Les habilitats socials: programes

L'objectiu de l'activitat és conèixer diferents programes per treballar les habilitats socials a la petita infància.

Cerqueu cinc programes diferents per entrenar les habilitats socials a la infància. Indiqueu-ne l'autor/a, el nom, l'editorial, el lloc i l'any de publicació i a qui va dirigit.

Les habilitats socials: assertivitat

L'objectiu de l'activitat és caracteritzar el procés d'implimentació de l'assertivitat en diferents situacions interpersonals.

Llegiu la situació següent:

La Laura té 20 anys, està fent segon d’Educació Infantil a la tarda i tres matins (dilluns, dimecres i divendres) va a fer pràctiques a una llar d’infants. Està molt contenta, il·lusionada, les pràctiques li van molt bé. Però des de fa ja un temps li incòmode que la truquin quan fallen tots els altres. Ella ja ha fet suplències, de fet, sempre que l’han trucat ha dit que si, però en més d’un cop ha hagut de canviar els plans que tenia. Ara té sentiments contradictoris. Està bé a la llar però no li agrada com la utilitzen. Últimament la truquen a les 7.45 del matí. Que es presenti tan aviat com pugui perquè falta una educadora. L’últim cop li van dir que només seria al matí, a la tarda té classe, i no va acaba fins a les 17.30 h i va arribar tard a classe. Alguns matins té planejat fer treballs o estudiar i ha d’anar a treballar. Fins ara no ha sabut negar-se a les peticions de la directora. Té por de donar-li un disgust. No obstant això, ja ho ha decidit, aquesta situació no li agrada i quan torni a trucar li dirà de manera assertiva que no farà la suplència. La Laura es nega a ser l’últim recurs en les substitucions de la seva feina.

Són les 8 del matí , sona el telèfon de la Laura. És la directora, que li vol demanar que faci una suplència. Continueu el diàleg entre la directora i la Laura en què la Laura s'hi nega utilitzant una tècnica assertiva, malgrat la insistència de la directora.

Les habilitats socials: fer front a la por

L'objectiu de l'activitat és caracteritzar el procés d'implementació de l'habilitat social de fer front a la por a partir de diferents situacions quotidianes.

És el primer any que esteu treballant en una escola infantil. Us avisen que a final de curs passarà l’inspector educatiu del centre a fer-vos una valoració per tal de conèixer la vostra tasca educativa. Com afronteu la situació? Feu una descripció del procediment de l’habilitat de fer front a la por aplicat a aquesta situació concreta.

Les habilitats socials

L'objectiu de l'activitat és caracteritzar el procés d'implementació de l'habilitat d'iniciar i mantenir converses en situacions quotidianes.

Sou educador/a d’un centre d’acollida de petita infància. Acaba d’arribar una nena de 3 anys. Vosaltres sereu el seu referent i heu de fer l’acollida. Descriviu la vostra presentació i l’inici de la conversa amb la nena, seguint el procediment de les habilitats de presentació i inici de conversa.

L'escolta activa

L'objectiu d'aquesta activitat és fer un exercici pràctic en el qual poseu en joc tot allò que heu après sobre escolta activa.

Busqueu una “parella educativa” amb la qual pugueu dur a terme l'activitat: la vostra parella ha d'explicar-vos qualsevol cosa, i vosaltres heu d'escoltar-la aplicant els principis de l'escolta activa.

En acabar, poseu per escrit com s'ha produït el procés comunicatiu: s'ha sentit escoltada la vostra interlocutora? Ha millorat la vostra intervenció com a receptora? Heu seguit tots els consells per a una escolta eficaç?

Habilitats socials