Presentació

Si us preguntem a cadascun de vosaltres, “Quins elements ajuden a definir l’etapa adulta?” o “Quins elements faciliten la integració social en les persones adultes?”, entre tots podrem elaborar un llistat més o menys ampli, però de ben segur que entre els diferents elements trobarem un denominador comú: el treball. Efectivament, a l’adultesa, el treball es pot definir com un dels pilars fonamentals que sustenten la inclusió social d’una persona a la societat.

Una relació laboral implica intercanviar un esforç, una feina, amb unes tasques i funcions i responsabilitats a canvi d’un sou. Aquest sou és la porta d’entrada a una independència econòmica, però aquesta feina i aquest sou (socialment té un abast molt més ampli) que també portaran associats altres beneficis a les persones treballadores com: manteniment d’habilitats d’autonomia personal i social, actualització de competències professionals, autoestima personal i professional, ampliació de la xarxa social, i en definitiva la possibilitat de poder desenvolupar un projecte de vida autodeterminat.

Tots aquests components fan que l’accés i el manteniment al mercat laboral sigui cabdal, especialment per aquelles persones que es troben en territoris fronterers entre allò que la lògica econòmica i social denomina inclusió i l’exclusió social.

Resulta essencial contemplar els processos d’inserció laboral, dins de la formació del tècnic superior en integració social, ja que les competències que s’hi desenvolupen són les que permetran, en últim terme, acompanyar a les persones ateses per culminar la seva integració a la societat.

El mòdul “Inserció sociolaboral” es planteja des d’una òptica competencial, d’acord amb el plantejament dels títols LOE, amb la intenció que l’alumne adquireixi competències i recursos al llarg de la seva formació per poder actuar professionalment en el camp de la inserció laboral, sigui quin sigui el dispositiu en què es desenvolupi. El mòdul està plantejat en cinc unitats.

En la unitat “Context de la inserció laboral” ens aproximarem al concepte d’inserció sociolaboral i veurem la relació que té el treball amb la inclusió social de les persones adultes i quin és el paper del tècnic superior en integració social en aquest camp. Veurem que l’atur és una preocupació que recull la Unió Europea i l’articula a partir d’estratègies per poder-ne fer front. A partir d’aquí, els estats membres recullen aquestes estratègies, les desenvolupen i les perfilen a diferents nivells d’actuació: estatal, autonòmic i local. Per últim, veurem quin és el ventall de recursos formatius i laborals que poden afavorir la inserció sociolaboral de les persones ateses en els dispositius d’inserció laboral.

La unitat “Treball amb suport” està dedicada a desenvolupar en detall la metodologia d’inserció en el mercat ordinari per persones amb discapacitat. Coneixereu l’origen d’aquesta metodologia, així com la seva aplicabilitat.

En La unitat “Planificació de projectes d’inserció sociolaboral” ens centrarem a estudiar els factors que condicionen l’ocupabilitat de les persones usuàries, les principals necessitats vinculades a la inserció sociolaboral i la planificació i avaluació dels projectes d’inserció laboral.

En la unitat “Implementació, seguiment i avaluació dels itineraris personals d’inserció”, apronfundirem en les tres fases dels itineraris personals d’inserció.

En la unitat “Desenvolupament de competències professionals”, plantejarem com desenvolupar competències tècnico-professionals, de base i transversals, seleccionant i aplicant les tècniques més adequades al llarg de l’itinerari personal d’inserció.

El contingut d’aquest mòdul es planteja com una eina del tècnic o tècnica superior en integració social per treballar la inserció sociolaboral amb persones amb especials dificultats per accedir i mantenir-se al mercat laboral.

Trobareu activitats, exercicis d’autoavaluació, bibliografia i pàgines web recomanades de diferents entitats i serveis de promoció econòmica i recursos que us ajudaran a assimilar els continguts d’aquestes unitats.

Anar a la pàgina següent:
Resultats d'aprenentatge