La fase de tancament dels itineraris personals d'inserció
Els itineraris personals d’inserció tenen una durada limitada i, per tant, un final. Així que, en algun moment o altre, s’ha de procedir al seu tancament.
Avaluació final de l'itinerari personal d'inserció
Un cop es considera que s’han aconseguit els objectius del projecte professional s’arriba a la fase de tancament. En aquesta fase es pactarà la finalització de l’itinerari perquè la persona ja haurà assolit una millora del seu capital competencial, és a dir, haurà millorat i augmentat el seu grau d’ocupabilitat i, per tant, serà capaç de trobar una feina i mantenir-la en el temps.
El tancament del procés d’inserció generalment implica que la persona deixa de tenir contacte amb el servei o dispositiu d’inserció, ja que és capaç de funcionar de manera autònoma. Això no vol dir que en moments de crisi no pugui tornar a demanar assessorament, però si l’itinerari s’ha fet de manera correcta, la persona tindrà prou eines i recursos per fer front als inevitables esculls que, al llarg de la vida professional, tota persona és susceptible de trobar.
Abans de donar per finalitzat l’itinerari d’inserció, cal fer una avaluació final en què es doni resposta a diferents dimensions que s’han posat en joc durant l’itinerari d’inserció com: la qualitat de la inserció, la millora de l’ocupabilitat de la persona demandant, la satisfacció de les persones implicades en el procés d’inserció, els recursos i serveis que s’han fet servir en el seu itinerari, entre altres factors que l’equip consideri pertinent valorar.
Respecte a la dimensió de qualitat de la inserció laboral caldrà fer referència a:
- L’encaix entre el perfil professional de la persona amb el del lloc de treball on s’ha inserit.
- La tipologia i durada del contracte.
- Si s’ha mantingut per un període de 6 mesos.
- Satisfacció amb el lloc de treball, l’empresa i els companys i companyes.
Respecte a la dimensió de millora de l’ocupabilitat podem fixar-nos en aspectes com:
- Grau d’assoliment dels objectius educatius assolits.
- Accions incloses i realitzades en el pla d’accions.
Pel que fa a la dimensió de satisfacció de les persones implicades en el procés d’inserció caldrà adoptar un punt de vista que contempli:
- La valoració de les persones professionals sobre l’evolució de la persona demandant, així com de les pròpies actuacions portades a terme al llarg de l’acompanyament de l’itinerari.
- La valoració de la persona demandant sobre com ha viscut l’acompanyament que se li ha ofert des del dispositiu d’inserció, l’adequació de les accions proposades, els recursos i els espais del dispositiu d’inserció, així com l’autoavaluació de millora de seva ocupabilitat.
- Els serveis on s’hagi derivat a la persona al llarg del seu itinerari.
- L’empresa on hagi fet pràctiques o on s’hagi inserit laboral.
Pel que fa a la dimensió de recursos i serveis que s’han fet servir en el seu itinerari caldrà valorar:
- El grau d’adequació dels recursos interns de l’entitat.
- El grau d’adequació de les derivacions incloses en aquest itinerari.
A continuació, facilitem un model d’informe final (Model) o de tancament de cada cas.
En aquest registre caldrà fer una síntesi de les tres fases de l’itinerari personal d’inserció. Pel que fa a la fase inicial, indicant de quina manera es va produir l’accés al servei, és a dir si la persona ha vingut derivada d’algun servei o per iniciativa pròpia i quina va ser la demanda operable, la demanda que va permetre activar l’itinerari personal d’inserció.
Respecte a la fase de treball, s’ha de fer referència a:
- L’objectiu professional i alternatives laborals, si s’escau, que han guiat el projecte professional.
- El grau de consecució dels objectius educatius proposats. És possible fer comentaris o aclariments respecte a aquesta consecució a l’apartat d’observacions.
- La valoració global de les accions que s’han portat a terme.
- Si hi ha hagut incidències durant el seguiment de l’itinerari.
Per últim, de la fase de tancament caldrà fer referència a la satisfacció de la persona amb tot el procés, focalitzant-nos en diferents aspectes com l’acompanyament del tècnic/a, les accions del pla d’accions, les instal·lacions, recursos o professionals del servei d’inserció, la qualitat de la inserció laboral en cas que aquesta s’ha aconseguit, entre d’altres. Aquestes valoracions han de basar-se en algun instrument d’avaluació que hàgim passat a la persona i on s’hagi registrat la seva valoració.
Al final del registre trobem un apartat de valoració tècnica, on cal explicitar les causes que han motivat la finalització de l’itinerari personal d’inserció. Trobem un últim espai d’observacions i altres comentaris respecte al procés d’inserció.
Sempre que sigui possible, aquest informe final s’acompanyarà de documentació que permeti evidenciar tot allò que s’hi indica.
Altres motius de tancament d'un itinerari personal d'inserció
No sempre el motiu de tancament d’un itinerari personal d’inserció és degut a una inserció laboral d’èxit.
A vegades, malgrat la bona voluntat i els esforços de les persones professionals i del servei, no s’aconsegueix que la persona assoleixi els objectius educatius del projecte professional, o s’ha produït un decalatge entre les expectatives de la persona i el que el servei li pot oferir, o la persona es desanima i no vol continuar, o bé troba una feina i decideix abandonar el procés de manera voluntària.
També es pot donar la situació inversa: malgrat que la persona vol continuar, el servei decideix donar-la de baixa si la seva manera de comportar-se ho aconsella. Les situacions en què es pot donar de baixa forçada pel servei a l’usuari serien, per exemple: incompliment reiterat dels compromisos assumits mitjançant contracte, com poden ser incompareixença a les entrevistes i cites de seguiment, no assistència a cursos de formació, no assistència a entrevistes de feina, faltes de respecte a l’equip de professionals…
En el document Itinerarios personalizados para el acceso al empleo(2008) se citen els següents motius per donar per finalitzat un itinerari:
- Incompliment de les tasques pactades.
- Desmotivació manifesta i desinterès en la recerca de feina.
- Repetides faltes d’assistència a les entrevistes pactades.
- Manifestació per part de la persona usuària, ja sigui verbalment o per escrit, de la decisió ferma d’abandonar el procés.
Tant si la baixa es fa a petició de la persona, com si es fa per part del dispositiu d’inserció, cal deixar una porta oberta per si la persona usuària reconsidera la seva decisió o les seves actituds, segons el cas, i vol reprendre l’itinerari d’inserció.
Exemple de segona oportunitat
En Biel va començar a assistir a l’entitat Treballem Plegats, fa dos anys, quan en tenia disset. Havia deixat l’ESO després de repetir curs dues vegades i anava encadenant feines precàries i temporals, però que li permetien tenir diners de butxaca per a les seves despeses.
Aconsellat per la tutora del centre educatiu, es va dirigir a l’entitat Treballem Plegats per engegar un itinerari d’inserció que li permetés augmentar el seu nivell d’ocupabilitat, definir el seu objectiu laboral i millorar les seves competències. Malgrat que al començament en Biel va mostrar molt d’interès i entusiasme, dos mesos després de començar l’itinerari, que incloïa accions d’orientació, formatives i de millora de les competències i habilitats sociolaborals, va començar a fallar tant als tallers com a les entrevistes de seguiment malgrat els esforços de la tècnica per motivar-lo.
Finalment, després d’una conversa en la qual en Biel es va mostrar molt desagradable, se’l va donar de baixa del servei.
Al cap de dos anys, en Biel sol·licita ser readmès al servei, explica que ha començat a estudiar un curs d’accés a cicle mitjà, però vol orientació i assessorament.
Renúncia per escrit
És convenient que la renúncia de la persona usuària a seguir el procés es faci constar per escrit, tal com es fa amb el contracte de compromís. N’hi haurà prou que la persona usuària i la professional signin un document on constin les seves dades personals, la data en què es dona per finalitzat el procés, i la conformitat a abandonar-lo per part de la persona usuària.