Exercicis d'autoavaluació

Exercici 1

Trieu l’opció correcta.

Quan parlem de bioseguretat, parlem de contenció, també anomenada barreres. Els EPI es consideren com a…

NúmPregunta
1

barreres primàries.

2

barreres secundàries.

3

barreres terciàries.

4

No són cap mesura de contenció.

Exercici 2

Trieu l’opció correcta.

Quan treballem amb agents biològics dels grups 3 i 4, quants anys –si no indica una altra cosa l’RD 664/97– s’ha de conservar com a mínim la llista dels treballadors exposats?

NúmPregunta
1

No cal conservar-la cap any.

2

1 any.

3

10 anys.

4

Sempre, fins que l’empresa existeixi de manera activa.

Exercici 3

Trieu l’opció correcta.

El virus d’Ebola es classifica com a agent biològic del grup 4. Quin nivell de contenció hi correspon, si hi estem treballant en un laboratori de recerca?

NúmPregunta
1

Nivell de contenció 1.

2

Nivell de contenció 2.

3

Nivell de contenció 3.

4

Nivell de contenció 4.

Exercici 4

Trieu l’opció correcta.

La senyalització amb el pictograma de perill biològic en els processos industrials…

NúmPregunta
1

és obligatòria en tots els nivells de contenció.

2

s’haurà de col·locar en els nivells de contenció 3 i 4.

3

s’haurà de col·locar només en el nivell de contenció 4.

4

és optativa per part de l’empresariat.

Exercici 5

Marqueu si són vertaderes (V) o falses (F) les opcions de procediments generals de prevenció.

NúmPreguntaVF
1

La substitució de l’agent biològic només és obligatòria per als que pertanyen al grup de risc 4.

2

Hem de prioritzar les mesures de protecció individual (EPI) davant les col·lectives.

3

És millor que no s’informi els treballadors del risc que poden patir davant d’un agent biològic per no crear alarma, però sí prendre les mesures adients.

4

S’ha d’utilitzar una senyalització correcta, amb el pictograma específic.

5

Hem d’establir un control sanitari previ i continuat als treballadors.

6

S’hauria d’incrementar el nombre de treballadors exposats a un agent biològic, per tal de disminuir la gravetat de les malalties.

Exercici 6

Completeu les afirmacions amb la paraula o paraules que considereu més adients.

NúmPregunta
1

Correspon al la separació del lloc de treball de totes les activitats que es desenvolupin al mateix edifici.

2

Si no cal que l’aire introduït i extret del lloc de treball es filtri mitjançant la utilització de filtres HEPA, parlem de

3

El lloc de treball s’haurà de poder precintar per permetre’n la desinfecció. Correspon al

4

Parlem d’un quan és aconsellable mantenir el lloc de treball amb una pressió negativa respecte a la pressió atmosfèrica.

Exercici 7

Relacioneu els diferents procediments d’eliminació de residus biològics.

NúmPreguntaResposta
1

Recomanable per a residus no perillosos

2

Una vegada recuperat un compost, a fi d’evitar la seva acumulació

3

Residus orgànics cremats en uns forns i reduïts a cendres

4

Recomanable per a metalls pesatsi els seus compostos

Exercici 8

Expliquin quin objectiu tenen les barreres o mesures de contenció (primàries, secundaries o terciàries) i esmenteu-ne alguns exemples.

Barreres primàries

El seu objectiu és el confinament de l’agent biològic als seus recipients i a l’àrea de treball, de manera que no pugui passar al medi ambient de treball i a l’exterior.

Un exemple són les cabines de seguretat biològica (CSB), que poden ser de tres classes I, II i III.

Barreres secundàries

Són els elements, associats a les instal·lacions, que envolten les barreres primàries. Així eviten possibles fuites de les barreres primàries.

En són exemples els materials de construcció del terra, parets i sostre, les portes automàtiques, la presa d’aire, el disseny de pressions negatives o positives dels sistemes de ventilació i els mètodes de neteja o depuració de l’aire expulsat.

Barreres terciàries

Són els elements que actuen directament sobre els treballadors, com els EPI, la vigilància mèdica, la immunització i la higiene personal.

Anar a la pàgina anterior:
Activitats
Anar a la pàgina següent:
Annexos