Introducció

Un videojoc és un joc electrònic que es juga en un espai virtual i on s’interacciona mitjançant un dispositiu electrònic amb una pantalla i una sèrie de perifèrics. La interfície de l’usuari permet controlar, moure, manipular o fer accions mitjançant un dispositiu que varia respecte al disseny i les prestacions en les diverses plataformes.

Aquesta definició no ha variat amb el pas del temps, el que ha variat són els dissenys, les plataformes i els comandaments amb els quals jugar a aquests videojocs i la manera de desenvolupar-los. Històricament, els primers videojocs d’ordinador utilitzaven per jugar un teclat d’ordinador. Més endavant, van aparèixer els joysticks i en l’actualitat permeten al jugador l’ús del teclat i el ratolí alhora. A més, cal afegir-hi l’aparició dels dispositius mòbils, que aporten un nou mode de comandament, el sensor tàctil.

A causa del gran interès en els videojocs mòbils, que, a més, poden executar-se des del navegador, han anat apareixent els anomenats frameworks, que permeten inventar mons, pantalles i nivells des d’on donar vida a personatges i crear situacions fantàstiques. A més, eviten el mal de cap d’haver de reescriure el videojoc, amb una sèrie d’excepcions i tractant de fer que es vegi bé en qualsevol dispositiu i/o navegador, ja que aquest fa la feina bruta.

En la unitat de “Generació de gràfics dinàmics interactius” s’expliquen els conceptes i mètodes per crear videojocs 2D, per la seva difusió a la xarxa i a dispositius mòbils. Aquests videojocs són molt lleugers quant a pes en memòria i tenen un alt rendiment, així com una alta compatibilitat en els diferents dispositius.

Al primer apartat, “Generació de gràfics dinàmics interactius”, es mostra la manera de crear i exportar els elements gràfics necessaris per a un videojoc, com són el disseny de sprites i la creació dels spritesheets. Es tracten les bones pràctiques per crear fons d’escenaris a partir d’elements modulars, com ara els tiles, amb els quals crearem el tileset i configurarem les escenes del videojoc, generant els tilemaps.

Al segon apartat, “Entorn de treball per a la creació de videojocs en HTML5”, s’explica com integrar tots els actius (assets) en un projecte de videojoc, amb l’entorn de treball Phaser 3. S’explica pas a pas la implementació del videojoc en aquest entorn de treball, des de l’inici (com configurar el joc, carregar els assets) fins a aplicar lleis de la física i afegir la interacció als elements del joc.

A hores d’ara, els videojocs ja són considerats com una forma d’art, sobretot per la manera com es realitzen els diferents dissenys, l’entorn, els personatges, etc. Seguint amb l’evolució del sector, han anat apareixent eines amb les quals es crea aquest art i s’han fet imprescindibles entre els professionals del sector. Hi ha multitud d’eines per a la creació de personatges, mapes i altres objectes necessaris per al disseny, el desenvolupament i la implementació d’un videojoc, algunes de les quals es veuen en aquesta unitat.

Per assolir els objectius d’aquesta unitat, heu de llegir el contingut dels materials i fer els exercicis d’autoavaluació i les activitats proposades. En cas de dubte, podeu preguntar al fòrum de l’assignatura, ja que així els companys o el professor us podran ajudar.

Anar a la pàgina següent:
Resum