Activitats
Les característiques del joc infantil
L’objectiu d’aquesta activitat és que identifiqueu els trets que caracteritzen l’activitat lúdica.
Comenteu els aspectes observables que s’haurien de tenir en compte per dir que un infant està jugant. Quin dels aspectes que heu assenyalat considereu més bàsic? Per què?
Conceptualització del joc infantil des de les diferents teories
L’objectiu d’aquesta activitat és sintetitzar les idees més importants de les diferents teories sobre el joc i fer-ne una valoració.
Empleneu un quadre comparatiu amb les aportacions al concepte de joc que han fet els diferents autors estudiats.
Autor | Teoria | Aportació al concepte de joc |
---|---|---|
| ||
| ||
| ||
|
Indiqueu amb quin dels autors anteriors us sentiu més identificats. Justifiqueu la vostra resposta.
Interpretació del joc infantil
L’objectiu d’aquesta activitat és establir semblances i diferències entre les teories sobre el joc proposades per aquests autors.
Què fa aquest infant?
Indiqueu quina resposta donaria Freud, Piaget i Vigotsky.
Aspectes que desenvolupa el joc
L’objectiu d’aquesta activitat és identificar quines capacitats pot potenciar en l’infant un determinat joc.
Expliqueu aquesta frase: “El joc està determinat per factors interns”.
Poseu dos exemples de joc i indiqueu quines capacitats i habilitats desenvolupen en l’infant.
Contribució del joc al desenvolupament infantil
L’objectiu de l’activitat és reconèixer el paper del joc en el desenvolupament infantil.
Us han demanat que feu una xerrada en un espai per tal d’explicar la contribució del joc al desenvolupament infantil.
Prepareu un guió de la xerrada i un arxiu en PowerPoint per il·lustrar-la.
El joc simbòlic
L’objectiu de l’activitat és valorar el joc com a mitjà d’expressió dels infants.
Llegiu detingudament els casos següents:
Una nena de 2 anys està jugant sobre una taula petita amb un cotxet. El tira fent-lo rodar i es queda mirant si arriba a caure o es queda just al límit.
Una altra nena de 3 anys està jugant amb les seves nines fent que una nina pegui a una altra, després la renya i la castiga dient “No es pega!”.
Què ens “diuen” aquestes nenes amb els seus jocs? A què estan jugant?
Evolució del joc
L’objectiu de l’activitat és identificar l’evolució del joc infantil.
Feu una taula per a cada tipus de joc indicant en cada cas: definició del joc, edat d’aparició i evolució i també els jocs característics.
- Joc funcional
- Joc simbòlic
- Joc de construcció
- Joc de regles
Els jocs de regles
L’objectiu de l’activitat és identificar les característiques generals del joc infantil a partir d’un determinat tipus de joc.
Una de les característiques del joc infantil és que és lliure. Creieu que en els jocs de regles aquesta característica no es compleix? Justifiqueu la vostra resposta.