Introducció

L’ésser humà és, des del seu naixement, social. És important tenir unes bones habilitats socials per tenir unes relacions amb èxit.

En totes les relacions socials apareixen els conflictes. Els conflictes són inherents a l’ésser humà, van de la mà de la sociabilitat de la persona, formen part de la vida des del mateix moment en què hi ha contacte social amb els altres.

Encara que hi ha una imatge negativa dels conflictes, cal dir que són necessaris, ja que permeten créixer en totes les àrees de relació, ja sigui en l’àmbit personal com el professional. Sense reconèixer un conflicte, sense saber-lo gestionar i solucionar, les persones no hauríem evolucionat. És molt important aprendre, des de la infància, a gestionar els conflictes i saber prendre decisions de manera efectiva. Dins de l’àmbit professional, cal potenciar tant en els adults com en els infants una bona actitud i la utilització de les habilitats socials i la gestió de conflictes.

En aquesta unitat de “Resolució de conflictes i presa de decisions” s’estudia que cal gestionar de forma adequada els conflictes perquè resultin positius i constructius. La unitat consta de dos apartats: “Resolució de conflictes” i “Presa de decisions”.

En l’apartat de “Resolució de conflictes” es tracten els punts essencials per identificar situacions de conflicte en les relacions humanes, a partir de la seva definició, les causes, els tipus i els elements, així com les principals actituds davant d’un conflicte. També es veuen dues estratègies de resolució de conflictes reconegudes a nivell social: la mediació i la negociació.

En l’apartat de “Presa de decisions” es treballa de quina manera es prenen les decisions i la tècnica més adient per fer-ho en grup. Els equips professionals també han de poder prendre decisions de manera descentralitzada, per tal que siguin adequades i contextualitzades. En aquesta unitat es desenvolupen tot un seguit d’estratègies que poden ajudar als futurs tècnics a prendre decisions, tant referents a aspectes quotidians com a altres aspectes més organitzatius del centre, que permeten avançar envers una millora de la qualitat de l’atenció que reben els usuaris i les seves famílies.

Aquesta unitat pretén que l’alumnat tingui un coneixement del que són els conflictes i de la seva gestió, aspectes molt importants en les relacions personals i professionals. Cal treballar els continguts de la unitat tant des del punt de vista teòric com pràctic, aplicant en el dia a dia els conceptes apresos.

Anar a la pàgina següent:
Resum