre dels infants, l’agenda de localització ràpida, el reglament del personal i el de les famílies, el diari de classe, la llibreta, el full d’informació diària, etc.
Un element cabdal de la gestió econòmica és el pressupost del centre, que forma part, juntament amb les estadístiques de cada curs o de la situació de les instal·lacions i els equipaments, de la memòria administrativa anual. El cost del servei és un altre recurs funcional que té a veure, entre d’altres elements, amb el nombre d’infants per grup i educador, l’horari de servei que ofereix l’escola, i la retribució del personal.
Exemple de cost de servei
Per exemple, l’any 2004, el cost nen/any a l’escola bressol oscil·lava, per un servei de vuit a deu hores de durada, entre 5.000 euros i 6.800 euros; per sis hores diàries, en un grup de deu infants, 4.300 euros/infant i any. En escoles en què els educadors estan mal pagats i fan moltes hores d’atenció directa als infants, els costos per un horari de vuit hores diàries eren aproximadament 3.230 euros/infant i any.
El cost mitjà d’una plaça per infant a l’escola bressol (curs 2008-2009) va ser de 7.799 euros, dels quals l’Ajuntament de Barcelona va pagar el 50%, la Generalitat de Catalunya el 26% i les famílies usuàries el 24%. En el cas de Girona, el cost mitjà d’una plaça per infant a aquests centres (curs 2009-2010), fou de 675 €mensuals, dels quals, l’ajuntament de Girona paga el 50%, la Generalitat el 30% i les famílies usuàries el 22%.
L’avaluació de l’organització del centre es pot fer des de dins (avaluació interna) o des de fora de l’escola (avaluació externa). Un exemple del primer tipus pot ser quan avaluem qualsevol dels processos de treball en el si de les reunions de l’equip educatiu: l’organització de l’espai de l’escola, els materials d’un racó de joc, la planificació del període d’adaptació, l’organització dels àpats a l’escola, etc. Un exemple d’avaluació externa pot ser la que realitza l’Administració educativa mitjançant la funció inspectora quan, per posar-ne alguns exemples, s’avaluen alguns documents de planificació educativa del centre com la memòria anual de centre, o quan es revisa el compliment de les normes higienicosanitàries o del pla d’evacuació del centre.
La gestió del menjador, de les assegurances, de les sortides i, si s’escau, del transport escolar i les activitats complementàries i extraescolars també formen part de les tasques de l’àrea economico-administrativa de l’escola.
Per avaluar la qualitat dels serveis educatius referida a l’organització de l’escola infantil, la Xarxa d’Atenció a la Infància de la Comissió Europea ha definit un seguit de criteris de qualitat, recollits en el document Calidad en los servicios para la infancia. Alguns d’aquests indicadors són els següents:
“Hi ha la possibilitat de negociar les hores o els dies d’assistència?; es facilita l’accés d’infants o adults discapacitats?; ofereix el centre diverses possibilitats per als jocs tant d’interior com d’exterior?; són estables les relacions entre els infants?; hi ha espai adequat per al personal?; estan els pares al corrent de les activitats diàries i rutines i de la raó per la qual es fan?; es presenta de manera atractiva el menjar?; hi ha tant homes com dones com a models de treball?; s’ofereixen oportunitats adequades als jocs entre infants sense interrupció per part de l’adult?”
Red de Atención a la Infancia de la Comisión Europea; I. Balaguer; J. Mestres; H. Penn (1996). Calidad en los servicios para la infancia, Unión Europea: Comisión Europea por la Red de atención a la infancia de la C. Europea. (1995).
En els darrers vint anys, malgrat que encara es continua posant la màxima atenció a ampliar la cobertura dels serveis d’atenció als infants fins als sis anys, ha pres força la implementació dels criteris bàsics de qualitat en aquests serveis.
En relació amb alguns dels aspectes organitzatius del centre, l’informe global VIEDIN-II, elaborat per la Inspecció Educativa del Departament d’Educació l’any 2005, destaca com a indicadors per a l’avaluació dels centres d’educació infantil de primer cicle, entre d’altres, els següents:
- Disposar d’una completa documentació en l’arxiu personal de l’alumne.
- Elaborar sessions d’avaluació, ben planificades i registrades.
- Facilitar la comunicació escola-família, mitjançant reunions, entrevistes, informes escrits i els intercanvis diaris d’informació (i que hi hagi models i protocols per a fer-los).
- Planificar el període d’adaptació dels infants al centre educatiu.
- Preveure la participació de la família en el projecte educatiu del centre i concretar les formes de participació.
- Integrar, per mitjà del projecte educatiu, l’atenció a la diversitat dels infants.
- Planificar l’obtenció de la informació de les famílies dels infants amb necessitats educatives específiques.
- Fer que les dependències de la llar siguin accessibles, estiguin ben retolades i siguin conegudes per les famílies.
- Assegurar que els dormitoris faciliten l’acompanyament dels adults.
- Mantenir la periodicitat de les reunions de l’equip educatiu.