Activitats

Planificació de les tasques de neteja

L’objectiu de l’activitat és planificar i organitzar les tasques de neteja d’una llar on es presta un servei d’atenció a domicili.

Aquesta setmana comenceu a treballar en el servei d’atenció a domicili de la Sra. Cristina. Té noranta anys i és vídua des de fa sis anys. La Sra. Cristina viu sola i presenta dificultats per dur a terme les tasques domèstiques a casa seva. Viu a un pis de tres habitacions, un lavabo i una cuina. No té cap balcó. Les finestres són d’alumini, la cuina té fogons, no hi ha rentaplats, el lavabo té plat de dutxa i està enrajolat fins a terra, el terra és de gres, el menjador i el dormitori, tenen catifes a terra.

Com a TAPD, t’han assignat dues hores diàries de 16:00 a 18:00 de la tarda, de dilluns a divendres, per a cobrir les necessitats de suport domiciliari de la Sra. Cristina.

Planifiqueu les tasques de neteja que s’han de realitzar tenint en compte l’ordre i la freqüència.

Tasques que s’hauran de fer diàriament:

  • Neteja ràpida de la pols (passar un drap humit o no per sobre dels mobles).
  • Neteja de sanitaris (passar un drap humit pels elements i després eixugar).
  • Neteja de fogons (cada vegada que cuinem, deixar-ho tot en ordre).
  • Escombrar el terra.

Tasques que s’hauran de fer setmanalment:

  • Neteja a fons del bany i la cuina (sanitaris, aixetes, fogons…).
  • Aspiració i neteja de sòls.
  • Canvi de llençols i tovalloles.
  • Neteja de miralls.
  • Neteja de la pols de mobles i objectes.
  • Neteja del forn en funció del que es faci servir.

Tasques que s’hauran de fer mensualment:

  • Neteja de persianes.
  • Neteja de rajoles i juntes.
  • Neteja de l’interior de la nevera i el congelador.

Realització de la neteja

Aquesta activitat té com a objectiu posar en pràctica les diferents tècniques de neteja.

A continuació, expliqueu com duríeu a terme la neteja en els casos següents:

  1. Taca en una catifa que només es pot netejar en sec.
  2. Vidres d’una finestra d’alumini.
  3. Gots, plats, coberts i una cassola a mà.

Taca en una catifa que només es pot netejar en sec:

  • Eliminar la pols amb una aspiradora o raspall.
  • Polvoritzar el producte sobre la taca.
  • Deixar actuar el temps que s’indica a les instruccions del producte.
  • Eliminar les restes del producte amb un drap o esponja.

Vidres d’una finestra d’alumini:

  • Netejar primer el marc d’alumini amb aigua i un producte sabonós.
  • Polvoritzar el producte sobre els vidres i fregar amb un moviment circular per tota la superfície amb una baieta.
  • Eixugar perquè no en quedin marques.

Gots, plats, coberts i una cassola a mà:

  • Eliminar les restes de menjar.
  • Omplir una banda de la pica o una galleda amb aigua calenta i sabó.
  • Netejar els gots, els plats i els coberts primer i després la cassola.
  • Esbandir i eliminar el sabó.
  • assecar amb un drap o deixar assecar a l’aire.

Reducció de residus en el dia a dia

L’objectiu de l’activitat és prendre consciència de la importància de reduir els residus per no generar un impacte ambiental.

Feu una relació de 10 actuacions individuals que podem dur a terme per gestionar els residus de la llar de forma sostenible.

A tall d’exemple:

  1. Embolicar els entrepans amb un embolcall de roba en comptes d’alumini.
  2. Comprar la fruita sense embolcall de plàstic.
  3. Portar l’oli sobrant de la cuina al punt verd.
  4. Separar la brossa i llençar-la als contenidors de reciclatge.
  5. Utilitzar bosses de roba o un cabàs per fer la compra.
  6. Reduir l’ús de productes de neteja nocius per al medi ambient.
  7. Si s’usen bosses de plàstic, que siguin de material compostable.
  8. No utilitzar estris de plàstic d’un sol ús.
  9. Substituir el paper de cuina per draps de roba.
  10. Reduir l’ús de tovalloletes humides.

Prevenció de riscos a la llar

L’objectiu de l’activitat és prevenir els riscos i accidents que es poden produir a la llar de les persones en situació de dependència.

Indiqueu quines actuacions i/o consells donaríeu als següents usuaris per evitar riscos:

  1. Pere té moltes dificultats per caminar i arrossega els peus. Té dues catifes al terra del menjador i una estora a cada banda del seu llit.
  2. A Cristina li agrada molt llegir i cada vegada que acaba una lectura, s’enfila a la cadira per guardar el llibre a la prestatgeria.
  3. Martí té una torradora de pa i la cafetera elèctrica endollats a un lladre que té una clavilla trencada.
  4. El bany de la Joana té dues bombetes foses i s’il·lumina només amb el llum del passadís.
  5. Robert té dificultats d’equilibri i es dutxa agafat de l’aixeta per no caure.

  1. Pere té moltes dificultats per caminar i arrossega els peus. Té dues catifes al terra del menjador i una estora a cada banda del seu llit: fixar les catifes i estores a terra per no lliscar.
  2. A Cristina li agrada molt llegir i cada vegada que acaba una lectura, s’enfila a la cadira per guardar el llibre a la prestatgeria: baixar els llibres a un prestatge que estigui a la seva alçada perquè no s’hagi de pujar a cap cadira.
  3. Martí té una torradora de pa i la cafetera elèctrica endollats a un lladre que té una clavilla trencada: canviar el lladre per un que no tingui cap clavilla trencada.
  4. El bany de Joana té dues bombetes foses i s’il·lumina només amb el llum del passadís: canviar les bombetes del bany perquè estigui correctament il·luminat.
  5. Robert té dificultats d’equilibri i es dutxa agafat de l’aixeta per no caure: posar una banqueta de dutxa i una catifa antilliscant.

Anar a la pàgina anterior:
Neteja i reciclat
Anar a la pàgina següent:
Exercicis d'autoavaluació