Activitats
Professionals de l'escola bressol i la coordinació amb altres professionals
L’objectiu d’aquesta activitat és definir el perfil i les funcions de la figura de l’educador/a i d’altres professionals que intervenen en l’escola bressol.
1. Quins professionals hi pot haver en una llar d’infants o escola bressol? Feu un quadre resum que reculli els professionals i les seves funcions més importants.
2. Quines demandes o consultes d’orientació podríeu fer als professionals de l’ELIC de la vostra zona si treballeu en una llar d’infants? Podeu consultar la pàgina d’aquest servei educatiu de zona del Departament d’Educació:
3. Amb quins altres professionals i serveis es coordinen els professionals de la llar d’infants o escola bressol? Esmenteu-los i expliqueu-ho breument.
Agrupaments d'infants d'edats barrejades
L’objectiu d’aquesta activitat és aprofundir en les formes d’agrupament dels infants de tipus descompartimentat i analitzar-ne els possibles avantatges i inconvenients.
Cal que llegiu el fragment següent i reflexioneu sobre el contingut, per respondre després les qüestions que es plantegen:
“És l’hora del dinar. Hi ha els 15 nens del grup d’edat de zero fins a sis anys, però no tots seuen a la taula de menjar amb les tres educadores: hi veiem dos nens més grans que juguen amb un lactant en un racó agradable on hi ha uns matalassos i un altre bebè dorm a l’habitació del costat. A la taula seuen els 11 nens restants amb les seves educadores, una de les quals té un lactant a la falda i li dóna el menjar. Els altres nens estan ocupats amb el menjar i ens crida l’atenció el fet que a cada taula hi seuen barrejats nens d’edats diferents. Així podem veure com els nens més grans ajuden els més petits, per exemple posant-los la beguda o lligant-los el pitet. Els petits es deixen ajudar de bon grat, però al mateix temps procuren, “com els grans”, fer moltes coses ells mateixos: omplen sols els plats, intenten fer servir el ganivet i la forquilla i omplir els gots.”
Fragment extret d’A. Dreier; I. Voigt-Buchholz (1992). “Cap nen no és com l’altre. Treball pedagògic amb grups d’edats barrejades”. In-fàn-cia (núm. 66, pàg. 11).
- Quin tipus d’agrupament es reflecteix en el text?
- Quins avantatges pot tenir aquesta forma d’agrupament? I quins desavantatges?
Decret 282/2006
L’objectiu d’aquesta activitat és definir els requisits normatius que regulen els recursos humans dels centres d’educació infantil i aplicar la legislació que regula les condicions sobre l’organització de les llars d’infants i parvularis en l’anàlisi i el disseny d’exemples concrets d’escoles infantils.
Heu de respondre les qüestions següents, segons el que prescriu el Decret 282/2006:
- Quants professionals han d’estar en presència simultània en un centre en els casos següents?
- Centre amb dos grups:
- Centre amb cinc grups:
- Centre amb set grups:
- Quants mestres, com a mínim, hi ha d’haver en un centre en els casos següents?
- Centre amb dos grups:
- Centre amb cinc grups:
- Centre amb set grups
- Quants infants, com a màxim, pot tenir un centre en els casos següents?
- Centre amb un grup d’infants menors d’un any, dos grups d’un a dos anys i dos grups de dos a tres anys:
- Centre amb tres grups, un per a cada edat:
- Com es diu l’òrgan de participació de la comunitat educativa en el govern de les llars d’infants públiques?
- Quina composició té el consell de participació d’una llar d’infants privada sufragada amb fons públics que disposa de sis grups?
- Quin requisit, pel que fa al nombre d’habitants, és necessari per formar part d’una llar d’infants rural?