Activitats
Els SAAC en funció de les necessitats dels usuaris
L’objectiu d’aquesta activitat és diferenciar els diferents SAAC que es poden utilitzar en funció de les característique s dels usuaris.
Indiqueu, per a cadascun dels exemples següents, si és un sistema alternatiu o augmentatiu de comunicació, i si és amb ajuda o sense ajuda:
- La Marian té autisme i es comunica assenyalant amb el dit sobre uns dibuixos que li han preparat i efectuant algunes vocalitzacions.
- La Mercè és una nena amb una malformació congènita que li provoca una disfonia orgànica que li afecta l’articulació de les paraules i la pronunciació. Es treballa amb rehabilitació terapèutica i es dóna suport a la comunicació mitjançant la utilització de signat de paraules clau de la llengua de signes.
- L’Àngel ha tingut un ictus que li ha provocat la pèrdua de la parla i de gran part de la mobilitat del cos, per la qual cosa es comunica amb un plafó de comunicació amb pictogrames.
- La Lola és una dona amb Alzheimer en fase bastant avançada amb la qual, per comunicar-nos, ens ajudem amb dibuixos, vocalització augmentada i gestos.
- En Pere és una persona que per un traumatisme cranioencefàlic ha perdut gran part de la capacitat per parlar i està aprenent a complementar els sons que emet amb alguns signes de la llengua de signes.
Els SAAC sense ajuda
L’objectiu d’aquesta activitat és determinar quins són els SAAC sense ajuda i quines són les persones usuàries d’aquests sistemes.
Definiu els SAAC sense ajuda i expliqueu a quins col·lectius pertanyen les persones que els utilitzen.
Cançons en bimodal o comunicació simultània
L’objectiu d’aquesta activitat és mirar un vídeo i escollir el tipus de comunicació bimodal o simultània entre tres opcions possibles:
- Sistema bimodal o comunicació simultània no estricte o signat de les paraules clau del discurs
- Sistema bimodal o comunicació simultània exacte/estricte
- Llengua de signes catalana com a sistema lingüístic alternatiu a la llengua oral
El sistema de comunicació bimodal és un sistema de comunicació molt útil per interpretar cançons i recitar poemes. Visualitzeu un vídeo en què els alumnes de l’escola d’educació especial Fatima (Terrassa) interpreten la cançó “Sense tu”.
Podreu trobar aquest vídeo a l’adreça https://www.youtube.com/watch?v=DOI26IJqfcI.
Practica el sistema de comunicació bimodal o simultània amb "Mira què dic"
L’objectiu de l’activitat és buscar el vocabulari necessari per poder emetre unes frases senzilles.
En primer lloc, accediu al recurs en línia http://www.edu365.cat/mqd/. Allà podreu trobar el vocabulari necessari per portar a terme aquesta activitat.
Elaboreu sis frases amb el sistema de comunicació bimodal que exemplifiquin aquelles funcions comunicatives que hem de prioritzar en els usuaris de SAAC sense ajuda:
- Expressar demandes o desitjos: Jo vull beure aigua.
- Anomenar objectes i/o persones d’ús comú: Ella és la meva mama.
- Informar sobre experiències presents i/o per narrar fets del passat: Jo vaig anar al metge ahir.
- Demanar informació (fer preguntes): Avui anirem al museu?.
- Expressar sentiments: Jo estic molt enfadada.
- Expressar formes de cortesia: Hola, bon dia.
Practica vocabulari en bimodal o comunicació simultània amb vídeos d'autoformació
L’objectiu de l’activitat és que practiqueu vocabulari quotidià de LSC per poder-lo utilitzar mitjançant un sistema de comunicació bimodal o comunicació simultània.
Per això us oferim uns enllaços on trobareu vídeos de vocabulari quotidià en LSC sobre la família, els dies de la setmana, els mesos de l’any i els animals. Imiteu els signes en LSC que apareixen en el vídeo a mesura que els aneu veient.
Practica la dactilologia
L’objectiu d’aquesta activitat és practicar la dactilologia en LSC.
Primer de tot, haureu d’anar a l’enllaç http://sltlab.caiac.uab.cat/signem/videos/dactilologia.flv, on trobareu l’accés a un vídeo de l’alfabet dactilogògic en llengua de signes catalana (LSC). Us demanem que practiqueu l’alfabet dactilològic en LSC un parell o tres de vegades fins que gairebé l’hagis interioritzat.
Practica la dactilologia amb les fonts DEDOS
L’objectiu d’aquesta activitat és practicar la dactilologia en LSC amb l’escriptura de paraules mitjançant la font DEDOS.
Primer de tot, haureu d’anar a l’enllaç http://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/_media/cursos/escola_inclusiva/d238/modul_4/fonts.zip i descarregar-vos al vostre ordinador la font dactilològica DEDOS.
L’activitat consisteix a obrir el vostre processador de textos habitual i practicar l’escriptura de l’abecedari amb la font DEDOS. Després en llegiu el resultat i l’heu de reproduir fent les configuracions manuals corresponents simultàniament.
Les característiques dels SAAC amb ajuda
L’objectiu d’aquesta activitat és aprofundir en les característiques dels SAAC amb ajuda. Definiu-los i expliqueu per a quines persones estan indicats.
Els comunicadors
L’objectiu d’aquesta activitat és conèixer què són els comunicadors i el seu funcionament.
Expliqueu què són els comunicadors i quin és el seu funcionament. Indiqueu alguns avantatges que aporta la tecnologia informàtica i electrònica a aquests dispositius.
La tipologia de signes
L’objectiu d’aquesta activitat és aprofundir en les característiques dels diferents signes que s’utilitzen en els SAAC amb ajuda.
Expliqueu la diferència que hi ha entre els signes pictogràfics i els signes logogràfics, i responeu a les següents preguntes:
- Quins creieu que són més fàcils d’aprendre?
- Quins permeten una major complexitat comunicativa?
El sistema de comunicació amb ajuda ARASAAC
L’objectiu d’aquesta activitat és conèixer les característiques més importants dels símbols ARASAAC i els usuaris a qui va adreçat.
Enumereu les característiques més importants del sistema de símbols ARASAAC i indiqueu per a quines persones és recomanable la seva implantació.
La comunicació amb pictogrames
L’objectiu d’aquesta activitat és practicar la comunicació amb un SAAC amb ajuda mitjançant pictogrames ARASAAC.
Les frases que trobareu a continuació no exemplifiquen la realitat de la comunicació mitjançant pictogrames, ja que hem reiterat que tots els símbols pictògrafics sempre van acompanyats de la paraula escrita a la part superior, per facilitar la tasca als interlocutors. Observeu les frases amb atenció i intenteu esbrinar el significat de les frases elaborades mitjançant els pictogrames d’ARASAAC. Per trobar el significat dels pictogrames podeu consultar la pàgina del Portal d'ARASAAC.
Els plafons de comunicació monogràfics d'activitats
L’objectiu d’aquesta activitat és que reflexioneu sobre la utilitat dels plafons monogràfics d’activitats adreçats a infants. La vostra funció com a tècnics APD no serà mai elaborar un plafó de comunicació, ja que els responsables d’aquesta tasca seran els logopedes, els psicòlegs o altre personal del centre.
Dediqueu uns minuts a observar el plafó monogràfic per a l’activitat “Vestir la nina”, elaborat per l’equip de professionals d’UTAC amb símbols ARASAAC, i que apareix a la imatge inferior. Una vegada observat a fons el plafó, penseu per què s’ha escollit aquest vocabulari en concret i no un altre perquè formi part del plafó, i intenteu esbrinar l’ús que es farà d’aquest plafó pensant en exemples concrets de preguntes d’interacció.
Tecnologies aplicades a la comunicació
L’objectiu d’aquesta activitat és aprofundir en l’ús de les tecnologies de suport aplicades a la millora de la comunicació.
Visualitzeu el vídeo ubicat a l’adreça https://youtu.be/4eGtEVyssVk, on es veu una usuària d’ELA utilizant una tecnologia aplicada a la comunicació i, a continuació, contesteu les preguntes següents:
- Quin tipus d’accés fa servir la usuària?
- El teclat que utilitza la usuària és un teclat normal o en pantalla?
- Com selecciona la usuària les lletres del teclat?
- Quin recurs s’utilitza per poder agilitar l’escriptura de la usuària?
- Amb quines característiques han de comptar els usuaris per poder fer ús d’aquest accés i de l’escriptura alfabètica?
Tipus d'indicació
L’objectiu d’aquesta activitat és aprofundir en el tipus d’indicació dels plafons de comunicació i/o a les tecnologies aplicades a la millora de la comunicació.
Mira el vídeo https://www.youtube.com/watch?v=NmAeSIejnzY i relata els tipus d’indicació que tenen els usuaris que hi surten.