Introducció
L’educació a Espanya i a Catalunya és un servei públic de la comunitat, amb caràcter obligatori i gratuït per a tots els infants i joves dels 6 als 16 anys; tots nosaltres, per tant, tenim una història escolar, amb diversitat d’experiències, vivències, relacions i emocions, amb les quals, al llarg d’aquesta unitat, podrem connectar.
En aquesta unitat es treballen els diferents factors que han de fer possible que l’educació esdevingui una eina per al creixement personal i social de cada un dels alumnes i permeti assolir una societat més justa. A la vegada, situa la intervenció de l’integrador/a social en els centres educatius, des dels fonaments legislatius, psicopedagògics i d’organització i gestió, que han de permetre una actuació coherent amb el principi de l’equitat educativa.
El primer apartat és “Integració en l’àmbit educatiu”, i fa referència als aspectes legislatius i a les mesures que es preveuen per fer possible la inclusió de tot l’alumnat en els centres educatius ordinaris i la compensació de les desigualtats, amb l’objectiu de promoure la qualitat i l’èxit educatiu per a cada infant i jove. L’atenció a la diversitat, que és present en tot l’alumnat, és possible gràcies al caràcter flexible del sistema, que es tradueix a dotar cada centre educatiu d’autonomia per prendre decisions d’acord amb la seva singularitat. Finalment, s’assenyala l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) que requeriran mesures i suports addicionals o intensius per poder compensar, ajustar i adaptar el seu itinerari formatiu, i s’hi descriuen les mesures i els suports previstos.
El segon apartat, “Concreció curricular”, incideix en l’eina fonamental de què disposen els centres educatius per poder atendre la diversitat: el currículum, és a dir, les decisions sobre què, quan i com ensenyar/aprendre? i què, quan i com avaluar?. L’Administració educativa ha previst un currículum obert que els professionals, en equip, han de concretar en el centre i a l’aula. També s’assenyalen els documents de centre que reflecteixen aquestes decisions a nivell curricular, i en conseqüència, les decisions relatives a aspectes organitzatius i de gestió de recursos humans i materials.
El tercer apartat és “Atenció a la diversitat en el centre educatiu”, i inclou la revisió dels professionals i dels instruments que hi ha, a disposició dels centres educatius, per atendre la diversitat; s’assenyalen el Pla d’atenció a la diversitat i la comissió d’atenció a la diversitat com a eines clau, i se subratlla el valor de la tasca dels docents, dels docents especialistes i de la resta de professionals d’atenció educativa, entre ells els integradors socials. A banda dels recursos del centre es fa un repàs dels diferents serveis educatius que donen suport, a través dels seus professionals, a la tasca dels centres educatius. Finalment, s’indiquen alguns aspectes rellevants per atendre la diversitat, que s’han de tenir en compte a l’hora de planificar la intervenció educativa al centre: les decisions curriculars, organitzatives i de gestió.
Al llarg d’aquesta unitat podeu posar en relació els plantejaments legislatius, teòrics i conceptuals de l’administració educativa amb la vostra experiència educativa per poder posar en qüestió, contrastar i construir un coneixement i pensament crític sobre fins a quin punt és possible una escola inclusiva o si l’objectiu dels professionals és no deixar de perseguir-la per acostar-nos-hi al màxim.