Glossari

  • Agenda de recerca de feina: f Eina que ajuda a organitzar i planificar els objectius en un temps determinat, fer el seguiment i valoració de les diferents accions i dels resultats que se’n desprenen i, en cas necessari, introduir les millores oportunes.
  • Acreditació de competències professionals: f Procediment que permet a les persones aconseguir una certificació de les competències professionals adquirides mitjançant l’experiència laboral o vies no formals de formació. Aquesta certificació els pot servir per arribar a obtenir un certificat de professionalitat o un títol de formació professional.
  • Apoderament: m Procés que afavoreix que la persona adquireixi competències que li permetin promocionar personalment i professionalment.
  • Cabal comunitari: m Conjunt del dret comunitari vigent que accepta un estat en entrar a formar part de la Unió Europea.
  • Competència professional: f Conjunt integrat i complex de coneixements, capacitats, habilitats, destreses i comportaments laborals que es posen en joc en l’execució d’una determinada activitat laboral.
  • Derivació: m Procés tècnic mitjançant el qual un/a professional elabora una proposta perquè la persona demandant pugui ser atesa en un recurs que, d’acord amb les necessitats estudiades i el treball efectuat, recull la seva demanda i voluntat.
  • Fase de tancament del procés d’inserció: f Fase final del procés d’inserció que té com a objectiu consolidar els canvis en l’ocupabilitat i reduir, fins a acabar-se, la funció d’acompanyament.
  • Fase de treball del procés d’inserció: f Fase on es dona el gruix del procés d’inserció i on es construeix l’itinerari individual que inclou el projecte professional.
  • fase inicial del procés d’inserció:f Fase en què es formalitza la voluntat de la persona a iniciar un procés d’inserció amb l’acompanyament del dispositiu.
  • Factor d’incidència: m Factor d’ocupabilitat, identificat a partir de l’anàlisi de l’ocupabilitat i que la persona valora com a rellevant per a la millora de la seva ocupabilitat.
  • Fitxa ocupacional: f Document que recull per a cada ocupació el conjunt de tasques, responsabilitats i funcions que un individu exerceix en un lloc de treball, les competències requerides, així com altra informació d’interès.
  • Formació contínua: f Oferta formativa de les administracions públiques per a treballadors ocupats, constituïda pels programes de formació sectorials i els de formació transversals, així com pels programes de qualificació i reconeixement professional.
  • Formació ocupacional: f Oferta formativa de les administracions per a treballadors desocupats, amb programes de formació dirigits a cobrir les necessitats detectades pels serveis públics d’ocupació i programes formatius amb compromisos de contractació.
  • Formació professional: f Conjunt d’accions formatives que capaciten per al desenvolupament qualificat de les diverses professions, l’accés a l’ocupació, la progressió professional i la participació activa en la vida social, cultural i econòmica.
  • Intermediar: v Posar en contacte i d’acord a dues parts, en el cas de l’ocupació, a treballadors i empreses.
  • Itinerari d’inserció: m Producte resultant de personalitzar l’oferta general d’un dispositiu a l’objectiu i les necessitats d’inserció de cada persona usuària, per la qual cosa l’itinerari ha d’haver-se formulat en clau de projecte professional.
  • Jaciments d’ocupació: m Noves activitats laborals que sorgeixen a conseqüència de les transformacions econòmiques i socials de les darreres dècades i que tenen una elevada capacitat de creació d’ocupació.
  • Mapa d’ocupació: m Document que fa referència a un àmbit o una activitat productiva concreta i on es detallen els principals llocs de treball relacionats, les funcions i tasques a desenvolupar-hi i les competències amb què han de comptar els professionals que els ocupin.
  • Mentor: m Figura que acompanya al nou treballador i que l’ajuda a integrar-se en el lloc de treball. Normalment, aquesta figura és un company de feina amb experiència i coneixements adquirits al llarg dels anys. Sovint els mentors fan el paper d’enllaç entre el nou treballador i el preparador laboral.
  • Objectiu professional:v És l’ocupació ‘ideal’ per a cada persona i a partir de la qual es defineix el projecte professional.
  • Orientació professional:f Procés que implica acompanyar en la preparació per a l’objectiu professional o la vocació de la persona, el seu accés i manteniment.
  • Orientació vocacional:f Procés d’acompanyament que cerca que la persona demandant faci l’elecció de la professió, trobi la seva vocació.
  • Plena ocupació:f Situació en què tothom qui pot i vol treballar està ocupat, ja sigui per compte d’altri (contractat) o per compte propi.
  • Polítiques actives d’ocupació: f Conjunt de serveis i programes d’orientació, ocupació i formació professional de l’àmbit laboral dirigides a millorar les possibilitats d’accés a l’ocupació, per compte d’altri o propi, de les persones desocupades, al manteniment de la feina i a la promoció professional de les persones ocupades, així com al foment de l’esperit empresarial i de l’economia social.
  • Política d’ocupació: f Conjunt de decisions adoptades per l’Estat i les comunitats autònomes que tenen per finalitat el desenvolupament de programes i mesures tendents a la consecució de la plena ocupació, així com la qualitat en l’ocupació, a l’adequació entre oferta i demanda, a la reducció de l’atur i a la protecció en els casos de desocupació.
  • Polítiques passives d’ocupació: f Protecció econòmica, en forma de prestació, subsidi o renda, que poden rebre les persones que es troben en situació de desocupació.
  • Programa: m Conjunt coordinat d’actuacions específiques dirigides a un col·lectiu, sector o àmbit territorial, amb objectius concrets, i a realitzar durant un període de temps predeterminat i amb uns costos determinats. N’hi ha de comuns a tot el territori espanyol i propis de cada un dels serveis d’ocupació autonòmics.
  • Projecte professional: m Recorregut que realitza una persona per a millorar la seva ocupabilitat i assolir un objectiu d’inserció o laboral, mitjançant el desenvolupament de competència professional.
  • Prospectar: v Tasca d’aprofundir en el coneixement del mercat laboral i productiu del territori on s’ubica un dispositiu d’inserció sociolaboral, per tal de detectar necessitats a cobrir i oportunitats per a les persones que s’hi atenen.
  • Qualificació professional: f Conjunt de competències professionals amb significació per a l’ocupació que poden ser adquirides mitjançant la formació modular o altres tipus de formació, així com per mitjà de l’experiència laboral.
  • Servei: m Conjunt coordinat d’activitats que es presten de forma continuada i sostinguda en el temps i que cerquen respondre a les necessitats de persones desocupades, ocupades i empreses, per tal de facilitar una feina o millorar l’ocupabilitat dels seus destinataris. N’hi ha de comuns a tot el territori espanyol i propis de cada un dels serveis d’ocupació autonòmics.
  • Suport natural: m Qualsevol estratègia, recurs, relació o interacció, proporcionada per persones, instruments o equipaments que es troben típicament disponibles o són culturalment adequats als ambients de la comunitat en què es desenvolupa la persona, faciliten l’èxit en l’àmbit professional, personal i social, i incrementen la qualitat de vida de la persona.
  • Unitat de competència: f Unitat de transferència entre els sistemes de formació professional del sistema educatiu i la formació professional per a l’ocupació i l’element que permet la capitalització de la formació o experiència adquirida.
Anar a la pàgina anterior:
Continguts en PDF
Anar a la pàgina següent:
Índex general