aglutinant m Material que s’empra en pintura per adherir els diferents elements colorants.
anisotropia f Propietat de variació de les propietats físiques en ser mesurades des de diferents direccions.
angle sòlid m És l’angle espacial que compren un objecte vist des d’un punt donat, que es correspon amb la zona de l’espai limitat per les rectes projectades des de l’objecte cap a l’observador.
Antialiasing m Acció que intenta reduir al mínim la presència d’artefactes visuals d’una imatge digital.
atles de textura m Distribució correcta de les peces d’un mapa UV convertit en imatge.
bidimensional adj Dit de la representació d’un objecte que simula dues dimensions.
bit m Unitat de mesura de la quantitat d’informació, equivalent a triar una possibilitat del sistema entre dues d’igualment probables, 0 o 1.
bitò m Impressió successiva de dos tons d’un mateix color a fi d’aconseguir una major valoració cromàtica.
blanc infinit m Entorn neutre per situar els objectes.
bleeding m Sagnat dels marges d’un document o mapa UV. Fa referència a l’espai que es deixa entre peces i la resta del mapa UV, incloent-hi els límits.
blinn m Aplicació en el camp de la computació gràfica del model d’ombrejat Torrance-Sparrow-Cook a través de l’algoritme desenvolupat per James Blinn.
brush Dit del pinzell de Paint Effects que defineix l’aparença del traç. Maya conté més de 400 tipus diferents.
cabell poligonal m Dit de la representació virtual del cabell mitjançant el modelatge de polígons i l’ús de materials amb transparència.
cabell virtual m Dit de la representació digital del cabell mitjançant programari de modelatge en tres dimensions.
checker map m Imatge o textura que segueix un patró de quadrats negres i blancs.
concept art Dita de la disciplina, dins el món de l’animació i el videojoc, que dissenya conceptes i idees mitjançant la il·lustració.
conductivitat elèctrica f Mesura de la capacitat de conducció elèctrica d’una substància, de valor igual al quocient entre la densitat de càrrega elèctrica i el camp elèctric aplicat.
contrast m En il·luminació s’entén com a contrast la diferència tonal de les zones més il·luminades respecte a les més fosques.
codi binari m Conjunt de símbols gràfics que representen xifres i regles i ens permeten expressar i operar amb quantitats a partir de la numeració binària. El sistema binari, de base 2, forma grups i potències de 2 i utilitza dos símbols, el 0 i l’1.
Direct3D Llenguatge de programació de gràfics 3D desenvolupat per Microsoft.
distribució subsuperficial f Mecanisme de transportació de la llum en el qual penetra i surt distribuïda per punts diferents dels materials que creua.
elasticitat f Propietat dels materials que es manifesta per la desaparició, en deixar d’actuar sobre ells forces exteriors d’intensitat inferior a un cert límit, de les deformacions produïdes per tals forces.
espectre cromàtic m Porció de l’espectre electromagnètic que pot ser vista per l’ull humà.
espectre lumínic m Compost de diferents longituds d’ona que es difracten en angles distints i provoquen una impressió visual diferent.
espectre visible m És la regió de l’espectre electromagnètic que l’ull humà és capaç de percebre. A la radiació electromagnètica dins aquest rang de longituds d’ona se la coneix com a llum visible o simplement llum.
difusse m Color virtual que s’afegeix a la base de la nostra superfície.
exposició f És la quantitat de llum que ha de rebre un material fotosensible ( en fotografia química), un sensor (fotografia digital) o el render d’un software de 3D per crear una imatge amb una densitat correcta.
feather m Paràmetre utilitzat en imatge digital per crear un suavitzat de les vores dels elements de la imatge.
fol·licle m Cripta o sac petit (invaginació) de la pell o les mucoses, generalment de funció secretora.
fol·licle pilós m Aparell format per un pèl i la glàndula que genera la capa àcida de la pell.
fractal m Concepte que intenta descriure matemàticament una determinada fenomenologia de la natura, com les muntanyes o els arbres.
fresnel m Es diu del paràmetre que controla la representació de la funció de distribució de reflectància bidireccional.
GLSL Acrònim d’OpenGL Shading Language.
GPU Acrònim de Graphic Processing Unit (‘unitat de processament gràfic’).
groomable spline Dita de la primitiva que l’usuari del plug-in XGen posiciona i esculpeix. No són renderitzables.
groooming tools Dit de les eines que l’usuari del plug-in XGen utilitza per modificar les groomable splines.
guia XGen f Dita de la versió aproximada de la primitiva que l’usuari del plug-in XGen utilitza i que determina on es generarà la primitiva i quina aparença tindrà.
hairSystem Sistema de cabell generat per nHair de Maya.
histograma m Representació estadística que ens indica la proporció de píxels de cada tonalitat que hi ha en una imatge.
hypershade m Menú del sistema nodal d’organització i creació de xarxes de materials dins del programari de Maya.
índex de refracció m Nombre que descriu com es propaga la llum a través d’un material.
interactive XGen Groom Dit del mètode del plug-in XGen per a generar cabell utilitzant eines per esculpir o raspalls interactius.
lambert m Model d’ombreig que manté constant el valor de reflexió de la superfície del model pel fet de ser independent de la posició de l’espectador.
lanugen m Borrissol fi que recobreix el cos del nounat i que desapareix al cap de pocs dies.
longitud d’ona m És la distància real que recorre una pertorbació en un determinat interval de temps. És mesura en nanòmetres, que és la distància que hi ha entre les dues crestes de l’ona.
llum d’àrea f Són llums rectangulars bidimensionals. Tenen una forma definida i també una mida, per la qual cosa es fan servir per simular aparells de llums.
llum ultraviolada f Radiació electromagnètica amb una longitud d’ona menor que la de la llum visible i major que la dels raigs X. La seva longitud d’ona fa aproximadament de 400 nanòmetres a 15 nanòmetres. Se’n diu ultraviolada, que significa ‘més enllà del violeta’ (del llatí ultra), perquè el violeta és el color visible amb la longitud d’ona més curta i la de la radiació ultraviolada, encara és més curta.
lumen m És la unitat del sistema internacional de mesures per a mesurar el flux lluminós. Una mesura de la potència lluminosa emesa per una font. El símbol és lm.
lux m És la unitat derivada del sistema internacional d’unitats per a la il·luminancia o nivell d’il·luminació. És equivalent a un lm/m².
Maya Nucleus És la tecnologia que genera les simulacions del programa Maya d’Autodesk.
mapes UV m Conjunt de peces organitzades lògicament en què es divideix un objecte 3D representat en una imatge plana.
material m Conjunt de paràmetres per configurar la interpretació de l’aspecte d’un objecte virtual.
mipmap m Col·lecció d’imatges associades a una textura amb l’objecte d’incrementar el rendiment de representació de l’escena 3D, així com la reducció d’artefactes visuals.
melanina f Pigment fosc responsable del color de la pell, del pèl i de l’iris dels ulls dels mamífers.
mirroring m Tècnica que fa referència a la simetria i treballa només la textura d’un costat d’un model de cara a guanyar resolució i estalviar espai.
motor de renderitzat m Programari d’interpretació que processa la llum a les escenes virtuals.
nDynamics Marc de treball de simulacions dinàmiques alimentat per la tecnologia Nucleus del programa Maya d’Autodesk.
nHair Pertanyent al grup d’objectes nDynamics. És un simulador de corbes dinàmiques que s’utilitza per a la generació de cabell virtual.
node m Dins de Maya, cadascun dels nodes que conforma un objecte, representa un atribut d’aquest. N’hi ha de creació, de transformació, de forma, de tonalitat, de renderitzat, etc.
node hairSystemShape Dit del node d’un objecte nHair que conté els atributs del sistema de cabell. La modificació d’aquests atributs afecta el conjunt de tot el sistema.
node nucleus Dit del node general del solver utilitzat pels objectes de Maya Nucleus. Conté paràmetres pel control de les forces dinàmiques, com la gravetat i el temps, entre d’altres.
node pfxHair Dit del node d’un objecte nHair originat quan se selecciona una sortida a Paint Effects (pfx). Els atributs que conté són comuns a tots els nodes de forma dels pfx.
noise m Amplitud d’un senyal que varia de manera aleatòria en el temps.
NURBS f (Non Uniform Rational Bezier Splines) Corbes amb ancoratges irregulars i desiguals.
OpenGL Llenguatge de programació de gràfics 3D desenvolupat per Silicon Graphics.
overlapping m Procés de superposar peces entre si, una sobre l’altra, amb l’objectiu de crear simetria i estalviar espai.
Paint Effects Dit del component del programa Maya d’Autodesk, usat per crear, de manera ràpida, traços de pinzells amb diferents textures i efectes de partícules en plans 2D o en geometries 3D.
pèl m Cadascun dels apèndixs filiformes de matèria còrnia que cobreixen la pell dels mamífers.
pèl androgènic o terminal secundari m Dit del pèl que apareix durant la pubertat en resposta a l’augment de l’hormona testosterona cobrint les zones androgèniques.
pèl moixí m Pèl suau i curt, que cobreix gran part del cos. Quasi inapreciable.
pèl terminal m Dit del pèl desenvolupat, més llarg, gruixut i pigmentat.
perfil ICC m Dins de l’àmbit de la gestió del color, un perfil ICC és un conjunt de dades que caracteritza un dispositiu d’entrada o sortida de color, o espai de color, segons els estàndards promulgats pel Consorci Internacional del Color (ICC).
permeabilitat f Propietat dels materials que es manifesta per deixar passar gasos o líquids a través dels seus porus.
Phong m Tècnica algorítmica desenvolupada per Phong Bui Tong el 1975 per representar les llums més destacades d’una superfície brillant.
pigment m Substància colorant, natural o sintètica, orgànica o inorgànica, insoluble, que, dispersa en oli o en una altra base adequada, confereix el color a pintures i laques.
pla cartesià m Parell de rectes perpendiculars que divideixen el pla en quatre parts anomenades quadrants.
plasticitat f Propietat dels materials que es manifesta en conservar indefinidament les deformacions produïdes per alguna força en deixar d’actuar aquesta força.
plug-in En informàtica, és una aplicació que es relaciona amb una altra per agregar-li una funció nova i, generalment, molt específica.
quadricromia f Impressió feta en quatre colors, tres dels quals són els de la tricromia (groc, magenta i cian) i el quart és el negre o un altre color fosc.
Render m Procés de transformació d’una escena 3D en una imatge 2D d’acord amb la informació diversa representada per la geometria dels models, els materials, les textures i la il·luminació.
resistència f Qualsevol causa d’oposició a un moviment (fregament, viscositats, etc.)
resolució f Nombre màxim de píxels en què es pot descompondre una imatge mitjançant un sistema de visualització, de tractament d’imatges, etc.
roughness f Rugositat, imperfecció.
seam m Costura o límit que es genera a la textura quan es fa un tall a la representació visual d’un model.
shader m Conjunt de paràmetres que descriuen la representació del material.
skydome f Il·luminació basada en una cúpula celestial al motor de render Arnold.
smooth tangents f Aplicació de tonalitat degradada a les cantonades i cares de les superfícies.
solver Peça de programari matemàtic destinat a modelitzar, analitzar o calcular dades numèriques, geomètriques o simbòliques.
stretching m Concepte referent a la deformació que apareix visualment a la textura deguda a un tipus de projecció no uniforme.
stroke Dit del traç que genera el pinzell de Paint Effects, representat per la corba que forma i els tubs que ens surten.
tèxel m Unitat bàsica d’un mapa de textura.
textura f Propietats d’una superfície que modifica els valors de color en determinats punts d’aquesta superfície, com per exemple la fusta o el marbre.
tiling m Concepte que fa referència a les repeticions en una textura a causa d’un patró.
unitat fol·licular m Dita de l’agrupació de fol·licles, en grups d’un (unitat), dos (díada), tres (tríada) o quatre (tètrada).
unwrap m Procés en què una textura ha de ser desplegada sobre un objecte 3D.
UV Editor m Menú que disposa de les eines d’edició i creació de mapes UV dins del programari d’Autodesk Maya.
UV Shells f Conjunt d’illes o peces en què es divideix la representació d’un mapa UV en ser tractat per les eines d’edició.
weight f Intensitat acumulable.
XGen Dit del plug-in de Maya utilitzat per a generar cabell o poblar una escena amb instàncies d’una geometria.
XGen descriptions Dit del mètode del plug-in XGen per treballar amb groomable splines, instàncies de geometries o primitives generades a través d’expressions.