Activitats

Xats i fòrums

L’objectiu d’aquesta activitat és utilitzar programes web per mantenir ciberxerrades de text seguint unes directrius correctes.

Un xat, un fòrum i en general qualsevol eina de comunicació es regeix per unes normes de conducta.

  1. Quina és la chatiquette de la Wikipedia?
  2. Quina és la netiquette del fòrum de Youtube?

1. Normes del canal #wikipedia-ca:

  • Prohibida la propaganda, el correu brossa (en anglès spam) i trols.
  • No es permeten els usuaris passius, és a dir, els que no aportin res al canal, al desenvolupament dels projectes Wikimedia o que no tinguin cap dubte ni pregunta on se’ls pugui ajudar.
  • El català és la llengua oficial del canal d’IRC; ara bé, tothom pot comunicar-se en qualsevol llengua si un altre usuari l’entén.
  • Els usuaris han d’acceptar les observacions realitzades per un operador del canal.
  • Els usuaris expulsats no poden tornar a entrar al canal desviant el seu bloqueig.
  • Els usuaris expulsats han de comunicar-se amb l’operador del canal per mitjà d’un privat amb la finalitat d’arribar a un acord per resoldre els motius pels quals han estat expulsats, i no poden tornar a entrar al canal mentre duri l’expulsió.
  • No es tornaran a admetre usuaris expulsats amb anterioritat que no demostrin un canvi en el seu comportament.

Font: Normes dels canals IRC (Viquipèdia).


2. Normes del fòrum de Youtube

  • Abans de publicar:
    • Cal assegurar-se de llegir atentament les Directrius de publicació.
    • En cas de dubte, cal consultar primer el Centre d’ajuda de YouTube. La majoria de les respostes es troben allà.
    • Si el centre d’ajuda no dóna resposta, cal comprovar si algú ja ha preguntat el mateix al fòrum:
      • S’ha d’utilitzar la barra de cerca per localitzar debats similars. Pot ser que hi hagi altra gent amb el mateix problema i que ja hi figuri la solució més adequada.
  • Per publicar una pregunta:
    • Cal crear la publicació al fòrum i assegurar-se que sigui específica i detallada per tal que els altres usuaris puguin entendre-la i donar-hi una resposta.
    • Cal ser educat a l’hora de formular la pregunta. Convé utilitzar expressions de cortesia com ara “Hola” o “Gràcies” per guanyar-se el respecte dels altres usuaris i per animar-los a prestar la seva ajuda.
    • Cal afegir tanta informació com sigui possible amb relació al problema plantejat: l’URL del vídeo o canal, els passos per reproduir el problema, el model de navegador o sistema operatiu, etc.
    • Si es disposa d’una captura de pantalla, cal enviar-la.
  • Per obtenir una resposta:
    • Tots els usuaris poden contestar preguntes.
    • Es pot veure la categoria de l’usuari que ha respost a través del símbol que apareix al costat del nom. Es poden cercar els experts, els col·laboradors principals i els usuaris destacats:
      • Guia del fòrum
      • Col·laborador principal
      • Usuari destacat
    • Si s’aconsegueix una bona resposta cal marcar-la com a “Millor resposta” perquè altres usuaris puguin veure-la.
  • Altres normes del fòrum:
    • Cal ser educat. L’objectiu del fòrum és ajudar-se els uns als altres i cal mantenir un to respectuós en tot moment.
    • No es pot utilitzar llenguatge abusiu ni expressions ofensives. No s’autoritzen publicacions amb signes de falta de respecte.
    • No es pot publicar spam o cap altre tipus de contingut fora de lloc.
    • Els guies es reserven el dret a retirar qualsevol contingut que no compleixi amb les Directrius de publicació.
    • Els guies avisen fins a 3 vegades aquells usuaris que publiquen contingut inadequat. Després dels 3 avisos aquests usuaris son bloquejats al fòrum.

Font: Foro de Ayuda de Youtube.

Missatgeria instantània

L’objectiu d’aquesta activitat és utilitzar programes de missatgeria instantània de forma segura.

Porteu a terme la configuració bàsica de seguretat i privacitat del perfil personal de Whatsapp.

Per modificar la seguretat d’un compte de Whatsapp, primer cal clicar al menú Configuració, després s’ha de clicar l’opció Compte i a continuació s’ha d’accedir a l’opció de Privadesa. Des d’aquí es pot seleccionar qui pot veure la informació personal de l’usuari. La configuració que es recomana és la que es mostra en la figura:

Figura Configuració bàsica de seguretat de Whatsapp

Correu electrònic

L’objectiu d’aquesta activitat és redactar correus electrònics adreçats als clients o proveïdors seguint un protocol de comunicació escrita comercial.

Creeu i configureu una signatura de correu corporativa al Gmail seguint les indicacions que trobareu a Crear una signatura de correu.

Proposta de signatura de correu d’acord amb la guia d'estil de la Generalitat:

Figura Exemple de signatura de correu

Sindicació de continguts

L’objectiu d’aquesta activitat és conèixer els passos per subscriure’s a un blog extern utilitzant RSS.

Cerqueu l’URL del feed de notícies del blog de Tristán Elósegui, un blog de màrqueting en línia, i subscriviu-vos al canal utilitzant Netvibes.

Per subscriure’s al canal de notícies de Tristán Elósegui els passos són els següents:

  1. Cercar l’URL del blog: tristanelosegui.com.
  2. Localitzar la icona d’RSS i, per tant, l’URL del feed de notícies: feeds.feedburner.com/mktonline.
  3. Registrar-se a la plataforma de Netvibes (vegeu la figura).
  4. Afegir el feed a l’escriptori (vegeu la figura).
  5. Llegir les entrades del blog (vegeu la figura).
Figura Pas 3. Registre de Netvibes
Figura Pas 4. Afegir a l’escriptori
Sintaxis de figure
Figura Pas 5. Llegir les entrades
Sintaxis de figure

Grups de compravenda de Facebook

L’objectiu d’aquesta activitat és aprendre a crear un grup de compravenda a Facebook per fer vendes a través de la xarxa.

Creeu un grup secret de compravenda a Facebook i personalitzeu el missatge que rebran les persones que hi vulgueu afegir.

Per crear un grup secret de compravenda primer s’ha de localitzar, al menú lateral Explora, l’opció Grups.

A continuació cal clicar al botó situat a la part superior dreta de la pàgina, Crea un grup.

Anomeneu el grup, afegiu-hi algú, seleccioneu la privacitat del grup com a secreta, tal com es mostra a la figura, i escolliu una icona representativa del grup.

Figura Pas 1. Creació d’un grup nou

Després de crear-lo cal editar la configuració del grup (vegeu la figura).

Figura Editar la configuració del grup

Finalment cal indicar el tipus de grup; per tant, s’haurà de seleccionar Comprar i vendre i confirmar.

Figura Tipus de grup per comprar i vendre

Perfil d'empresa a Instagram

L’objectiu d’aquesta activitat és aprendre a crear un perfil d’empresa a Instagram per poder efectuar comunicacions, publicitat i vendes adreçats als usuaris de la xarxa.

Activeu el perfil d’empresa a Instagram.

L’activació del perfil d’empresa a Instagram s’ha de gestionar des de l’aplicació per a mòbil.

Primer cal accedir a les opcions de Configuració i seleccionar Switch to Business Profile.

Durant el procés demana iniciar sessió a Facebook per poder connectar el compte amb la pàgina de Facebook, i per a això s’ha de seleccionar o crear la pàgina d’empresa.

Finalment, s’ha d’indicar el correu electrònic, el telèfon i l’adreça postal del negoci.

Interfície de Twitter

L’objectiu d’aquesta activitat és reconèixer els elements més importants de la interfície de Twitter.

Entreu al compte oficial a Twitter del Club Natació Barcelona (CNB) i enumereu-ne les parts més rellevants des del punt de vista de la gestió comercial.

L’accés al compte oficial del Club Natació Barcelona es pot fer a través d’una cerca en el cercador de Twitter o a través de la pàgina oficial del club esportiu, entre d’altres.

En data 12 de novembre de 2016, el compte de Twitter tenia 3.235 persones que el seguien (“seguidors”). El club feia el mateix amb 524 de persones i organitzacions (“seguint”), que tenia classificades en 4 “llistes”. El club esportiu havia publicat 8.133 missatges (“tuits”) i havia indicat que li agradaven 8.226 tuits (“agradaments”).

La zona central del compte és per a la publicació dels missatges i, si és el cas, les respostes a algun altre compte. La llegenda “ha retuitat” indica que el club ha volgut compartir un missatge d’un altre usuari de la xarxa. A la part esquerra, la biografia permet explicar breument qui és el propietari a la manera d’un perfil. Les dues imatges més importants són la de la capçalera (part superior) i la de la fotografia del perfil (esquerra).

Seguretat i privacitat a les xarxes socials

L’objectiu d’aquesta activitat és efectuar comunicacions a través de xarxes socials de forma privada i segura.

Cerqueu els consells bàsics de privacitat i seguretat de Facebook. Configureu el compte de Twitter i Instagram perquè les publicacions siguin privades.

Per a Facebook, els enllaços són:

A Twitter cal consultar la Configuració i privadesa del compte, l’opció de Privacitat i seguretat i activar Protegeix els meus tuits (vegeu la figura i la figura).

Figura Pantalla de configuració i privacitat de Twitter
Sintaxis de figure
Figura Pantalla de privacitat i seguretat de Twitter
Sintaxis de figure

A Instagram, per activar la privacitat de les publicacions, primer s’ha de d’accedir al perfil i després a les opcions del compte per activar Compte privat (vegeu la figura).

Figura Pantalla d’opcions d’Instagram

Anar a la pàgina anterior:
Eines de comunicació a la xarxa
Anar a la pàgina següent:
Exercicis d'autoavaluació