Presentació

El suport a la intervenció educativa inclou totes les actuacions que es duen a terme en el context escolar amb l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu per afavorir la seva integració en la societat. L’atenció a la diversitat s’entén com el conjunt d’actuacions educatives dirigides a donar resposta a diferents capacitats, ritmes d’aprenentatge, motivacions i situacions de l’alumnat. Es basa en uns principis educatius per entendre l’ensenyament-aprenentatge en aquest marc com la qualitat de l’educació per a tot l’alumnat, l’equitat, la no-discriminació i la inclusió educativa, la transmissió de valors per a la no-discriminació i la flexibilitat per adequar l’educació a la diversitat.

En aquest sentit l’organització i la gestió dels centres aposta per:

• Una escola per a tothom, un projecte educatiu per a cadascú
  • Escolarització de tots els alumnes en centres ordinaris
  • Resposta a les necessitats al llarg de l’aprenentatge
  • Personalització de l’aprenentatge
  • Entorns flexibles i respostes ajustades
  • Mesures i suports en diferents graus d’intensitat

Com a competència professional, personal i social del tècnic en integració social, s’estableixen el disseny i el desenvolupament d’activitats d’intervenció socioeducativa dirigides a l’alumnat amb necessitats educatives específiques, en col·laboració amb l’equip interdisciplinari. En aquest procés de suport el tècnic ha de fer el diagnòstic de la intervenció educativa, l’elaboració de plans d’acció, l’execució i l’avaluació de la intervenció. Com a professionals de la inclusió escolar, col·laborar en el desenvolupament d’habilitats socials i d’autonomia personal de l’alumnat en situació de risc, intervenint directament amb ell, les famílies i els agents socials de l’entorn, és un pilar fonamental per poder desenvolupar correctament la tasca d’integració social.

Pel que fa als continguts concrets del mòdul, la primera unitat “La intevenció en l’àmbit educatiu” es duu a terme una apoximació als conceptes principals relacionats amb la legislació vigent en matèria educativa i en la caracterització del centre educatiu, així com del tractament de l’atenció a la diversitat que realitzen aquests centres.

A la segona unitat, “Organització del suport a la intervenció educativa”, es treballa l’organització de les mesures i suports universals i es dona a conèixer l’ús de metodologies didàctiques que permeten un procés actiu d’aprenentatge i d’avaluació.

A la tercera unitat, “Implementació d’activitats de suport a la intervenció educativa”, s’inclou la implementació de les activitats de suport a la intervenció educativa, amb la proposta del disseny de recursos i normes i suports específics de les activitats.

L’última unitat, “Implementació d’activitats de suport a la intervenció educativa”, suposa el seguiment del procés de suport a la intervenció educativa i detalla els instruments d’avaluació i millora de la pròpia intervenció.

Juntament amb l’ajuda de les activitats i els exercicis d’autoavaluació, la lectura de la bibliografia i les pàgines web recomanades, el seguiment dels continguts suposa l’assoliment de la competència professional.

Resultats d'aprenentatge