Activitats
Espais de joc
L’objectiu de l’activitat és seleccionar jocs en funció del tipus d’espai i de les característiques dels infants.
Amb relació als espais en què es duen a terme els jocs responeu a les qüestions següents:
1. Quins tipus de jocs són adequats per jugar amb infants de 3 a 6 anys en un espai interior?
2. Quins tipus de jocs requereixen un espai obert?
3. Quin tipus d’espai requereixen els infants menors de 2 anys?
Jocs d’interior
L’objectiu de l’activitat és planificar activitats lúdiques tenint en compte les necessitats i l’edat dels infants i el context.
Imagineu que treballeu en un casal d’estiu. Teniu al vostre càrrec un grup d’infants d’entre 4 i 6 anys. Seleccioneu tres jocs d’interior per fer durant les hores més fortes de sol.
Ompliu les fitxes corresponents per a cada joc.
Jocs a la natura
L’objectiu d’aquesta activitat és seleccionar jocs en funció de l’espai on s’ha de fer l’activitat i de l’edat dels infants.
Aneu d’excursió a la natura amb un grup d’infants de 3 a 6 anys.
Proposeu 3 jocs de percepció visual i 3 de percepció auditiva, 3 jocs de percepció tàctil i 3 de percepció de l’olor, per fer quan hàgiu arribat al lloc.
Un, dos, tres pica paret
L’objectiu de l’activitat és identificar els trets característics d’un determinat joc.
Feu una fitxa per a aquest joc indicant:
- Tipus de joc:
- Espai per jugar-hi:
- Nombre de jugadors/es:
- Edats:
- Objectius:
Nom del joc: 1,2,3, Pica paret
L’infant que para es col·loca mirant a una paret. La resta ho fa darrere d’una ratlla marcada a una certa distància de qui para. Aquest, picant amb les mans a la paret, diu: “Un, dos, tres, pica paret” i es gira. Mentre està de cara a la paret la resta pot moure’s cap a ell. En girar-se, si veu a algú movent-se, li diu el nom i aquest ha de tornar al lloc inicial. Els infants van avançant fins que algú toca l’esquena del qui para. En aquest moment, el nen tocat empaita la resta, que ha d’intentar arribar al lloc de sortida. Para qui és tocat.
Fitxa de joc
L’objectiu d’aquesta activitat és que aprengueu a sistematitzar i organitzar els recursos.
Joc: Gossos, gats i ratolins
Descripció:
Es reparteix una fitxa on hi ha dibuixat un animal. Els animals de les fitxes són: gossos, gats i ratolins. Les fitxes més nombroses són les dels ratolins, seguides dels gats, i de les que n’hi haurà menys seran les dels gossos. Quan l’educador ho indiqui, els gossos intentaran atrapar els gats i enviar-los al “cau” (per exemple, sota d’un arbre). Els gats intentaran atrapar els ratolins al mateix temps que esquiven els gossos. El ratolins, en canvi, han de fugir dels gats. Si un gos atrapa un ratolí, no passa res. Si un gat atrapa un gos, tampoc, aquest comptarà fins a 5 i podrà atrapar el gat.
Variant: Es poden afegir dues fitxes que representen un “caçador”. Aquests poden atrapar qualsevol animal. Si algun “animal” atrapa el “caçador” aquest comptarà fins a 5 i podrà atrapar aquest animal. D’aquesta manera s’afegeix un grau d’incertesa més gran al joc.
A partir d’aquest joc, empleneu una fitxa com aquesta:
Nom del joc: |
---|
Tipus de joc: |
Edat recomanada: |
Durada: |
Nombre de participants: |
Espai adequat: |
Material necessari: |
Descripció del joc: |
Quins aspectes desenvolupa en l’infant: |
Observacions i adaptacions: (possibles adaptacions a altres edats o espais) |
Jocs amb paracaigudes
L’objectiu de l’activitat és diferenciar les capacitats que exerciten els infants segons el tipus de joc.
Visualitzeu aquest vídeo i responeu:
- Els jocs amb paracaigudes, quina modalitat de joc són?
- Quins aspectes contribueixen a desenvolupar en els jugadors?
El joc cooperatiu i el joc competitiu
L’objectiu d’aquesta activitat és que prengueu consciència de quins valors es diu que es volen transmetre als infants i quins es transmeten realment.
En aquesta activitat, heu de transformar un joc competitiu en un joc cooperatiu. Empleneu una fitxa com aquesta amb la descripció d’un joc competitiu.
Nom del joc: | |
---|---|
Núm. fitxa: | |
Tipus de joc: | |
Edat: | |
Nombre de jugadors/es: | |
Aspectes que desenvolupa el joc: | |
Material: | |
Descripció del joc: |
- Ara introduïu alguns canvis en el joc que heu descrit per transformar-lo en cooperatiu i empleneu la fitxa corresponent.
- Reflexioneu sobre quins són els valors que es transmeten en cada cas.
Dossier de jocs tradicionals
L’objectiu és que elaboreu recursos educatius.
Us proposem que elaboreu el vostre propi dossier de jocs tradicionals.
- Prepareu una fitxa per a cada joc. Podeu utilitzar una fitxa com aquesta i adaptar-la:
Nom del joc: |
---|
Tipus de joc: |
Edat recomanada: |
Durada: |
Nombre de participants: |
Espai adequat: |
Material necessari: |
Descripció del joc: |
Quins aspectes desenvolupa en l’infant: |
Observacions i adaptacions: (possibles adaptacions a altres edats o espais) |
- Classifiqueu les fitxes segons l’edat dels infants.
Els jocs de falda
L’objectiu d’aquesta activitat és que descobriu i reflexioneu sobre les possibilitats educatives que tenen els jocs de falda a l’escola bressol.
Llegiu la cançoneta següent:
Aquest és el pare,
aquesta és la mare,
aquest fa les sopes,
aquesta se les menja totes
i aquest diu: “piu, piu, què no queda res dintre del niu per a mi que sóc el caganiu?”
- Com treballaríeu aquesta cançoneta?
- Quin seria el vostre paper com a educadors?
- Què aprendrien els infants?
- Com a educadors infantils, penseu que s’han de tractar els jocs de falda a l’escola bressol o que és un tipus de joc més adequat per realitzar-lo en l’àmbit familiar? Justifiqueu la resposta.
Els jocs de la descoberta
L’objectiu de l’activitat és diferenciar les capacitats que exerciten els infants segons el tipus de joc.
Des del punt de vista de les accions que fan els infants, quina diferència hi ha entre la panera dels tresors i el joc heurístic?
Expliqueu els dos moments del joc heurístic.
Panera dels tresors
L’objectiu és que elaboreu material lúdic-educatiu adequat a l’etapa de l’educació infantil.
Heu estudiat les característiques dels materials que han de formar part de la panera dels tresors. Ara us proposo que elaboreu la vostra.
- Feu una llista dels materials que hi heu inclòs.
- Incloeu una fotografia de la vostra panera.
Adaptació de jocs per infants amb discapacitat
L’objectiu de l’activitat és adaptar jocs en funció de diferents tipus de discapacitats dels infants.
Adapteu el joc “1,2,3 Pica Paret” seguint els criteris indicats a la unitat per a cada tipus de discapacitat.
- Heu de fer les adaptacions que calguin per tal d’integrar 1 infant amb cadira de rodes i un altre amb crosses.
- Heu de fer les adaptacions que calguin per tal d’integrar 1 infant amb baixa visibilitat.
- Feu les adaptacions que calguin per tal d’integrar 1 infant amb discapacitat psíquica lleu o moderada (QI entre 35 i 70).