Introducció
Qualsevol projecte professional compta amb uns elements bàsics que cal considerar per desenvolupar-lo: la definició de l’objectiu professional, l’elaboració d’un pla d’acció o de millora de l’ocupabilitat i el desenvolupament de competències a partir d’aquest pla.
Aquesta unitat pretén dotar al futur professional d’eines i recursos per poder actuar en relació amb els tres elements clau dels projectes d’inserció indicats, així com amb les diferents àrees de millora i d’accions que se’n deriven. Es tracta d’oferir un ventall de recursos aplicables a la pràctica de la inserció sociolaboral per disposar d’un punt de partida per realitzar accions individuals o grupals.
A la primera lliçó, “Desenvolupament de competències professionals”, s’explica com facilitar el desenvolupament competencial a partir d’una seqüència de tres passos, quins han de ser els referents d’aquestes accions i com es programen les accions per desenvolupar-les.
A la segona lliçó, “Competències i estratègies vinculades a l’àrea de l’orientació”, s’estableixen les fases per a la definició d’un objectiu professional, així com recursos i estratègies per desenvolupar a cada fase.
A la tercera lliçó, “Competències i estratègies vinculades a l’àrea de formació”, s’ofereixen un seguit d’estratègies i recursos perquè el tècnic disposi d’eines per acompanyar les persones participants en el desenvolupament de competències per a la millora de l’ocupabilitat i l’assoliment de l’objectiu professional definit relacionades amb les competències tècniques i de base.
A la quarta lliçó, “Competències i estratègies vinculades a l’àrea de competències transversals”, s’aprofundeix en la importància de les competències transversals per accedir, i especialment per mantenir, un lloc de treball; la transcendència que la persona professional actuï com a model; així com exemples de dinàmiques per poder-les posar en joc.
A la cinquena lliçó, “Competències i estratègies vinculades a l’àrea d’inserció”, s’explica la importància de considerar la recerca activa de feina com un procés que cal planificar i del qual cal fer-ne el seguiment. A més, s’estudia la diversitat de canals de recerca de feina i la importància d’identificar i utilitzar aquells més adequats a cada objectiu professional. A continuació es descriuen els instruments més utilitzats en la recerca de feina (la carta de presentació i el currículum), per explicar, seguidament, les proves amb què es poden trobar les persones que estan en un procés de selecció. Per tancar aquest apartat vinculat a l’àrea d’inserció, es defineix què és un club de feina, quin és el seu objectiu i quins recursos s’hi poden trobar.
A la sisena lliçó, “Competències i estratègies vinculades a l’àrea comunitària”, s’explicarà com desenvolupar la competència instrumental bàsica de coneixement i ús de l’entorn i de la comunitat.
Per acabar d’assolir els objectius de la unitat, compteu amb un seguit d’exercicis d’autoavaluació i activitats, que intenten ajudar-vos en l’estudi de la matèria. Si teniu algun dubte, podeu, com sempre, preguntar al fòrum de l’assignatura, on us podran ajudar el professor o els vostres companys.