Activitats

El procés de la comunicació

L’objectiu d’aquesta activitat és identificar els diferents elements de la comunicació.

La següent imatge simbolitza el procés de comunicació; completeu els quatre conceptes que hi falten.

Figura Procés de la comunicació

En la imatge següent teniu el procés de la comunicació complet:

Figura Procés de la comunicació

La comunicació a França

L’objectiu d’aquesta activitat és identificar els trets característics de la comunicació a França.

Una empresa dedicada al tint de teles amb seu a Terrassa vol començar a exportar els seus serveis a França. Un dels seus comercials hi viatjarà per tal de fer contactes, però abans vol conèixer quins són els trets característics de la comunicació en aquest país. A la pàgina web www.worldbusinessculture.com trobareu informació útil sobre diversos trets de la cultura en diversos països del món, entre ells França. Anoteu els principals punts que cal tenir en compte.

Els trets característics de la comunicació a França són:

  • La manera com dius alguna cosa a França és gairebé tan important com el que es diu realment; per tant, si el nivell de francès és baix, és millor parlar en anglès.
  • El debat a França sovint pot considerar-se molt confrontat per a aquells que provenen d’un context menys agressiu.
  • Durant les discussions sovint es produiran interrupcions.
  • Els francesos admiren l’exposició lògica d’idees ben definides i sovint es poden escoltar comentaris com “no és lògic”, que es podria interpretar amb més precisió com “no veig la lògica de l’argument; per tant, no puc comprar-lo”.
  • És important que qualsevol cosa enviada per escrit sigui rigorosament comprovada, ja que la capacitat de produir un llenguatge escrit correcte es veu com un signe d’intel·ligència i bona educació.

Aparença física a Rússia

L’objectiu d’aquesta activitat és identificar de quina forma l’aparença física pot ajudar a fer negocis a Rússia.

Juan Carlos Sanchís, comercial de l’empresa ALTIS, S.A., que es dedica a la fabricació de components electrònics, està a punt de viatjar per primera vegada a Rússia per conèixer un possible client. Preocupat per com l’aparença física pot influir en el resultat de la negociació, visita la pàgina www.worldbusinessculture.com per trobar informació sobre el tema.

Feu un resum dels aspectes que cal tenir en compte sobre la negociació i l’aparença física a Rússia.

Els russos solen vestir-se tan bé com els salaris els ho permeten. Els homes tendeixen a utilitzar vestits de color fosc o jaqueta i pantalons amb corbata, i les dones porten vestits de negocis o bruses i faldilles.

És important que els occidentals tinguin l’aparença de intel·ligents i que sembli que van vestits de manera cara, cosa que augmenta la seva credibilitat. Des del punt de vista de la seguretat, és convenient utilitzar rellotges o joies molt costosos.

Els hiverns poden ser extrems (igual que els estius), així que la roba ha de ser adequada per a les condicions vigents. A l’hivern s’ha de recordar portar un barret, guants i bufanda.

Reunions a Hong Kong

L’objectiu d’aquesta activitat és conèixer de quina manera es desenvolupen les reunions a Hong Kong.

Una delegació de Telefónica visitarà properament un nou client, Thou Xing, a Hong Kong. Durant la reunió es debatran els aspectes essencials per a la instal·lació per part de l’empresa d’un sistema de comunicacions de la central de Thou Xing amb les seves seus arreu del món (localitzades en 20 països diferents). És la primera vegada que Telefónica negocia amb una empresa de Hong Kong, i per tant, abans d’anar-hi, volen buscar informació sobre el desenvolupament de reunions en aquesta regió.

Cerqueu en la pàgina www.worldbusinessculture.com informació sobre el protocol de les reunions a Hong Kong i feu-ne un resum.

El protocol de la reunió diferirà radicalment segons el tipus d’empresa de què es tracti. En ser Thou Xin una empresa multinacional amb oficines arreu del món, probablement seguiran un estil de reunió bastant estàndard en les agendes i els horaris.

Independentment del tipus d’empresa, hi ha certs aspectes que cal tenir en compte, com per exemple que sempre és important mostrar un alt nivell de respecte vers la persona clau en la reunió, que podria incloure cedir la posició quan entra a l’habitació o oferir-li el seient d’honor al voltant de la taula. Intentar solucionar els problemes a través de la persona més gran, fins i tot si no és la que millor parla anglès. Les discussions probablement seran diplomàtiques i educades, però quan les coses es posen difícils i hi ha la possibilitat d’elevar les veus, en aquest cas s’ha d’intentar mantenir la calma i el control en tot moment.

Dones en l'empresa a Aràbia Saudita

L’objectiu d’aquesta activitat és identificar els problemes que una dona pot tenir per negociar amb una empresa de l’Aràbia Saudita.

SegurTec, S.A., empresa dedicada a la fabricació de dispositius de seguretat per a les empreses, ha dissenyat un nou sistema revolucionari tant pel seu cost com per a la seva funcionalitat, i vol presentar aquest nou sistema als seus clients internacionals. La persona que millor coneix el nou producte és l’Alícia Robles, encarregada del seu desenvolupament, i per tant serà l’enviada a fer les presentacions. Ara bé, un dels clients és a l’Aràbia Saudita i l’Alícia està preocupada per si el fet de ser dona pot afectar les reunions.

Cerqueu a www.worldbusinessculture.com com pot veure’s afectada la presentació i com l’Alícia pot millorar aquests aspectes.

Les dones tenen un paper poc important en la vida pública a l’Aràbia Saudita i pràcticament no tenen cap paper en el món empresarial.

Per tant, és molt difícil que les dones que viatgin a les empreses puguin assolir grans negocis al país, fins i tot si se’ls concedeix un visat. Per tant, seria recomanable que en el seu viatge a l’Aràbia Saudita un home acompanyés l’Alícia per fer la part de la presentació menys tècnica. A més, ell ha de ser molt conservadora tant pel que fa al seu codi de vestir com pel seu comportament.

Anar a la pàgina anterior:
Procés de comunicació internacional
Anar a la pàgina següent:
Exercicis d'autoavaluació