Activitats

Sessió per definir la disponibilitat

L’objectiu d’aquesta activitat és organitzar una sessió en grup que tingui com a objectiu que les persones participants defineixin la seva disponibilitat envers el procés d’inserció i el fet d’inserir-se al mercat laboral.

Imagineu que esteu treballant en un dispositiu d’inserció que té l’objectiu que les persones participants siguin capaces de definir la seva disponibilitat per entomar un procés d’inserció sociolaboral. A partir dels recursos i estratègies desenvolupades al material, definiu el desenvolupament d’una sessió d’orientació grupal per assolir aquest objectiu.

Un exemple de desenvolupament de sessió d’orientació grupal, a partir de les estratègies desenvolupades al material en paper podria ser:

Presentació:

  • Tenint en compte que l’activitat es proposa per a un moment previ a l’inici del projecte professional, els participants a la sessió grup no es coneixeran i per tant caldrà crear un clima de confiança i seguretat.
  • Es començarà presentant el formador i a través d’una dinàmica de presentació es presentaran les persones participants. A continuació s’introduiran els objectius de la sessió d’avui i el tipus d’activitats que es faran.
  • S’explicarà que els valors que cadascú atorga al treball influeixen directament en la seva actitud davant el projecte professional. Per aquest motiu la sessió els farà reflexionar sobre les seves motivacions per treballar.

Execució. Es repartirà a cada participant un petit dossier amb diferents exercicis escrits. Cada exercici situarà la persona davant una pregunta que la farà reflexionar sobre els seus valors i motivacions.

Atès que s’ha de fer un treball introspectiu (de reflexió personal), cada persona participant respondrà individualment les tres primeres preguntes. Abans de respondre individualment es fa una lectura en veu alta de les preguntes i es resolen els dubtes que puguin sorgir. Les preguntes poden ser:

  1. Quina és la principal font de satisfacció de la teva vida?
  2. Ordena de major a menor la importància que atribueixes als següents aspectes: família, treball, cura de pares, temps lliure, atenció i educació als fils, vida social…
  3. Els meus motius per treballar són…

Un cop tothom ha respost individualment, es fa una posada en comú de les diferents respostes. Si estem davant un grup amb dificultats de participació, es pot proposar posar en comú les respostes de manera anònima, per exemple traslladant la resposta a un post-it i enganxant-lo a una cartolina amb l’enunciat de la pregunta 1; a continuació, una persona voluntària o el tècnic mateix pot llegir les respostes.

  1. Un cop han escoltat altres posicionaments, individualment han de fer un balanç decisional.
  2. Se’ls ofereix una llista de motius i ells han d’ordenar de més a menys importància els motius pels quals consideren que volen treballar. També poden afegir-ne de propis. Alguns exemples poden ser: tenir èxit a la vida, sortir de casa i trencar amb la sol·licitud, aprendre, ser independent, sentir-me útil, per a que els meus fills puguin estudiar, perquè vull tenir dret a beneficis socials (atur, jubilació, pensió…). Es torna a fer una posada en comú dels exercicis 4 i 5, indicant, per exemple, quins són els motius que més es repeteixen.
  3. Per acabar l’activitat es proposa fer una conclusió individual i deixar-ne constància escrita. Les preguntes per promoure la reflexió poden ser: “les meves motivacions per buscar feina són…”, “els avantatges i desavantatges de tenir feina per mi serien…” i “les dificultats que avui tinc per buscar feina són…”

Tancament:

  • Es repassarà el valor que el grup ha donat al treball, així com les motivacions que s’han posat en comú per cercar feina.
  • Per tancar la sessió es relacionaran els aspectes treballats (valors, motivació, actitud, dificultats, disponibilitat… amb els factors estructurals i personals de l’ocupabilitat. A continuació es posarà un petit curtmetratge sobre motivació per animar a continuar amb el procés i es demanarà als assistents la valoració de la sessió.
  • Pot ser interessant recuperar en tutoria individual amb els resultats dels participants.

Diferents propostes per a la definició de l'objectiu laboral

L’objectiu de l’activitat és visibilitzar que hi ha diferents propostes, més o menys estructurades, per a la definició de l’objectiu laboral.

Cerqueu a internet dues pàgines web diferents, especialitzades en orientació professional, on es proposi realitzar la definició de l’objectiu laboral en diferents passos. Un cop identificades establiu una comparativa entre les propostes que heu trobat i la que teniu al material identificant les semblances i les diferències.

Us proposem utilitzar la pàgina del SOC i la d’Educaweb.

La solució és oberta, però amb la proposta que es fa de pàgines web es pot establir una taula com la següent:

Proposta SOC Educaweb Material
Autoconeixement Autoconeixement Autoconeixement
Coneixement del mercat de treball Coneixement del lloc de treball Coneixement del context laboral i formatiu
Presa de decisions Generar possibles objectius laborals i aprofundir-hi
Prendre una decisió: confirmar l’objectiu laboral
De la decisió a l’acció i la seva valoració

Totes tres propostes contemplen l’autoconeixement com a punt de partida.

Tant a la proposta del SOC com a la del material, el següent pas és el coneixement del mercat laboral, tot i que la proposta del material també proposa el coneixement del context formatiu.

D’altra banda, la proposta d’Educaweb sembla més concreta, ja que va directament al coneixement d’un lloc de treball.

Mentre que la proposta del SOC situa la presa de decisions en un tercer pas, la d’Educaweb l’obvia i la del material considera que aquesta presa de decisions es pot fer un cop es fa un coneixement més concret del mercat laboral, relacionat amb possibles ocupacions d’interès.

Només la proposta del material proposa passar, en un cinquè pas, de la decisió a l’acció i valorar-la.

Practicar un test d'interessos professionals

L’objectiu d’aquesta activitat és experimentar un test d’interessos professionals.

Us proposem realitzar un test d’interessos professionals, concretament el Test d’interessos professionals de Barcelona Activa.

Considerem que els tests d’interessos professionals poden ser un recurs (no l’únic) interessant per a vosaltres, com a futurs professionals de la inserció, quan treballeu amb determinats col·lectius. Tenint en compte que la millor manera d’aprendre és fent i amb la intenció de conèixer aquest recurs i practicar-lo, us proposem que passeu el Test d’interessos professionals a algú que conegueu (familiar, amic, vosaltres mateixos…) com si fossin o fóssiu persones demandants.

Com fer-ho:

  1. Abans d’iniciar-lo, reviseu els tres apartats inferiors: “Sobre el test (a qui va adreçat aquest test?)”, “Mètode (com funciona el test) i “Resultats (quins resultats t’ofereix el test)”.
  2. Indiqueu el vostre nom i les vostres dades bàsiques. Responeu les diferents preguntes amb tranquil·litat i sinceritat.

Un cop realitzat i amb els resultats que us ofereix responeu les següents preguntes:

  1. Argumenteu si us identifiqueu amb els resultats obtinguts a l’informe.
  2. Enumereu quines consideracions haureu de tenir en compte de cara a aplicar-ho a altres persones o grups.
  3. Argumenteu de quina altra manera podem aconseguir l’objectiu d’identificar els camps d’interès que més s’ajusten a les preferències de l’usuari.

La solució és oberta, s’espera que l’alumnat vivenciï el recurs. Respecte a les preguntes proposades:

  1. D’entrada els resultats s’haurien d’apropar als interessos de la persona, sempre que s’hagi respost amb sinceritat.
  2. S’espera que l’estudiant tregui consideracions per aplicar amb persones demandants o amb grups diana, com la previsió de temps, el nivell de competències de base (coneixement de l’idioma, de TIC, o altres), com desar els resultats del test…
  3. Al material en paper s’ofereixen altres propostes com preguntes obertes, anàlisi de casos, anàlisi del propi currículum…

Les fitxes ocupacionals

L’objectiu d’aquesta activitat és completar l’aplicació d’un test d’interessos professionals amb el coneixement de les ocupacions identificades amb aquest.

Un cop fet el Test d’interessos professionals de Barcelona Activa, aquest us proposa aprofundir en el coneixement de les ocupacions relacionades amb els vostres interessos consultant les fitxes ocupacionals en el cercador d'ocupacions de Barcelona Treball.

Consulteu les fitxes ocupacionals de les tres primeres ocupacions proposades al resultat del vostre test d’interessos i responeu les següents preguntes:

  1. Enumereu quina informació podem trobar a les fitxes ocupacionals.
  2. Argumenteu la utilitat que poden tenir les fitxes ocupacionals per al tècnic en inserció laboral.
  3. Argumenteu la utilitat poden tenir les fitxes ocupacionals per a les persones demandants.

  1. Les fitxes ocupacionals estan estructurades en blocs d’informació. La informació que ofereixen és: coneix aquesta ocupació (descripció de l’ocupació i tasques), què necessites? (requisits formatius, experiència, capacitats clau, interessos i altres ocupacions relacionades), aquesta ocupació al mercat (si normalment es dona com a assalariat o autònom, el tipus de jornada i horari, la retribució, així com la categoria professional) i coneix el sector (inclou un petit reportatge del sector on s’ubica l’ocupació, documents i enllaços externs per orientar la recerca de feina, així com petites formacions que s’ofereixen a Barcelona Activa).
  2. La resposta és oberta, però es pot assenyalar la utilitat de disposar d’informació estructurada i organitzada per poder acompanyar en els processos d’orientació.
  3. La resposta és oberta, però es pot assenyalar la utilitat per poder-se apropar a una ocupació concreta, recollir informació i d’aquesta manera analitzar la informació per prendre una decisió.

Exemple d'un programa d'orientació acadèmica i professional

L’objectiu d’aquesta activitat és conèixer un programa d’orientació acadèmica i professional referent al territori català.

Accediu al Projecte de vida professional (PVP), elaborat a partir de la informació del web de Barcelona Activa: bit.ly/2kIZF9x i feu un resum indicant: els destinaris del PVP, objectiu del PVP, continguts que es treballen, així com un taula de síntesi on s’exposin les sessions que es realitzen, la descripció d’aquests, els seus objectius i la metodologia que es fa servir.

A continuació, presentem un resum del projecte de vida professional (PVP), elaborat a partir de la informació del web de Barcelona Activa: bit.ly/2kIZF9x.

El projecte de vida professional té la voluntat de ser un model de referència per a l’orientació acadèmica i professional que es desenvolupa per als centres educatius de secundària. Per això, aquest programa s’adreça a joves inscrits en algunes de les etapes d’ESO, PFI, batxillerat, CFGM i CFGS, de la ciutat de Barcelona.

La missió del PVP és contribuir a la tasca orientadora del professorat als centres educatius; donant suport als joves en els seus processos de presa de decisions, amb l’objectiu de facilitar l’accés i el desenvolupament de la seva futura carrera professional.

El projecte compta amb diferents sessions, dividides en quatre blocs:

  • Orientació acadèmica i professional, de tres sessions.
  • Actituds i valors professionals, de quatre sessions.
  • Apropament al mercat laboral, de quatre sessions.
  • Procés de recerca de feina, de cinc sessions.

Cada centre pot triar les que consideri necessàries o més adequades per a un determinat grup o classe. Les sessions tenen una durada de dues hores i presenten tres versions:

  • Una versió inicial per a alumnat de 4t d’ESO, batxillerat, PFI i educació d’adults (secundària i preparació proves).
  • Una versió avançada per a CFGM i CFGS.
  • Una versió adaptada per a alumnat amb necessitats educatives especials (grups adaptats de 4t d’ESO i PFI)

A la taula, descrivim el bloc d’Orientació acadèmica i professional:

Taula Exemple de programa d’orientació acadèmica i professional
Sessió Descripció Objectius Metodologia
Interessos professionalsLa sessió permetrà a l’alumnat identificar camps d’interès, configurant un perfil d’interessos que l’ajudarà a conèixer sortides professionals associades • Valorar el perfil d’interessos i motivacions professionals
• Relacionar els propis interessos amb les sortides professionals
• Analitzar les ocupacions de major interès, identificant els requisits formatius i personals, així com les tasques i competències de l’ocupació
Expositiva, exploratòria i participativa
Es combina el treball individual en un ordinador de la plataforma de Porta22 amb el treball en plenari, dinamitzat per un/a tècnic/a orientador/a
Formació i sistema educatiu La sessió permetrà a l’alumnat identificar les sortides professionals associades a una titulació, així com definir el seu itinerari formatiu en relació a l’objectiu professional • Identificar els diferents itineraris formatius incidint en les sortides professionals
• Analitzar els requisits formatius de les ocupacions de major interès
• Definir l’itinerari formatiu en funció de l’objectiu professional
• Reconèixer l’oferta formativa, tant reglada com no reglada
Competències clauLa sessió permetrà a l’alumnat conèixer en profunditat què són les competències clau i identificar les seves competències per detectar possibles punts forts i febles que poden incidir en el seu grau d’ocupabilitat • Reconèixer el concepte de competències
• Reconèixer la importància de les competències en el món laboral i la seva relació amb les ocupacions
• Identificar els comportaments característics dels professionals que tenen un nivell competencial consolidat
Font: http://treball.barcelonactiva.cat; projecte-pro-vp (Adaptat)