Referències
Bibliografia bàsica
SURT (2004). Guia metodològica per a la inserció laboral de dones. Barcelona: Diputació de Barcelona.
En aquesta guia s’expliquen els models de fonamentació i la proposta metodològica de SURT per als itineraris personals d’inserció, i s’ofereixen un seguit de recursos per desenvolupar competències transversals a partir de dinàmiques de grup.
Colomer, M. (et al.) (2008). Claus tutorials. Guia per a l’acompanyament i el suport tutorial. Barcelona: SURT.
En aquesta guia es faciliten eines per a l’acció tutorial entesa com a espai de mediació entre la persona i el mercat laboral, a partir d’una millora de l’ocupabilitat i el desenvolupament de la competència professional.
Colomer, M. (2010b). Tècniques d’anàlisi de competències professionals II. Projecte professional. (El podeu descarregar aquí:
En aquest dossier hi trobareu una proposta per organitzar i estructurar els itineraris personals d’inserció, així com cadascuna de les seves fases a partir d’uns elements claus.
Bibliografia complementària
Gómez, M. (2009). La intervenció educativa en el procés d’inserció laboral. Revista d’Educació Social, número 41, pàgines 15-33. Barcelona: Revista d’Educació Social.
En aquest article s’analitza la inserció laboral com un procés d’intervenció educativa, entesa com un aprenentatge progressiu d’hàbits personals, habilitats socials i competències bàsiques, tècniques i transversals per al desenvolupament d’una ocupació que ha de portar la persona a la integració social i a una vida autònoma.
González, A. M. i Navarro K. L. (1998). “Desarrollo de competencias transversales para el acceso al empleo: ‘Practical & educational training’, una propuesta metodológica” a Intervención Psicosocial. Vol. 7, n. 3, pàg. 427-443. (Disponible a journals.copmadrid.org/pi/archivos/43323.pdf; consultat el 29/11/2018).
En aquest article es mostra una part d’un programa de desenvolupament de competències transversals i de base d’accés a l’ocupació adreçat a joves en risc d’exclusió social.
Hilarión, P., González, S. i Herrera, E. (2016). Guia de la metodologia del programa Incorpora. Barcelona: Fundació Bancària “la Caixa”.
En aquesta guia es fa una proposta d’estructurar els processos de treball que realitzen els tècnics d’inserció laboral en els itineraris d’inserció sociolaboral de persones vulnerables dins del programa Incorpora de l’Obra Social “la Caixa”. A més, s’hi poden consultar diferents models de registres per a les diferents fases dels itineraris proposats.
Leal, I. i López, J. (2002). Aprender a planificar la formación. Barcelona: Paidós Ibérica.
En aquest llibre s’explica la importància de les competències en el context de les organitzacions i intenta ser una guia per planificar accions formatives per desenvolupar els coneixements i les capacitats de les persones.
Orteu, X. (2007). La construcción de itinerarios de inserción laboral. Gedisa: Barcelona.
En aquest llibre, Xavier Orteu fa una proposta de com han de ser els itineraris d’inserció laboral en el context socioeconòmic actual.
Vidal, S. et al. (2017). Inserció sociolaboral. Barcelona: Altamar.
En aquest llibre es desenvolupen les habilitats sociolaborals a contemplar en els itineraris personals d’inserció i com plantejar el seu entrenament.
Adreces d'interès
Aquesta pàgina proporciona informació i recursos sobre estudis, orientació acadèmica i professional, diccionaris de professions, d’estudis…
Aquesta pàgina proporciona informació, documents i recursos diversos relacionats amb la recerca activa de feina, recursos multimèdia (per treballar l’entrevista de feina, el procés de selecció, idees de negoci i treball de competències transversals, test d’interessos professionals…), així com activitats que es fan presencialment als diferents espais de Barcelona Treball.
En aquesta pàgina l’Ajuntament de Sabadell proporciona orientació sobre el procés de recerca de feina, informació sobre cursos de formació, així com informació sobre programes de formació i treball.
Cercador de cursos de FP laboral
En aquesta pàgina trobareu tota l’oferta sobre la formació no reglada (ocupacional i contínua) a Catalunya.
Oferta educativa del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya
Tota l’oferta educativa reglada existent la podeu trobar a la pàgina “Estudiar a Catalunya”. Si entreu a “Formació professional” podreu consultar les famílies professionals, els cicles formatius de grau mitjà i de grau superior, els requisits d’accés, els centres on es cursen…
Pàgina oficial del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) que ofereix informació i eines per a l’orientació professional: des d’informació sobre el mercat laboral, eines i recursos per a la recerca de feina, com accés al portal Feina activa.
Eina en línia que pretén ajudar en l’orientació del projecte professional. Està adreçat principalment al col·lectiu de joves.
Referències bibliogràfiques
Álvarez, M., Riart, J., Martínez, M. i Bisquerra, R. (2008). “El modelo de programas”. A R. Bisquerra (coord.) Modelos de orientación e intervención psicopedagógica (p. 85-102). Barcelona: Praxis.
Álvarez Rojo, V. i Hernández Fernández, J. (1988“). “El modelo de intervención por programas”. Revista de Investigación Educativa, 16, 2, 59-77.
Álvarez-Rojo, V. B. (1998) “Diseño de programas de orientación”. A Salvador, X. i Rodicio, M. L. (ed.). Actas del Simposium sobre Orientación: ¿Para onde camiña a orientación?. A Coruña: Universidades de A Coruña.
Barcelona Treball (2012). Càpsula de coneixement: canals per a la recerca de feina. (Document en línia: treball.barcelonactiva.cat/porta22/images/cat/Capsula_Coneixement_Canals_recerca_feina_CAT_tcm9-3812.pdf; consultat l’11/04/2019).
Barcelona Treball (2012). Càpsula de coneixement: la carta de presentació. (Document en línia: treball.barcelonactiva.cat/porta22/images/cat/Barcelona_treball_Capsula_Coneixement_Carta_presentacio_CAT_tcm9-15437.pdf; consultat l’11/04/2019).
Barcelona Treball (2012). Càpsula de coneixement: proves de selecció. (Document en línia: treball.barcelonactiva.cat/porta22/images/cat/Barcelona_treball_Capsula_Coneixement_Proves_seleccio_CAT_tcm9-11909.pdf; consultat l’11/04/2019).
Barcelona Treball (2015). Informe general: recursos per a la recerca de feina. (Document en línia: tinyurl.com/y2qc5umo; consultat l’11/04/2019).
Barcelona Treball (2018a). Models de currículum. (Document en línia: treball.barcelonactiva.cat/porta22/images/cat/204_Models_CV_Cat_tcm9-49851.pdf; consultat l’11/04/2019).
Barcelona Treball (2018b). Troba el tipus de CV ideal per al teu perfil. (Document en línia: w28.bcn.cat/infografies/cv_ideal_per_perfil/ca/; consultat l’11/04/2019).
Canadell, M. i Domínguez, R. (coord.). (2008). Les habilitats socials per a la integració sociolaboral de les persones amb intel·ligència límit. Diputació de Barcelona: Barcelona.
CIS (2016). Estudi núm. 3128. Baròmetre de febrer 2016. (Document en línia: datos.cis.es/pdf/Es3128mar_A.pdf; consultat el 30/04/2019).
Direcció General de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial (2022). Inserció laboral dels ensenyaments professionals. (Document en línia: https://tinyurl.com/2hvunu3u; consultat el 30/11/2023).
Diputació de Barcelona. El cicle de la formació. (Document en línia: tinyurl.com/y4ne79ok; consultat el 20/10/2018).
Colomer, M. (2010). Tècniques d’anàlisi de competències professionals I. Fonaments metodològics. Barcelona: SOC. (El podeu descarregar aquí:
Colomer, M. (2010b). Tècniques d’anàlisi de competències professionals II. Projecte professional. (El podeu descarregar aquí:
Colomer, M. (2010c). Tècniques d’assessorament individual I. L’acció orientadora. (El podeu descarregar aquí:
Colomer, M. (2010d). Tècniques d’assessorament individual II. La cerca de feina. (El podeu descarregar aquí:
Colomer, M. (et al.) (2010e). Proposta metodològica d’inserció laboral per a joves. Barcelona: Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS).
Colomer, M. (2013). Eina d’identificació per al desenvolupament de la competència social. Diputació de Barcelona: Barcelona.
EUSE. (2010). Caja de herramientas para la diversidad de la EUSE. (Document en línia: www.empleoconapoyo.org/aese/Caja%20de%20Herramientas%20para%20la%20diversidad.pdf; consultat el 03/09/2019).
Galilea, V. (2001). “Orientación vocacional”. (Document en línia: www.sie.es/crl/archivo_pdf/ORIENTACION%20VOCACIONAL.pdf; consultat el 7/06/2018).
García-Lombardía, P. i Cardona, P. (2005). Cómo desarrollar las competencias de liderazgo. Navarra: Ediciones Universidad de Navarra.
Gutiérrez, E. (2012). “Técnicas y estrategias para facilitar la toma de decisiones vocacionales”. A Planas, J. A. (ed.). La orientación profesional y la búsqueda de empleo. Barcelona: Graó.
Insercoop SCCL (2007). Guia d’inserció sociolaboral adreçada als professionals de l’àmbit de les drogodependències. Barcelona: Subdirecció General de Drogodependències. Direcció General de Salut Pública.
Junta de Andalucía. (2014). Manual de programación didáctica. Formación del personal docente del programa de ET/CO/TE. (Document en línia: tinyurl.com/y6mrj5aw; consultat el 22/10/2018).
Lozano, A. (2000). Estilos de Aprendizaje y Enseñanza. Un panorama de la estilística educativa. México: Trillas.
Mille, J. (2015). Manual d’elaboració i avaluació de projectes. Barcelona: Torre Jussana, Ajuntament de Barcelona.
Navarro, J. (2008). “Plans locals d’acollida, una eina per a la cohesió social i la convivència ciutadana”, a Revista de la Diputació de Barcelona, núm. 150.
Orteu, X. (2009). Insercoop [Arxiu de vídeo]. Treballiciutadania. (Recuperat de: www.youtube.com/watch?v=t8Ea52cuQcc; consultat el 6/11/2018).
Ríos, J. (coord.) (2000). Orientació vocacional. Programa d’activitats per a tutoria de grup i tutoria individual. Barcelona: Rosa Sensat.
Sanmartí, N. (2007). Evaluar per aprendre. 10 Idees clau. Barcelona: editorial Graó.
Servicio Andaluz de Empleo Guía práctica para la búsqueda de empleo. (Document en línia: www.juntadeandalucia.es/export/drupaljda/Guia_Practica_Busqueda_Empleo.pdf; consultat el 03/09/2019).
Silió, E. i Rubio, I. (2019). “El modelo educativo que llega a Madrid: gratuito, sin horarios ni profesores y con trabajo seguro”. Diari El País, 3 de juny del 2019. (Document en línia: elpais.com/sociedad/2019/06/03/actualidad/1559561918_484072.html; consultat el 03/09/2019).
Taula d’entitats del tercer sector social de Catalunya (2015). Baròmetre del Tercer Sector de Catalunya. (Document en línia: tinyurl.com/y6l7k6fe; consultat el 19/12/2018).
Verdugo, M. A. i Jordán de Urríes, B. (2003). Empleo con apoyo y salud mental. Ithaca (Nova York): Cornell University ILR School.
Zegarra, D. (2006). Pas a pas, guia d’informació i orientació per a la recerca de feina. Mataró: IMPE Mataró.