Activitats

L'educació emocional

L'objectiu de l'activitat és identificar els elements més rellevants que conformen l'educació emocional.

A partir del visionament del vídeo següent del psicòleg Ferran Salmurri, recolliu els aspectes que cregueu més importants en relació amb l’educació emocional en la tasca educativa dins la petita infància.

Per a visualitzar aquest contingut necessiteu el connector d'Adobe Flash.

L'educació emocional: procés relacional

L'objectiu de l'activitat és identificar i caracteritzar els tres elements que intervenen en el procés relacional, pensament, sentiment i acció.

Perquè els missatges arribin de forma clara i entenedora, és important que el que diem, fem i sentim estigui en harmonia. A partir de les situacions educatives següents i seguint l’exemple, empleneu el quadre.

Quan observo que l'infant Dic Faig Sento
Necessita el meu suport. Té por de fallar. Confio en tu. Li toco l'espatlla. Miro a la cara, amb mirades que recorren el triangle entre ulls i boca. Abraço. Parlo en to suau i pausat. Comprensió.
Està confós, no gosa demanar. Crida malament l'atenció.
Necessita elogis pel que ha aconseguit.
Se sent molt malament per no ser perfecte. Tem el rebuig.
Necessita un permís per actuar i després sentir-se lliure.
Necessita saber que no està sol, que té protecció.

Emocions bàsiques

L'objectiu d'aquesta activitat és analitzar les emocions bàsiques.

Trieu un programa de televisió adreçat al públic infantil. Feu-ne una gravació, de manera que pugueu analitzar-la en detall les vegades que ho necessiteu.

Heu de ser capaços d'identificar les sis emocions bàsiques i posteriorment detallar quin és el tractament que se li dóna, des del programa en qüestió. El model a seguir és el següent:

  • Programa
  • Horari
  • Franja d'edat del públic al qual va dirigit
  • Emoció
  • Tractament (què passa?, quina és la resposta de l'entorn?, podem parlar d'un enfocament educatiu?…)
  • Valoració

Cal redactar conclusions generals de l'activitat.

Les distorsions cognitives

L'objectiu de l'activitat és identificar les distorsions cognitives o pensaments automàtics que apareixen en situacions quotidianes.

En una situació determinada sorgeixen pensaments automàtics que no sempre són raonables. Per ajudar a prevenir les distorsions cognitives, és convenient acostumar-se a examinar diferents situacions quotidianes i les seves possibles distorsions. Us proposem l'exercici següent: en la primera columna hi ha una situació determinada i en la segona columna, els possibles pensaments automàtics. Completeu la tercera columna de les distorsions cognitives que van associades a aquests pensaments.

Situació Pensaments automàtics Distorsió cognitiva
Em crida inesperadament el gerent de l’empresa on treballo. a) Segur que és per escridassar-me.
b) L’haurà passat alguna cosa a la meva família?
c) És un autèntic dictador, així demostra que és ell qui mana.
d) Aquestes coses només em passen a mi.
M’encarreguen un treball que suposa una responsabilitat important a) Segur que em sortirà malament
b) Està clar que no hi havia ningú més i me l’han donat a mi.
c) Sembla que confiïn en mi, però jo sé que no és així.
d) Aquestes coses només em passen a mi.
e) Si em surt malament, segur que m’acomiaden.

La relaxació

L'objectiu de l'activitat és implementar una sessió de relaxació seguint una de les tècniques treballades.

Cerqueu tres o quatre persones voluntàries i dirigiu una sessió de relaxació utilitzant la tècnica que creieu més adient. Elaboreu una fitxa d’activitat i, si és possible, graveu la sessió i valoreu-la.

La comunicació assertiva

L'objectiu de l'activitat és caracteritzar l'estil de relació assertiu i caracteritzar-lo a través dels personatges de la faula.

A partir del text de la faula de l'ostra i el peix:

http://www.soyborderline.com/pensamientos/3139-la-fabula-de-la-ostra-y-el-pez.html

Responeu les qüestions següents:

  1. Alguna vegada us ha passat el mateix que al peix? Descriviu la situació.
  2. Us heu trobat amb persones “ostra”?
  3. Què vol dir conèixer “El manual de l'obridor d'ostres”?

Test d'assertivitat

L'objectiu d'aquesta activitat és conèixer els comportaments assertius.

Es tracta d'elaborar un test d'assertivitat a partir de la informació que teniu. Un cop elaborat, cal fer una observació in situ d'alguna persona del vostre entorn habitual, amb qui després pugueu fer una posada en comú.

Podeu comprovar com us n'heu sortit entrant a Internet i comparant-lo amb alguns tests que s'hi troben. Orientació: amb l'entrada “test d'assertivitat” podeu trobar-ne més d'un.

Anar a la pàgina anterior:
Educació emocional
Anar a la pàgina següent:
Exercicis d'autoavaluació