Referències

Bibliografia bàsica

CGCEES. (2016). “RES, revista d’educació social”. núm. 23: “Inserción sociolaboral i educación social”. Barcelona: Col·legi Oficial d’Educadors i Educadores Socials (CGCEES).

En aquest número de la revista s’exposa la situació de la inserció sociolaboral a Catalunya amb exemples de bones pràctiques.

Colomer, M. (et al.) (2008). Claus tutorials. Guia per a l’acompanyament i el suport tutorial. Barcelona: SURT.

En aquesta guia es faciliten eines per a l’acció tutorial entesa com a espai de mediació entre la persona i el mercat laboral, a partir d’una millora de l’ocupabilitat i el desenvolupament de la competència professional.

Colomer, M. (2010b). Tècniques d’anàlisi de competències professionals II. Projecte professional. (El podeu descarregar aquí:

Document en pdf ( 783.1 KB )
).

En aquest dossier trobareu una proposta per organitzar i estructurar els itineraris personals d’inserció, així com cadascuna de les seves fases a partir d’uns elements claus.

SURT (2004). Guia metodològica per a la inserció laboral de dones. Barcelona: Diputació de Barcelona.

En aquesta guia s’expliquen els models de fonamentació i la proposta metodològica de SURT per als itineraris personals d’inserció, i s’ofereixen un seguit de recursos per desenvolupar competències transversals a partir de dinàmiques de grup.

Bibliografia complementària

Gómez, M. (2009). La intervenció educativa en el procés d’inserció laboral. Revista d’Educació Social, número 41, pàgines 15-33. Barcelona: Revista d’Educació Social.

En aquest article s’analitza la inserció laboral com un procés d’intervenció educativa, entesa com un aprenentatge progressiu d’hàbits personals, habilitats socials i competències bàsiques, tècniques i transversals per al desenvolupament d’una ocupació que ha de portar la persona a la integració social i a una vida autònoma.

González, A. M. i Navarro K. L. (1998). “Desarrollo de competencias transversales para el acceso al empleo: ‘Practical & educational training’, una propuesta metodológica” a Intervención Psicosocial. Vol. 7, n. 3, pàg. 427-443. (Disponible a journals.copmadrid.org/pi/archivos/43323.pdf; consultat el 29/11/2018).

En aquest article es mostra una part d’un programa de desenvolupament de competències transversals i de base d’accés a l’ocupació adreçat a joves en risc d’exclusió social.

Hilarión, P., González, S. i Herrera, E. (2016). Guia de la metodologia del programa Incorpora. Barcelona: Fundació Bancària “la Caixa”.

En aquesta guia es fa una proposta d’estructurar els processos de treball que realitzen els tècnics d’inserció laboral en els itineraris d’inserció sociolaboral de persones vulnerables dins del programa Incorpora de l’Obra Social “la Caixa”. A més, s’hi poden consultar diferents models de registres per a les diferents fases dels itineraris proposats.

Leal, I. i López, J. (2002). Aprender a planificar la formación. Barcelona: Paidós Ibérica.

En aquest llibre s’explica la importància de les competències en el context de les organitzacions i intenta ser una guia per planificar accions formatives per desenvolupar els coneixements i les capacitats de les persones.

Orteu, X. (2007). La construcción de itinerarios de inserción laboral. Gedisa: Barcelona.

En aquest llibre, Xavier Orteu fa una proposta de com han de ser els itineraris d’inserció laboral en el context socioeconòmic actual.

Orteu, X. i Moyano, S. (coord.) (2018). Insercoop, un modelo educativa para la inserción laboral. Barcelona: editorial UOC.

Aquest llibre fa propostes de treball educatiu en l’àmbit de la inserció laboral, recull experiències de la cooperativa d’inserció sociolaboral Insercoop al llarg de la seva trajectòria.

Salva, F. i altres. (2000). Proyectos de inserción sociolaboral y economia social, descripción y propuestas para la intervención. Madrid: Editorial Popular.

Aquest llibre recull un grapat de bones pràctiques aplicades a l’àmbit de la inserció sociolaboral.

Vidal, S. et al. (2017). Inserció sociolaboral. Barcelona: Altamar.

Aquest llibre fa una proposta d’estructuració dels itineraris personals d’inserció i de les actuacions que es poden dur a terme a les diferents fases.

Adreces d'interès

treball.barcelonactiva.cat/porta22/cat/persona/interessos_professionals/index.jsp

Pàgina web de Barcelona Activa que compta amb un recull de recursos per a la inserció laboral.

www.ub.edu/portal/web/psicologia/ocupacio

Pàgina web de la Universitat de Barcelona on es pot consultar la informació i els recursos que ofereix sobre autoocupació i emprenedoria.

www.barcelonesjove.net

Iniciativa impulsada pel Consell Comarcal del Barcelonès i els ajuntaments de la comarca (Badalona, Barcelona, l’Hospitalet, Sant Adrià del Besòs i Santa Coloma de Gramenet) per tal de promoure l’autoocupació juvenil en el sector creatiu i cultural, organitzant diferents activitats orientades a donar suport als joves que volen emprendre en aquest àmbit.

emprenedoria.barcelonactiva.cat/emprenedoria/cat

Pàgina web que depèn de l’entitat Barcelona Activa i inclou informació i recursos per a la creació de la pròpia empresa.

Referències bibliogràfiques

Álvarez, A. Avaluació de projectes. Diputació de Barcelona. (https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/continguts/033AP_cas2_01/html/ca/modulo01_t.html

Associació Benestar i Desenvolupament. (2015). L’Hospitalet acull: Projecte d’acompanyament a la inclusió social. Pàg. 11 i 12. L’Hospitalet: Associació Benestar i desenvolupament.

Barcelona Activa (2011). Projecte de vida professional PRO-VP. Barcelona: Barcelona Activa, Consorci d’Educació; Ajuntament de Barcelona (Document consultable en línia: treball.barcelonactiva.cat/porta22/es/joves/projecte-pro-vp.do).

Carrizosa, J. i Sesé, A. (2014). “La diversitat funcional al treball”. Revista d’educació social, núm. 58. (Document consultable en línia: www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/issue/view/21215/showToc).

Cenizeros Estévez, J. C. i Oteo Antuñano, E. (2003). Orientación sociolaboral basada en itinerarios, una propuesta metodológica para la intervención con personas en riesgo de exclusión. Madrid: Fundación Tomillo, Centro Integral para la Formación y el Empleo. (Document consultable en línia: www.ccoontigocampus.es/escuela5/documentos/ficha-57).

Colomer, M.; Cruells, E.; Palacín, I.; Rubio, F. (2008). Claus tutorials. Guia per a l’acompanyament i el suport tutorial. Barcelona: Surt.

Colomer, M. (2010). Tècniques d’anàlisi de competències professionals I. Fonaments metodològics. Barcelona: SOC. (El podeu descarregar aquí:

Document en pdf ( 546.8 KB )
).

Colomer, M. (2010b). Tècniques d’anàlisi de competències professionals II. Projecte professional. (El podeu descarregar aquí:

Document en pdf ( 783.1 KB )
.

Colomer, M. (2010c). Tècniques d’assessorament individual I. L’acció orientadora. (El podeu descarregar aquí:

Document en pdf ( 696.5 KB )
.

Colomer, M. et al. (2010d). Proposta metodològica d’inserció laboral per a joves. Barcelona: Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS). (Document consultable en línia: acciosocial.org//wp-content/uploads/2015/07/guia-joves-completa_baixa2.pdf).

CresCoVa (diversos autors). (2008). Itinerarios personalizados para el acceso al empleo. Proyecto ErCoVa. València: Agrupación de desarrollo CresCoVa. (Document en línia: tinyurl.com/y47ocu7h).

Creu Roja Espanyola (2002). Guía de orientación laboral para las personas inmigrantes. Madrid: Creu Roja Espanyola. (Document consultable en línia a: www.project-dream.eu/files/info_pages/guiaRed_interlabora.pdf).

Creu Roja Espanyola (2008). Manual para la intervención laboral con colectivos vulnerables. Madrid: Creu Roja Espanyola. (Document consultable en línia: www.cruzroja.es/documentos/2006_3_IS/pdfs/MANUAL.pdf).

Creu Roja Internacional (2011). Guía para el seguimiento y la evaluación de proyectos y programas. Ginebra: Federación Internacional de Sociedades de la Cruz Roja y de la Media Luna Roja. (Document consultable en línia: www.ifrc.org/Global/Publications/monitoring/1220500-Monitoring-and-Evaluation-guide-SP.pdf).

Comissió Europea. (2001). Libro verde - Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Brussel·les: Comissió Europea. (Resum consultable en línia: eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX:52001DC0366).

Diputació de Barcelona. (2014). “Quadre de comandament integral per a directius i directives”. Barcelona. (Document en línia: tinyurl.com/y6dnwc96).

DOGC. (2014). Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. Consultable en línia: portaljuridic.gencat.cat/ca.

eCIFO. Orió. En la constel·lació de l’orientació. (El podeu descarregar aquí:

Document en pdf ( 295.6 KB )
).

Elvira, M. i Prieto, R. (1999). ¿Cómo desarrollar la empleabilidad?. Cuadernos para la inserción laboral. Madrid: Càritas Espanyola.

Equip d’Inserció Laboral del Maresme. (2011). Memòria final del programa de prospecció i acompanyament a persones amb discapacitat i/o malaltia mental al mercat ordinari. Comunitat Terapèutica del Maresme (CTM).

EUSE. (2010). Caja de herramientas para la diversidad de la Unión Europea de Empleo con Apoyo. European Union of Supported Employment. Document en línia: tinyurl.com/y4np5ref.

Fundació SURT (2004). Guia metodològica per a la inserció laboral de dones. Barcelona: Diputació de Barcelona.

Generalitat de Catalunya. (2016). Millora de l’ocupabilitat des de l’acció social comunitària. Anàlisi amb relació al Programa Òmnia. Col·lecció eines, núm. 28, pàg. 104 a 108. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

Generalitat de Catalunya. (2007). Guia d’inserció sociolaboral adreçada als professionals de l’àmbit de les drogodependències. Capitol 3: Estratègies per a l’assessorament sociolaboral de persones ateses en un dispositiu sociosanitari. Pàg. 54. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Salut, Departament de Treball.

Govern del Principat d’Astúries (2013). Metodología formal para la evaluación de la empleabilidad de las personas demandantes. Astúries: Servei d’Ocupació Pública d’Astúries. (Document consultable en línia: ftp://ftp.asturias.es/sepepa/PAPE/INDICADOR_6026.pdf).

Gómez, M.(2009). La intervenció educativa en el procés d’inserció laboral. Revista d’Educació Social, núm. 41, pàg. 15-33. Barcelona: Fundació Pere Tarrés.

Gómez, M. (2016). “El marc del treball en xarxa”, inclòs en el document Millora de l’ocupabilitat des de l’acció social comunitària, col·lecció Eines núm. 28. Barcelona: ed. Generalitat de Catalunya, Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. (Document consultable en línia: tinyurl.com/yxjzyrdb).

ISO (2010). Guía de Responsabilidad Social. Norma Internacional ISO 26000:2010. Ginebra: Organització Internacional de Normalització (ISO).

Incorpora. (2016). Guía de la metodología del Programa Incorpora. Elementos de calidad para promover la Integración Social. Barcelona: Fundació bancària “la Caixa”.

Mille, J. M. (2015). Manual d’elaboració i avaluació de projectes. Col·lecció Útil Pràctic, núm. 25. Edició actualitzada per l’equip tècnic de Torre Jussana. (Document consultable en línia: tjussana.cat/doc/publicacions/UP_25.pdf).

Orteu, X. (2016). Millora de l’ocupabilitat des de l’acció social comunitària. Col·lecció Eines núm. 28. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Plataforma PEI’JOVE. (2013). Proposta d’intermediació laboral en clau de competències: Projecte Fe(in)a. Processos de selecció entre joves, empreses i entitats socials. Barcelona: Plataforma PEI’JOVE. (Document consultable en línia: tinyurl.com/y2cnhwb4).

Programa Incorpora. (2016). Guia de la metodologia del programa Incorpora. Elements de qualitat per promoure la inserció laboral de les persones vulnerables. Barcelona: Programa Incorpora. (Document consultable en línia: www.incorpora.org/documents/20181/121195/Guia+Metodologica.pdf/11ef6d52-a40c-453f-9c3d-400).

SEPECAM. (2007). Guía para la aplicación del itinerario integrado y personalizado de inserción sociolaboral. Red EQUAL Inserción Laboral Castilla la Mancha. Castella-la Manxa: Servei Públic d’Ocupació de Castella-la Manxa (SEPECAM).

SOIB. (2017). Itineraris integrals d’inserció laboral per a l’ocupació de col·lectius vulnerables 2017-2018. Govern de les illes Balears, Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB).

Soleto, M. et al. (2004). Buenas prácticas en seguimiento y evaluaciónde proyectos de empleo. Experiencias de la iniciativa comunitaria equal en andalucía. Andalusia: Dirección General de Fomento del EmpleoServicio Andaluz de EmpleoConsejería de Empleo y Desarrollo TecnológicoJunta de Andalucía. (Document consultable en línia: https://www.juntadeandalucia.es/export/drupaljda/buenas%20practicas.pdf).

SURT. (2002). Astrolabius. Estrategias para la inclusión: estudio de las competencias clave para la empleabilidad en los colectivos en riesgo de exclusión. Comissió Europea. (Disponible a www.surt.org/astrolabius/).

Taula d’Entitats del Tercer Sector a Catalunya (2017). Bones pràctiques de cooperació entre les entitats socials i les empreses del sector turístic a la ciutat de Barcelona. Barcelona: Taula d’entitats del tercer sector a Catalunya. (Document consultable en línia: tinyurl.com/yy7nykzv).

Anar a la pàgina anterior:
Resultats d'aprenentatge